Auteur Topic: Bestand dupliceren en spiegelen in versie 3.60  (gelezen 6548 keer)

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Bestand dupliceren en spiegelen in versie 3.60
« Gepost op: 14 juli 2008, 13:11:39 »
Als ik een JPEG (3008x2000 pixels en 2,267 mb groot) dupliceer is er geen enkel probleem. Gaat lekker vlot. Vervolgens wil ik dit beeld horizontaal spiegelen en druk op OK en dan kun je rustig je tuin om gaan spitten want het duur een eeuwigheid voordat er iets gebeurt en meestal blijf je de tekst "miniatuurweergave maken" zien. Zit dit probleem nu in mijn Cuno-Proof Pc of doe ik iets fout of zit het probleem in deze versie??
Verder is mij opgevallen dat je een PNG (in mijn geval een vrijgemaakt portret) wel kunt dupliceren maar dat de mogelijkheid om het te spiegelen of roteren niet in het "pull down" menu  voor komt. Nu kan ik dit wel oplossen door het beeld in de timeline 180 graden te draaien maar ik vind het juist zo'n handige optie waar ik toch wel regelmatig gebruik van maak.

Hans Rensen
Hans Rensen

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Bestand dupliceren en spiegelen in versie 3.60
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2008, 20:59:39 »
Hallo Hans,

Het dupliceren, spiegelen en roteren werken uitstekend op de computer waarop ik dit antwoord schrijf (en die voldoet bij lange na niet aan de Cuno-proof-eisen voor een pc voor Wings Platinum)., ook met grotere afbeeldingen. Het duurt daarbij hooguit twee seconden (meestal minder) voordat de preview van de gewijzigde afbeelding verschijnt.
Is jouw schijf misschien bijna vol, of heb je een afwijkende map aangewezen voor de grafische bestanden (die wordt dan automatisch voor alle shows gebruikt).

Volgens de helptekst zijn er verschillende soorten bestanden waarbij deze manier van roteren en spiegelen niet bruikbaar is, zoals je zelf constateert (dat zijn met name bestanden [of bestandssoorten] waarin meerdere lagen en transparantie [kunnen] voorkomen).

Voor die bestanden is er een alternatief, zonder in de tijdlijn zelf de beelden te hoeven draaien: kies in het contextmenu de optie "Beeldeffecten...". In de dialoog die nu verschijnt (die dialoog heet Grafische effecten, ik ben niet consequent geweest...) kun je de optie "De hieronder opgegeven effecten" en dan "Spiegelen" aanzetten.
Deze weg werkt bij alle soorten afbeeldingen, ook met transparantie en meerdere lagen.
AVé,
Cuno

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Bestand dupliceren en spiegelen in versie 3.60
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 23:10:32 »
Dank Cuno voor je antwoord, maar ligt het wellicht ook aan de versie 3.60 die ik volgens sommigen beter kan vervangen door 3.60B??
Hans Rensen

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Bestand dupliceren en spiegelen in versie 3.60
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 15:37:38 »
Hallo Hans,

Voor wat betreft de grafische bestanden en thumbnails na het spiegelen en roteren van jpg's is het mogelijk dat versie 3.60 daarvan de oorzaak was. In versie 3.60b heeft in ieder geval een correctie in die hoek plaatsgevonden (dat gold met name voor situaties waarin afbeeldingen extern bewerkt werden).

Voor wat betreft de png-bestanden: dat is niet afhankelijk van het versienummer.
AVé,
Cuno