Auteur Topic: DIA's  (gelezen 11279 keer)

Obelix

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
DIA's
« Gepost op: 5 september 2008, 16:20:14 »
Zijn hier ook mensen die nog gewoon met dia's werken?

Ik heb wat vragen m.b.t. het gebruik van maskers.
B.v van GEPE, Jedam of Wess.

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: DIA's
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2008, 23:45:06 »
Hallo Obelix,

Nee met dias werk ik niet meer, maar ik heb destijds wel redelijk veel met Gepe en vooral Jedam maskers gewerkt.
Wat zijn je vragen?
Henk
« Laatst bewerkt op: 5 september 2008, 23:47:57 door Henk van der Vleuten »

Obelix

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
DIA's
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2008, 14:19:30 »
Mijn vragen zijn welek kan je het beste gebruiken. Ik heb nu Jedam en daarbij half glas raampjes genomen.
Daar blijft altijd een discussie wat het beste is maar lijkt mij de beste oplossing.

Zover ik weet komt de dia tussen lamp en masker in. Of eest masker en dan dia?

Ideaal is natuurlijk om opnamen te maken die voor het masker zijn bedoelt.
Ik heb echter wel eens opnamen gehad die achteraf beter met een masker tot hun recht kwamen.
Los nog even van de iets te enthousiaste snijder in de ontwikkelcentrale.

Zijn er specifieke masker waar je het beste resultaat mee haalt? Er zijn namelijk zoveel soorten dat ik afvraag of die allemaal wel worden gebruikt, c.q. toepasbaar zijn.


Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: DIA's
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2008, 15:14:20 »
Hier volgen enkele tips waar je mogelijk verder mee komt.

Het maakt in wezen niet uit of je het masker voor of achter de dia inraamt. Wel is het zo heb ik onlangs ervaren, dat de gevoelige laag verandert door het masker aan die zijde te plaatsen. Dit merkte ik bij het scannen van de dia voor gebruik in een digitale serie. Mogelijk was het masker niet 100% vetvrij. Het plaatsen van het masker aan de niet gevoelige zijde levert minder risico.
Een ander aspect is echter dat de gevoelige laag op dezelfde plek dient te zitten t.o.v. andere dias in een dikker raampje dan de Jedams.
Het scherpstel mechanisme van een projector gaat immers uit van de voor- of achterzijde van het raampje afhankelijk van het type projector.
Hardedge maskers zijn meestal van metaal en softedge maskers van filmmateriaal. Het geprojecteerde beeld bepaalt je keuze. Let wel dat alle maskers zeer nauwkeurig mee ingeraamd moeten worden om opeenvolgende beelden onder alle omstandigheden correct weer te geven. In dit opzicht zijn caroussel projectoren een stuk beter dan slede projectoren.

Henk
« Laatst bewerkt op: 7 december 2008, 15:21:23 door Henk van der Vleuten »