Auteur Topic: licht dimmen  (gelezen 16442 keer)

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
licht dimmen
« Gepost op: 4 november 2008, 13:32:25 »
Hallo allemaal,
Vroeger, in de dia-tijd, kon ik een dimmer voor het licht programmeren via de aux van het Stumpfl-kastje. Mijn dimmer is speciaal door Tony v.W. voor mij gemaakt, dus geen originele stumpfl-dimmer, maar niettemin, het werkte perfect.
Hoe kan ik dat nu met platinum doen? Ik bedacht dat ik dan mijn kastjes moet aansluiten aan de computer om de aux-uitgang te kunnen benutten, maar dan heb ik een projector nodig voor de voeding van het kastje. Lijkt me allemaal overdreven.
Er is vast een oplossing? Daarnaast dan nog het probleem hoe ik dat moet programmeren. Ik heb het "universeel-spoor" nog nooit benut, of is dat een verkeerde? Wie kan mij helpen?
Queenie

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: licht dimmen
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2008, 14:08:21 »
Hallo Queenie,

Dat is een bekend probleem met een bekende oplossing. Er zijn op zijn minst 2 mogelijkheden:
1. Schaf een voeding aan voor je Stumpfl kastje (€ 69 bij NDS). Ik neem aan dat je een SD404 of bedoeld. (De jongere kastjes als 2X4 en zo hebben die al.). Een alternatief is zelf zo'n voedinkje laten maken bij Tony of mij.
De combi SD404 + voeding  + Aux triac heb ik regelmatig gebruikt.
2. Sinds kort gebruik ik een DMX controller (4 stuurbare 220 volt uitgangen) met een USB-DMX converter van Dworkin. Daarmee stuur ik de zaalverlichting aan en een klein spotje bij mijn speaker-support shows.
Dit is het in het kort, maar zogewenst is meer informatie beschikbaar.

Henk

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: licht dimmen
« Reactie #2 Gepost op: 4 november 2008, 14:25:26 »
Sjonge, Henk, wat goed.
Alleen, ik heb een nog ouder systeem: 2 x 202 kastjes, die gekoppeld worden, maar dat zal niet uitmaken.
De tweede oplossing klinkt voor mij nog als chinees. Ik begrijp dat die oplossing meer mogelijkheden biedt.
Kom je 29 nov naar de SGG? dan zouden we het kunnen bespreken, misschien kun je een apparaatje laten zien?
En dan is er daarna nog het probleem van het programmeren, maar dat komt dan nog wel.
Queenie

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: licht dimmen
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2008, 15:20:21 »
Dat programmeren is zo simpel dat ik daar maar niet op ingegaan was.
Tot de 29e, Queeny. Groet, Henk

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: licht dimmen
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2008, 16:51:55 »
Oke, dan zien we dan wel verder!
Queenie

John Wenderhold

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Re: licht dimmen
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2008, 14:17:54 »
Hallo Queenie & Henk,
Ik worstel al een tijdje met hetzelfde probleem. Heb inmiddels n.a.v. jullie item de DMX controller Dworkin gevonden op internet. Ik heb aan Henk echter nog een vraag. In de help van Platinum wordt specifiek gesproken over Soundlight interfaces. Ik begrijp uit jou antwoord, dat de Dworkin controller ook via Platinum aan te sturen is. Graag zou ik van jou die bevestiging zien, dat zou mooi zijn.
Bijvoorbaat dank,
John Wenderhold

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: licht dimmen
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2008, 21:24:43 »
Hallo John,

WP ondersteunt inderdaad 2 USB-DMX interfaces, n.l. die van Soundlight en een eigen product uit de ShowControl stal.
Die van Dworkin gebruik ik nu een half jaartje en werkt op zich heel goed, mits ...
Die mitsen zijn:
1. het is logisch gezien een seriële interface die in de WP Pro versie aangestuurd kan worden via de functies van Serieel/LAN.
2. bij het starten van de show moet je er aan denken de seriële poort te activeren. [Dat vergat ik wel eens. Is overigens in de opties permanent aan te zetten, maar weer lastig bij een show zonder seriële aansturing.]
3. De DMX driver voor WP kun je van me krijgen. Het licht wordt dan wel stapsgwijs aangestuurd, wat enigermate zichtbaar is.

Henk
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2009, 10:37:20 door Henk van der Vleuten »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: licht dimmen
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2008, 22:05:17 »
Hallo John,

Er zijn ook heel andere mogelijkheden om licht te dimmen vanuit Wings Platinum:
- iedere Event Control beschikt standaard over 6 DMX-kanalen (eigenlijk gecombineerde DMX/Analoog-kanalen). Het enige dat je nodig hebt om die te kanalen te gebruiken is een verloopkabel die van de veelpolige aansluiting achterop een DMX-aansluiting maakt (let op: dit is geen "gewone" kabel, er zitten nog elektronische onderdelen in verwerkt. De kabel is te bestellen bij het bekende adres in Houten).

- elk Stumpfl-overvloeiapparaat is in feite een twee- of meervoudige dimmer. Alleen de triac ontbreekt (want die zit normaliter in de projector).
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: licht dimmen
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2009, 11:06:16 »
Hallo John,

Voor degenen die Wings (Platinum) al gebruikten voor dia projectie is Cuno's verhaal een waardevolle toevoeging. Als je echter zoals velen pas met WP begint te werken om er geheel digitale shows mee te maken en dan een van de genoemde apparaten zou willen aanschaffen zul je merken dat het prijsverschil in hardware vele honderden euro's bedraagt.
Daar staat natuurlijk wel tegenover dat Cuno's idee al uitvoerbaar is met de Starter versie en zoals al gemeld, voor de USB-DMX sturing een Pro versie nodig is. En die kost ook tot 650 euro meer. Daar heb je dan wel zeer waardevolle andere programmeer extras voor.

Henk

John Wenderhold

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Re: licht dimmen
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2009, 14:16:24 »
Hallo Cuno & Henk,
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, laten we dat vooral niet vergeten.
Om mijn verhaal kompleet te maken; ik ben in het bezit van een Stumpfl SD402 en WP Pro. Uit het verhaal van Cuno begrijp ik dat een EC dmx kan aansturen, is dat ook het geval met de SD402? Zoals jullie weten brengt deze niets meer op en zou ik hem willen inzetten voor lichtsturing. Omdat ik daar niet direct een panklare oplossing voor kon vinden, ben ik geswitched naar een dmx oplossing.
Jullie input is welkom.

Groet, John