Auteur Topic: Schijfletters externe harde schijven  (gelezen 10736 keer)

Miel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Schijfletters externe harde schijven
« Gepost op: 9 november 2008, 18:14:06 »
Ben gisteren met mijn PC op stap geweest om een show te laten zien. Daarbij waren geen externe harde schijven betrokken. Vandaag bouw ik thuis de gehele constellatie weer op. Maar nu tonen de twee externe harde schijven zich met andere schijfletters. De schijf die eerst L:\ was is nu M:\ en omgekeerd. Gevolg is dat Platinum, maar ook Photoshop waarin ik mijn foto's beheer, de foto's niet zonder meer kunnen vinden. Bovendien loopt mijn back-up script vreselijk in de war.

Vraag: hoe kan ik de goede schijfletter weer bij de goede schijf krijgen? Ik heb het al met 'naam wijzigen' geprobeerd, maar dat helpt niet.
Ik gebruik Windows XP.

Groet, Miel

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Schijfletters externe harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2008, 20:32:14 »
Als volgt:
  • Start > Systeembeheer > Computerbeheer
    Of als die niet vermeld staat (configuratie afhankelijk): Start > Uitvoeren > tik 'compmgmt.msc' > OK
  • Kijk onder Opslag > Schijfbeheer
  • Rechtermuisklik op betreffende schijf
  • Kies 'Stationsletter en paden wijzigen...' en bevestig met 'Wijzigen'
  • Kies in uitrolmenu een gewenste vrije schijfletter en bevestig 2*
En het mooiste is nog dat die informatie bewaard blijft. De ingestelde schijfletter blijft gereserveerd voor die ene schijf.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2008, 20:42:10 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Miel

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: Schijfletters externe harde schijven
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2008, 21:37:18 »
Hartelijk dank Joris. Het is weer voor elkaar.
Ik las al een paar maandjes zo nu en dan mee op het forum, maar nu ben ik geregistreerd en voor het eerst geholpen met een probleem. En bovendien heel vlug. Klasse en bedankt.

Ik blijf toch met een vraag zitten. Wanneer het zo is dat Windows onthoudt dat een schijfletter bij een bepaalde harde schijf behoort, hoe kan het dan dat het probleem ontstond? Dan had Windows de schijven die na het uitstapje weer aangekoppeld werden toch gewoon weer hun eigen schijfletter moeten geven!

Miel
« Laatst bewerkt op: 9 november 2008, 21:48:28 door Miel »