Auteur Topic: Andromeda: de nieuwe HD beamers van JVC  (gelezen 37041 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Andromeda: de nieuwe HD beamers van JVC
« Gepost op: 16 oktober 2008, 16:12:16 »
Voor wie over een echte HD-beamer droomt: er zitten twee nieuwe modellen bij JVC aan te komen, onder de naam Andromeda. Zie o.a. de JVC Nederland site voor meer informatie.
De DLA-HD350 en DLA-HD750 lijken voort te bouwen op de DLA-HD1 en DLA-HD100 en op diverse punten verbetering te brengen. Wonderlijk genoeg zag ik de HD350 al ergens voor een lagere prijs dan de HD1 staan (nl. 3999 euro); minpunten heb ik echter nog niet gevonden.

Een aantal verbeteringen zijn:
  • De contrastverhouding is naar zelfs 1:50.000 opgetrokken bij het duurste model.
  • Lensinstellingen (zoom, focus, shift) zijn gemotoriseerd en dus via de afstandsbediening aan te passen
  • Er zijn wat foefjes die videovertoning verbeteren (die op discussieforums en in eerste tests erg enthousiast beoordeeld werden); het gaat dan vooral om upscaling van SD-materiaal, wat bij huidige modellen nog veel te wensen over liet
  • Het duurste model heeft een VGA-connector voor analoge aansluiting op de computer (waarom zou je dat willen?)
  • De kleurweergave is verbeterd; in het duurste model is zelfs een uitgebreide tool voor kleurmanagement ingebouwd
  • Het geluidsniveau is nog wat verder teruggebracht
  • Het beeld zou scherper zijn
  • De lichtopbrengst is hoger; en dimbaar voor projectie dicht op een kleiner scherm
  • De projector is wat minder log breed, maar nu wel wat langer

O, o, wie gaat er een bod doen op my good old DLA-SX21?


« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2008, 10:22:57 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Andromeda: de nieuwe HD beamers van JVC
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2008, 10:31:31 »
Hallo Joris,

Dank voor de informatie. Veel meer als je schreef zal nog wel niet bekend zijn, afgezien wat de genoemde JVC site aangeeft.
Maar een punt deed me al wel een vraagteken zetten. Bij andere beamermerken wordt vaak de motorzoom als niet zo ideaal beschreven omdat het lastig is net dat ene ideale punt te bereiken. Je blijft dan plus-minnen tot je het maar opgeeft bij een bijna goede instelling. Vooral als je 2 (of soms 3) beamers in moet stellen, is het de vraag of je ze wel gelijk krijgt. Een analoge handinstelling werkt dan veel beter.
Nu nog even geduld tot de beurs weer wat opveert, dan gaan ook mijn SX21ers in de aanbieding.
Groeten,
Henk

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Andromeda: de nieuwe HD beamers van JVC
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2008, 15:42:41 »
Enkele pre-productie modellen worden al volop besproken op internet, voornamelijk door thuisbioscoop freaks; ook in vergelijk met de actuele beamers. Zie bijvoorbeeld deze discussie op AVForums.com (wel even voor gaan zitten en veel geklets overslaan).

Een andere relevante 'preview'-test is te zien bij het Duitse Cine4Home; waarvan hierbij ook een link naar de Engelse Google-vertaling.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo