Auteur Topic: onscherpe beelden na het uitvoeren van "hardware rendering" door grafische kaart  (gelezen 6874 keer)

Basvanlaarhoven

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Beste mensen,

ik heb werkelijk haarscherpe foto's van enkele mooie landschappen in Wings Platinum achter elkaar gezet om zo een mooie serie neer te zetten. Echter na het uitvoeren van de hardware rendering, worden enkele plaatjes echt onscherp. Indien ik alleen voor "software rendering" kies gebeurt dat niet, alleen gaat het overvloeien e.d. dan niet netjes. Ik heb overigens altijd met hardware rendering gewerkt (al jaren) en ik heb dit probleem nog nooit eerder meegemaakt. Ook indien ik de plaatjes via opties nog aanscherp (wat ik overigens altijd doe) blijven enkele plaatjes onscherp? Herkent iemand dit probleem? En weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat dank.

groeten,

een Wings Platinum gebruiker

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: onscherpe beelden na het uitvoeren van "hardware rendering" door grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 19:08:32 »
Hallo Bas,

Vertel eens wat over de achtergrond van je constatering. Hoe groot zijn de plaatjes van je mooie landschappen? Op welk formaat beeld je die plaatjes af? Wat voor grafische kaart gebruik je? Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.

Groet, Henk

Basvanlaarhoven

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: onscherpe beelden na het uitvoeren van "hardware rendering" door grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2008, 09:01:43 »
Hoi Henk,

Dat is allemaal dik in orde (snelle grafische kaart, goede beamer etc.). Het enige verschil met mijn vorige shows (waarbij de plaatjes mooi scherp zijn) in Wings is dat ik nu heb gekozen voor stilstaande beelden. Ik gebruik markers om van beeld naar beeld te gaan (met een druk op de spatiebalk). Kan het zo zijn dan Wings niet (zo) geschikt is voor het weergeven van stilstaande beelden? M.a.w. zou daar de onscherpte vandaan kunnen komen?

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: onscherpe beelden na het uitvoeren van "hardware rendering" door grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2008, 17:49:16 »
Hallo Bas,

Nee Wings Platinum is van origine via zijn voorgangers juist gemaakt voor stilstaande beelden. Bewegende stills en video zijn daar in de loop van de tijd bijhgekomen.
De oorzaak moet in je show, dwz. rond de daarin gebruikte beeldobjecten, zelf te zoeken zijn. Kijk eens in de mediapool: wat lees je daar bij een van de beeldobjecten? Hoe groot is het originele bestand en hoeveel RAM is daar voor nodig. Kijk ook eens in de verkenner. Welke bestanden heeft WP er bijgemaakt?
Kijk verder eens in de mediapool onder Tab screen. Daar staat hoe groot het scherm is dat je bij het aanmaken van je projekt hebt opgegeven.

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: onscherpe beelden na het uitvoeren van "hardware rendering" door grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2008, 19:08:32 »
Hallo Bas,

Het kan een gevolg zijn van mijn manier van lezen, maar in jouw bijdragen kom ik een paar punten tegen die op mij tegenstrijdig overkomen, en daarmee het probleem "waziger" maken en dus ook het vinden van oorzaak en oplossing.

Zo schijf je bijvoorbeeld
...na het uitvoeren van hardware rendering...
Alleen bij het maken van video-bestand is sprake van weergave na het uitvoeren van rendering. Bij normale weergave vanuit de tijdlijn of een exe heeft de rendering tijdens de weergave plaats (real time).
Persoonlijk ben ik geen videoloog, maar ik vind video eigenlijk per definitie niet scherp.

...enkele plaatjes onscherp...
Dat geeft eigenlijk al een indicatie dat de oorzaak niet in WP gezocht zou moeten worden, maar in de plaatjes zelf, of de manier waarop ze in de show zijn opgenomen.

...de plaatjes via opties nog aanscherp...
Bedoel je de weg via Extra - Opties - Project-opties - Grafische effecten (die zou bijna altijd aan moeten staan op een waarde van 85 of iets meer), of via de Eigenschappen van de afbeeldingen in de MediaPool?
Die laatste optie zou voor scherpe foto's niet nodig moeten zijn.
Treedt het verschijnsel vooral op bij afbeeldingen waarop ingezoomd is?

...herkent iemand dit probleem...
Ja. Maar in alle gevallen bleek het te gaan om instelling die niet juist waren (afstemming resolutie van pc, grafische kaart, scherm, beamer, screen...), het starten van de serie via dubbelklik op het screen (en niet met F5), of het niet-uitvoeren van de beeldgrootte-optimalisatie (via Media-pool - Beeldgrootte optimaliseren...).

...Dat is allemaal dik in orde...
Niet dat ik jou niet wil geloven, integendeel. Maar in nagenoeg alle situaties waarbij vragen naar de samenstelling van de gebruikte configuratie met vergelijkbare superlatieven werd omschreven, en niet met "harde" gegevens, bleek daar toch de onvermoede oorzaak.

...het enige verschil is [...] dat ik nu gekozen heb voor stilstaande beelden
Moet ik daaruit lezen dat alle eerdere shows gemaakt zijn op basis van bewegende beelden (video), of dat de vorige shows de beelden niet stilstonden (pan en zoom)? Dan zou een vreemde situatie opleveren: videobeelden zijn eigenlijk uit hun aard minder scherp dan "still images". Hoewel daar tegenover staat dat het menselijk brein bewegende afbeeldingen scherper laat lijken dan stilstaande beelden.

Feit is in ieder geval dat Wings Platinum absoluut scherpe presentaties maakt van scherpe afbeeldingen, of deze nu stilstaan of door het scherm heen bewogen worden.

Je mag mij rustig ter analyse jouw showbestand (.pt3-bestand) en het resultaat van de Systeeminformatie (via menu ? - Over Wings Platinum... - Systeeminformatie) per mail toesturen.
AVĂ©,
Cuno