Auteur Topic: Light Room  (gelezen 15393 keer)

Harry Poorthuis

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 1
Light Room
« Gepost op: 25 maart 2008, 21:23:49 »
Wie kan er wat meer zeggen over het veel geprezen Light Room(de ideale work flow!?) Met name in realatie tot Wings. Lees via bericht van Jaap uitvoer in
72 dpi(is dat niet veel te weinig?) Gebruik je de crop tool om te presenteren in 16:9 of pas je de verhouding aan bij het maken van de exe?
Kortom wie heeft het recept voor de ideale workflow naar bestanden voor Wings?
Veel dank, Harry

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Light Room
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2008, 23:48:28 »
Beste Harry,

Daar vraag je me wat: wat is de ideale workflow? Dat is niet in een paar zinnetjes te vertellen. Nou ben ik ook nog steeds niet erg thuis in Lightroom. Ik ben lang doorgegaan in het gebruik van Rawshooter (opgekocht door Adobe), omdat de gebruikersinterface zo geweldig handig was. Maar ja de mogelijkheden van Lightroom zijn dan ook flink wat groter.
Zo kun je foto's opgeslagen in RAW met Lightroom zo heerlijk opkalefateren als ze bij de opname niet perfect waren. Als je daarnaast (Adobe) Bridge aktief hebt en bovendien Photoshop, kun je daarin met een masker, in jouw geval een 16:9 masker, over de foto schuiven en dat deel selecteren dat je wilt croppen (in Photoshop dus).
Ik heb daar nog geen handigheid in want ik heb het vorige week ook pas geleerd, maar het werkt wel.
Een nog betere tip is: schrijf in op de eerstvolgende cursus van Remko Dalkman in het ho(l)(me) van AV-StumpflNL te Houten. Remko is een expert op workflow gebied. Meer info over de cursus vind je in Diatoon.
72 dpi is wel wat weinig, maar als je plaat groot genoeg is valt het wel mee.
Grafici hanteren veelal de stelregel: 72 dpi is goed voor internet, 150 dpi keurig voor max. een A4 print op een inktjet-printer en als de foto bedoeld is voor (boek)druk is 300 dpi de ideale resolutie. Een veel gebezigde dichtheid van 240 dpi zit dus aardig tussen de 2 laatste in.
Groeten,
Henk

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Light Room
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2008, 12:25:57 »
Beste Harry,

Mijn antwoord van gisteravond m.b.t. je vraag over 72 dpi was onvolledig. Wat ik schreef behelst het afdrukken van foto's.
Daar het jou ook om projectie gaat, omdat je de relatie met Wings Platinum noemt, ziet het verhaal er wat anders uit.
Stel je hebt een digitale opname van 12.8 megapixel (Canon 5D bijv.), dan bevat die 4368 x 2912 pixels. Open je dat bestand in Photoshop en bekijk je de beeldgrootte dan zie je de afmetingen bij (standaard) 72 dpi. Die zijn dan 154 x 103 cm (afgerond).
Verhoog je nu de dichtheid naar bijv. 240 dpi dan veranderen in eerste instantie het aantal pixels bij dezelfde afmetingen. Als je nu bij dezelfde aspect ratio (vinkje bij verhoudingen handhaven) weer 4368 pixels invoert voor de x-waarde, dan worden de afmetingen 46 x 31 cm (afgerond).
Conclusie: in ons geval doet de ingestelde dichtheid er niet toe, het gaat immers alleen om het aantal pixels dat de camera genereert. Iets anders wordt het natuurlijk als je gaat croppen naar bijv. het door jou genoemde 16:9 formaat. Dan verandert dus de aspect verhouding en knip je boven en/of onder een stukje van je opname weg. Het aantal verticale pixels gaat dan dus omlaag.
Een additioneel aspect is dat van de te gebruiken beamer (of TV scherm). Natuurlijk laat je Wings Platinum het te projecteren aantal pixels berekenen of op de achtergrond in de tijdlijn of renderen naar een exe bestand. De daarvoor noodzakelijke reductie in het aantal megapixels wordt uitstekend gedaan door de grafische engine van WP, zolang het aantal beschikbare pixels (B x H) maar ruim voldoende is. Voorlopig is dat nog wel zo, omdat de beste (LCD of plasma) TV en beamer niet de 2 Mp (1920 x 1050) overschrijdt.

Groeten,
Henk


Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Light Room
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2008, 13:58:53 »
Harry,

Het aantal pixels per inch bij uitvoer vanuit Lightroom is onbelangrijk, het gaat erom of je voldoende pixels hebt voor het vullen van je beeldscherm of beamer, dat varieert van 1024 tot 1920 pixels in de breedte als je de geluksvogel bent met een echte HD Beamer ;D of via een HD televisie wilt presenteren.

(je kunt dus ook gerust voor 300 dpi kiezen)

Wat belangrijk is om de hoogste resolutie te kiezen bij de export vanuit Lightroom!!

Hoeveel pixels Wings uiteindelijk nodig heeft berekent deze zelf n.a.v. het inzoomen van het beeld.
Je moet de afbeeldingen beslist niet vooraf gaan croppen, stel in Wings het beeldformaat in op 16x9 en geef een vergrotingsmaatstaf in voor de beelden, je kunt dan een afbeelding altijd nog verticaal positioneren!

Succes met Lightroom (zie ook de links naar diverse leerzame Lightroom site's via m'n webpagina)
Jaap