Auteur Topic: Canon XEED SX60  (gelezen 10375 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Canon XEED SX60
« Gepost op: 1 augustus 2008, 23:09:00 »
Dag Allemaal.

Wij hebben bij onze fotoclub deze beamer aangeschaft. We zijn erg tevreden over de scherpte en kleurnuanceringen van deze beamer. We blijven echter met één probleem zitten: kleurzwemen.
We projecteren vanaf een computer met een gewone beeldbuismonitor. Nu komt het regelmatig voor dat leden die een foto aanbieden voor projectie even naar de monitor lopen en dan opmerken dat die foto er thuis toch echt beter uitkwam. En er ís inderdaad verschil te zien. De beamer wordt regelmatig gekalibreerd met een Spyder 2 Pro en de beeldbuismonitor ook. Direct na kalibratie lijkt alles erg goed op elkaar, maar een week later is er weer duidelijk verschil.
Nu heb ik het idee dat de videokaart van de computer eigenlijk alleen het profiel van de hoofdmonitor, de beeldbuis dus, laadt en het profiel van de beamer niet gebruikt. Als dat inderdaad zo is, verklaart dat waarom een week later het verschil weer optreedt - het beamer profiel wordt niet gebruikt. Zou dat zo kunnen zijn? Weet iemand van jullie hoe dat werkelijk in elkaar steekt?
Vanwege de vakantie periode kan ik nu niet de juiste gegevens van de videokaart geven, maar we hebben een goede vrij recente computer met een vrij sterke videokaart met twee uitgangen.

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: Canon XEED SX60
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2008, 15:43:14 »
Hallo Berntet


Een pc met windows zal maar een profiel gebruiken.
Je kunt via Profilechooser van Spyder Pro 2 het gewenste profiel kiezen welke je vooraf heb gemaakt dus van de pc of van de beamer.
Wanneer je met de beamer het beamerprofiel in Profilechooser aanklikt wordt deze gebruikt en zal het probleem opgelost zijn.
Wel zal dan de aangesloten crt niet correct zijn tav kleurinstelling omdat deze dan ook het beamerprofiel gebruikt,je kunt dit weer veranderen via de Profilechooser.

Groeten

Piet Huijgens

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Canon XEED SX60
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2008, 10:57:43 »
Dag Berntet, Piet en anderen,

Mag ik de discussie over dit onderwerp nog wat uitbreiden?
Het antwoord van Piet komt helemaal overeen met mijn ervaringen. Bij het programmeren gebruik ik 2 LCD schermen die natuurlijk niet gelijk zijn. Dus had ik een enige tijd geleden met Spyder 2 Pro 2 profielen aangemaakt met beide schermen in de hoop dat ik ze met de profielkiezer gelijk zou kunnen maken. Nee dus.
Dat dat aan Windows ligt heb ik me nooit gerealiseerd; ik dacht ook aan beperkingen van bepaalde grafische kaarten. Vragen die opdoemen zijn dus: doen andere OpSysen dat ook? Vista? Ubuntu? OpSys van Apple?
Ach het zal wel weer heten: wie let daar nu op? De wereld van de dubbele en inmiddels ook 4-voudige grafische kaarten wordt immers volledig beheerst door de gamers. Die letten toch helemaal niet op (kleine) verschillen van twee of meer beeldschermen, hun gaat het toch om de aktie! En dus is ook de beperking van Windows in deze ze waarschijnlijk worst.

Een profiel voor de JVC beamer stond eveneens al een tijd in de wachtrij. Maar nu ik gestart ben met het maken van dual head shows, komt weer die zelfde vraag naar boven en is het antwoord: onder Windows is het niet mogelijk om de met de Spyder separaat aangemaakte profielen voor beide beamers (kleine) verschillen daarin te corrigeren.

Toch nog even terug naar de ervaringen met de beeldschermen.
Het was me al wel opgevallen dat de verschillen in kleurweergave van de beide monitoren kleiner is, als Windows gebruik maakt van het profiel dat aangemaakt was voor de rechter monitor in tegenstelling tot dat voor de linker monitor. Heeft iemand daar een verklaring voor? Of is het toch optisch bedrog? Zijn mijn beide ogen in de loop der jaren misschien ook al verschillend in kleurgevoeligheid? Toch blij dat ik brede schermen gekocht had, kan ik tenminste met beide ogen ook naar één scherm kijken.

Groeten, Henk
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2008, 14:57:19 door Henk van der Vleuten »