Auteur Topic: Hoe lang mag een show zijn?  (gelezen 30704 keer)

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Hoe lang mag een show zijn?
« Gepost op: 7 oktober 2008, 16:24:43 »
Naar aanleiding van een topic bij de Wings Platinum techniek die Ite Boersma daar startte m.b.t. opslaan op een optisch medium, zou ik graag wel eens willen weten hoe de gebruikers van dit forum denken over de lengte van een show.
Ite sprak daar over 1 uur en 3 kwartier. Nou zei hij er niet bij dat die show misschien in delen gepresenteerd wordt.
Ik heb ook geen idee over wat voor soort onderwerp de show gaat en hoe boeiend die misschien wel is. Dat laatste moet echter wel zeer sterk aanwezig zijn, wil het publiek het niet voortijdig af laten weten met belangstelling te tonen.

Ik herinner me een grote reisshow die in Münster tijdens een Fotoforum festival vertoond werd. Hoewel geen Michael  Martin of zo, wist de presentator werkelijk hoe hij zijn publiek moest bedienen, zeer boeiend. Na zo'n drie kwartier zag je echter de aandacht in de zaal wat verslappen. Na een uur begon het op te vallen dat mensen zaten te draaien in hun overigens prima schouwburgstoel. De show stond aangekondigd voor 1 uur 15 minuten, maar duurde in werkelijkheid bijna anderhalf uur. De zaal liep onmiddelijk daarna leeg en de presentator stond alleen op het podium om het bedankje van organisator Martin Breutmann in ontvangst te nemen.

Accoord, het was een toevallige gebeurtenis die ook wel eens anders uitvalt.

Bij een andere gelegenheid, weerom in Duitsland en wel bij onze duitse mede-Stumpfelaars bijeen in Dabringhausen, hield Prof. Hoyer
een lezing over dramaturgie. U heeft de vertaalde transcriptie ervan in DiaToon kunnen lezen. Kort samengevat deelt hij een show in 5 delen, waarbij de spanningsboog in het 1e deel hoog moet zijn, het derde deel opnieuw en het slot superhoog. In het 2e en het 4e deel mag het er dan wat rustiger aan toe gaan. Kortom afwisseling is de boodschap, maar hoe doe je dat?

Hoe doen jullie dat?

Nogmaals, ik ken Ite's presentatie niet en ventileer er ook geen mening over. Mijn enige vraag is: wat moet een presentator doen om een lange show boeiend te maken en te houden? Daarover zou ik wel eens wat discussie willen oproepen.

Doen jullie mee?

Henk

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Hoe lang mag een show zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2008, 17:45:59 »
Naar mijn mening kan een lange show wel boeiend zijn, zeer boeiend zelfs, maar dan moet deze wel aan een een flink aantal voorwaarden voldoen. Ik refereer even aan de fantastische presentatie die we hebben gezien bij de laatste afsluiting van het seizoen over de trektocht dwars over de poolkap bij Groenland.

Maar dat was voor een heel groot gedeelte de verdienste van Jolanda Linschooten die bijzonder boeiend en animerend vertelde!
Die gave is niet voor iedereen weggelegd  :-[

Daarbij was er een combinatie van video en still beelden die het geheel kompleet maakten, ik heb geen moment een inslaapneiging gevoeld.

Zelf ben ik met een show bezig over Noorwegen en voor het eerst de 20 minuten grens gepasseerd, wat ik al ontzettend lang vind, maar ja, ik heb zoveel materiaal (en inspiratie  ;D) dat kiezen bijna pijn gaat doen.

Binnenkort kan ik het eens aan een testpanel laten zien, als ze niet tussendoor gaan praten en/of slapen, is het misschien goed.....

Voor mezelf houd ik mijn limiet meestal onder de 10 minuten.
Jaap

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: Hoe lang mag een show zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2008, 14:39:38 »
Mijn show waarover ik het had duurt geen 1 3/4 uur maar 1 1/2 uur, kun je nagaan hoe ik op de tijd let, de show behelst een reis verslag over een rondreis die we gemaakt hebben in Ethiopië, voor mijn gevoel kan ik deze show niet korter maken, hoeft voor mij trouwens ook niet, omdat ik dan niet alle aspecten van zo'n reis goed kan belichten. Eigenlijk maakt het niet uit of een show lang duurt, of liever gezegd de lengte aan tijd, als je maar een publiek hebt die echt geintereseerd is in het onderwerp waar over de show gaat, ik heb ook wel korte shows van rond de 5 minuten gezien die na 1 minuut mij al begon te vervelen gewoon omdat het onderwerp van die show mij totaal niet intereseerde, al schrijvende komt bij mij de herinnering op dat zo rond de eindjaren 1970 een paar jongens met een show het land doortrokken over Indonesie geloof ik en dat was ook een show van een paar uur en het verveelde mij niet, en in die tijd ging Kodak ook met een wervelende show het land doordie ook niet verveelde.
De show van mij presenteer ik in 2 delen met een korte pauze ertussen, ik prefereer een klein publiek die bij mij thuis komt kijken en misschien voorkom ik opdeze manier wel dat ze zich vervelen, of ze laten het niet blijken dat ze zich vervelen maar als ik de reactie's van de kijkers hoor dat ze graag weer willen komen kijken als ik weer een nieuwe show klaar heb, dan ga ik door met het maken van lange shows want dat geeft mij toch wel de meeste voldoening en daar gaat het toch uiteindelijk om, en ik ben blij dat ik niet in opdracht shows hoef te maken, zou voor mij alleen maar belemmerent werken.
Ite
Ite