Auteur Topic: Inlezen MPG-bestand  (gelezen 25847 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Inlezen MPG-bestand
« Gepost op: 26 juli 2008, 22:04:58 »
Hallo Allemaal,

Ik kom van vakantie terug en wil een filmpje gebruiken in mijn presentatie. het is een mpg-bestand. Volgens de 'Help' kan ik avi, wmv en mpg gebruiken. Het filmpje wordt gewoon afgespeeld met de Windows mediaplayer én met de Cyberlink PowerDVD. Bovendien heb ik Wings 3 Pro. Dus heb ik volgens mij wel de juiste codecs op mijn pc. Maar ik krijg er geen geluid uit als ik het op de tijdlijn plaats. De beelden verschijnen normaal, maar het geluid ontbreekt. Als ik het filmpje op een audiospoor probeer te plaatsen krijg ik een verbodsbordje te zien. doe ik iets fout en wat dan?
Graag jullie hulp.

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2008, 08:43:09 »
Hallo,

Probeer eens het flimpje vanuit de mediapool naar een leeg gedeelte van de tijdlijn te slepen, dus niet op een spoor.
Wings Platinum maakt dan zelf een video en een bijbehorend audiospoor aan...

gr. Jaap
Jaap

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2008, 21:00:26 »
Dag Jaap,

Sorry dat ik dat vergat erbij te schrijven, maar dat lukt dus ook niet. Zo was ik al begonnen. Vervolgens heb ik het filmpje eerst naar een afbeeldingsspoor gesleept. De beelden verschijnen dan keurig zoals het hoort. En als ik het filmpje dan ook nog naar een audiospoor sleep, krijg ik het verbodsbordje. Dus bij beide methoden vang ik bot.

Berntet

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2008, 21:46:01 »
Hallo Berntet,

Het zou kunnen zijn dat het audiogedeelte niet helemaal compatible is, bijvoorbeeld door compressie.
Probeer het videobestand eens te converteren via een freeware converter, volop te vinden op internet.

Video wordt geplaagd door een zeer grote hoeveelheid plugins en codecs  >:( , het zou zomaar kunnen dat je het daar moet zoeken...

gr. Jaap
Jaap

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2008, 23:59:36 »
Dag Jaap.

Kun je iets precieser zijn? Ik heb nu eigenlijk nog geen idee wat je bedoelt. De bestanden zijn oorspronkelijk afkomstig van een JVC-videocamera, de GZ-MG330, en waren vervat in een MOD-bestand. Daar had ik nog nooit eerder van gehoord en is kennelijk een bestandstype van JVC. Of zegt het jou wat meer? Ze zijn via Cyberlink PowerDirector omgezet naar mpg. Dat programma werd erbij geleverd en binnen dat programma vind ik een hoop omzetmogelijkheden. Maar ik heb absoluut onvoldoende kennis van video om daar gemotiveerd een keuze uit te maken. Ook door de onbekendheid op dit terrein begrijp ik hele stukken van de helpfunctie van dat programma niet en dus heb ik maar wat gedaan. Op videogebied ben ik een totale nieuweling, dus is het best mogelijk dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb. Voor mij is nu echter de vraag hoe ik daar achter kom.
Als je me verder kunt helpen, graag!

Berntet.

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2008, 14:03:04 »
Dat MOD-bestandsformaat zegt mij niks. Zou je het eens door GSpot kunnen laten bekijken? Deze gratis applicatie analyseert de bestandsgegevens en beoordeelt welke audio- en video-codecs nodig zijn en of deze al aanwezig zijn op jouw systeem.
Je weet dan welke codecs je eventueel moet installeren en welke conversieslag je desnoods moet toepassen.

Als het in basis al een MPEG2-file is, wil het ook nog wel eens helpen hier de bestandsextensie op aan te passen. Als je er een <filename.mpg> of <filename.m2t> van maakt, snapt Wings ineens waar-ie het zoeken moet.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2008, 14:21:53 »
Op de JVC site zie ik dat de MOD-file een MPEG2 program stream zou moeten zijn. Dit maakt de kans wel erg groot dat je met alleen het hernoemen van de bestandsextensie (naar MPG) al klaar bent. Dat zou mooi zijn, want vlot voor elkaar en kwalitatief beter (met iedere conversieslag verlies je immers kwaliteit, en die is met SD video toch al niet om over naar huis te schrijven).

Anders is toch echt een GSpot (geen woord om op te googlen :)) analyse nodig. In de MPEG-container zou nog multichannel audio kunnen zitten waar Wings niet mee overweg kan. Dan is helaas toch conversie nodig. Erg aannemelijk is dat echter niet.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2008, 14:49:50 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2008, 22:01:54 »
Dag Joris,

Met deze opmerkingen ga ik aan de gang. Ik ben ondertussen ook druk met andere zaken zodat ik waarschijnlijk pas volgende week weer reageer. Als dat de oplossing zou zijn, vind ik het des te vreemder. Het bij de camera geleverde programma zet de mod-files om in mpg. Dan zou WP er toch geen problemen mee mogen hebben? En toch neemt WP3 het audiospoor niet waar, terwijl het er wel is en - zoals eerder geschreven - gewoon goed af te spelen is in de windows mediaspeler.
Ik meld me wel weer.
Bedankt!

Berntet

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2008, 22:13:54 »
Als gezegd zou ik eerst proberen domweg de extensie handmatig aan te passen; dus nog even niet het conversieprogramma van JVC gebruiken.

Het zou natuurlijk leuk zijn als Wings werkelijk alles eet. Maar vooralsnog ben ik zelf eerder geneigd het vreemd te vinden dat JVC niet gewoon de MPEG2 richtlijnen volgt, maar een eigen exotisch bestandsformaat in het leven roept. Terwijl het een MPEG2-camera heet te zijn, moet je een mod-file het kennelijk zelf eerst nog door een conversieprogramma heentrekken voordat je MPEG2 op je schijf krijgt (bewerkelijk en kwaliteitsverlies). En dan heeft het eindproduct waarschijnlijk ook nog niet eens een gebruikelijk audio formaat...
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Inlezen MPG-bestand
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2008, 23:00:01 »
Daar ben ik weer; ik kon het niet laten en ben na zo'n bericht vreselijk nieuwsgierig of dat de oplossing is. Welnu, ik krijg het volgende resultaat.
Het omnoemen van de files met MOD-extensie tot mpg-files levert op dat de files gewoon blijven functioneren. In de WMPlayer blijft alles gewoon zoals het was.
De analyse van GSPOT (dankzij jouw opmerkingen met wat toevoegingen bij het zoeken gelukkig snel gevonden!) levert op: het is een MPEG_2 file en het audio deel is dolby_ac3.
Als ik vervolgens vraag om te renderen, zegt Gspot dat dat gelukt is, dat de file gesplitst wordt met de Mainconcept splitter en dat de Nero Audio codec gebruikt wordt (NeAudio.ax). Maar daar stopt het.
Nog steeds doet Wings er niets mee en ik zie niet onder EXTRA/OPTIES hoe ik die betreffende Nero-codec aan Wings kan meegeven. Ik weet ook niet wat dat renderen betekent. Ik neem aan dat dat een voorbeeld rendering betreft want ik zie niet dat er een gerenderde file wordt opgeslagen of zo. Dus als je me met deze gegevens weer verder kunt helpen....Heel graag!
Dank voor je moeite,
Berntet