Auteur Topic: Inlezen MPG-bestand  (gelezen 25846 keer)

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2008, 14:25:31 »
Berntet, Joris,

Volgens mij kan Wings Platinum niet overweg met Dolby.
Mogelijk moet er in de conversie van het JVC bestand iets aan de instellingen worden gesleuteld om normaal 2 kanaals stereo geluid te krijgen.

Het is toch niet zo dat je camera in dolby kan opnemen ???

Bertet, lees ook het andere item van Henk van Vleuten in deze rubriek en klik eens op de link, daarin zit voor jou misschien de oplossig?

gr, Jaap
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2008, 14:28:49 door Jaap Postma »
Jaap

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2008, 14:35:45 »
Zoals ik (ongeveer tegelijk met Jaap) nu moet constateren: je hebt door analyse met GSpot in ieder geval de oorzaak te pakken. Het audioformaat is surround sound AC3, en daar kan Wings als input formaat niet mee overweg. De surround mogelijkheden van Wings steken namelijk wat anders in elkaar (meerkanaals audio productie in pro versie, waarmee output in 5.1 en 7.1 wel tot de mogelijkheden behoort).

Ik vind het tamelijk zot dat die camera in een surround sound formaat opneemt, maar dat terzijde.

Dan rest dus de vraag of de camera ook op een normaal stereo geluidsformaat ingesteld kan worden. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Voor reeds opgenomen materiaal, en misschien dus ook nog het nieuw op te nemen materiaal, zit er weinig anders op dan op zoek te gaan naar de makkelijkste/beste/goedkoopste conversie oplossing; net wat jouw voorkeur heeft.

Idealiter blijft het video ongemoeid bij zo'n conversieslag en verander je alleen het audioformaat, maar dat zal niet meevallen.
Een gebruikelijk audioformaat binnen MPEG2 is 'MPEG1-Layer2'.

De Wings help file noemt DVD2AVI als conversie optie. Je zou daarmee alleen het audio kunnen extraheren (als stereo wav-file), en dan de mod-file voor video blijven gebruiken (zonder conversie, dus betere kwaliteit). Vervelend is dan wel dat jet het weer lip-sync onder elkaar moet zien te leggen. En je moet ij deze procedure heel goed opletten of bij een langer fragment die synchroniteit wel blijft kloppen.
(Nb. Omdat je dit bij GSpot kennelijk gemist had: er zit bovenin de vorige alinea onder 'DVD2AVI' een link naar de site van de makers van die applicatie, waar je deze dus vlot kunt ophalen)
Ik ken dat tooltje eigenlijk alleen als DVD-ripper, maar in de Help-file stond:
If you drag a video into an audio track and the sound object is not displayed, the video may be in a sound format which is not supported. VOB files of DVD, for example, often contain multi-channel sound (Dolby Digital, DTS), which cannot be decoded by Wings Platinum.
Solution: Extract multi-channel sound as wave file in stereo via program which features a corresponding decoder, e.g. Shareware DVD2AVI.


Zelf zou ik eerder geneigd zijn het door Henk genoemde tooltje SUPER te proberen. Daarmee lijk je ook het audio apart te kunnen extraheren. Bij de features lees ik:
Drag & drop any Audio file or even any VIDEO file and EXTRACT the AUDIO part by converting it to
aac,  ac3,  amr_nb (for ring tones),  amr_wb,  mmf (for ring tones),  mp2,  mp3,  mpc (MusePack),  ogg,  wav,  wma formats.


Pas als blijkt dat de synchronisatie tussen audio en video te lastig wordt, zou ik kiezen voor conversie naar een complete avi-file, met audio en video ineen.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2008, 16:16:21 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2008, 17:27:18 »
Poeh, daar krijg ik nogal wat over me heen, Jaap en Joris!
Ik kan me zelf eerlijk gezegd niet voorstellen dat die camera in dolby heeft opgenomen, daarvoor was de overall kwaliteit van de camera gewoon onvoldoende. Ik heb hem dan ook na het laten van een dikke veer alweer verpatst :(.
Dus ik zoek het eerder in de omzetting van de MOD-files. Uiteraard zal ik de gebruiksaanwijzing er opnieuw op naslaan, want tot nu toe heb ik aan dat aspect weinig aandacht gegeven. Gelukkig is de synchronisatie geen probleem; er is maar een heel klein stuk waar het lipsynchroon moet zijn. Het overgrote deel zijn algemene geluiden, bijv van een langsrijdende trein.
Omdat het, zoals jullie wel begrepen zullen hebben, om reeds opgenomen materiaal gaat, zal ik punt voor punt natrekken en zo tot een oplossing proberen te komen.
Inmiddels heb ik een andere videocamera aangeschaft en ik zal dus erg goed opletten dat de geluidsopname niet in dolby gebeurt.
Zodra ik op nieuwe problemen stuit óf de zaak opgelost heb, meld ik mij weer.
Zéér bedankt, jullie hebben me flink vooruit geholpen.

Berntet

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2008, 22:47:59 »
Hallo Jaap en Joris.

Inmiddels ben ik aan de slag gegaan met SUPER zoals dat in het bericht van Henk van Vleuten werd vermeld. Ik heb een aantal dingen geprobeerd en het gekke was dat ik de ene keer wel geluid en geen beelden kreeg en de andere keer andersom.
Even tussendoor: die MOD-files bevatten allemaal één shot. Dus om een filmpje te maken moeten er een aantal samenhangende shots tot een geheel verwerkt worden. Het geheel kreeg dan de extensie mpg. Het probleem dat ik eerder beschreef trad op met beide, zowel met de onbewerkte shots (MOD) als ook met de tot een filmjpje samengevoegde shots (MPG).
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een oplossing waarbij ik via SUPER alleen het geluid heb laten omzetten naar mp3 en de originele mpg's ongewijzigd heb gelaten. Als ik nu de nieuwe mp3-files in een audiospoor van Wings Platinum sleep werken ze zoals het behoort. Door de mpg's in een videospoor te slepen werken ook die normaal. Door het magneetje te gebruiken en op die manier beide sporen te synchroniseren, blijft alles lipsynchroon.
Zonder jullie aanwijzingen en tips was ik er niet uitgekomen. Hartelijk dank, heren! En evenzo dank voor de tip van Henk van Vleuten, maar zonder jullie opmerkingen zou ik niet op het idee gekomen zijn dat daar wel eens de oplossing binnen bereik zou kunnen liggen.

Berntet