Auteur Topic: Exe van diashow met videobeelden  (gelezen 12617 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Exe van diashow met videobeelden
« Gepost op: 4 januari 2008, 19:42:54 »
Ik maak voor het eerst een Wings diashow met videobeelden. Die haal ik eerst binnen van band met Pinnacle; ik snij en bewerk ze ook in Pinnacle. Dan maak ik er AVI's van en haal ze zo bij Wings binnen. Lukt allemaal. Nu mijn vraag: ik had een diashow-video-proefstukje gemaakt (ca 4 minuten) en maakte toen een EXE ervan. Had gelezen dat dat niet kan maaar het werkte prima, via de beamer. Moet ik nu verwachten dat het niet meer lukt als de diashow langer wordt en dus meer GB gaat innemen? En hoe krijg ik dan die diaserie op de beamer, met een behoorlijke resolutie (1024, niet 750 zoals voor DVD op TV). Met "van lijn spelen" heb ik slechte ervaringen, voornamelijk omdat mijn computer dan ingewikkelde stukken (met 4 beelden en meer tegelijk) niet pakt. Wie weet hier meer van??? Met vriendelijke groeten   Gemma van Voorst

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2008, 12:02:44 »
Hallo Gemma,

Sinds Wings Platinum 3.1 is het mogelijk videobestanden in een Exe bestand mee te nemen, merk echter op dat Wings bij het maken van de EXE een map erbij zet met daarin de videobestanden. Die moet je dus wel meenemen als je het ergens anders laat zien!

Als je videobestand niet groter wordt dan 2 Gigabite zou het afspelen via een Exe bestand moeten lukken, zorg er anders voor de de video in een aantal afzonderlijke stukken is geknipt zodat je niet over deze grens gaat. De grens is een beperking van Windows XP.
Jaap

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2008, 14:03:20 »
Hallo Gemma,

Een kleine aanvulling op de reaktie van Jaap. Waarom importeer je avi's in je show? Dat mag wel, maar kost veel meer diskruimte en dus computerpower als je de show afspeelt, zowel in de tijdlijn als in de gemaakte exe.
Een avi bestand bevat zeer veel hele beelden achter elkaar, terwijl de mpeg codering een volledig masterbeeld bevat met erachter een flink aantal slavebeelden met alleen de inhoud van wat afwijkt van het masterbeeld. Dit proces speelt zich 25x per seconde af zowel bij avi als mpeg codering, dus reken maar uit. Verder zijn er kleine verschillen tussen een DV en een HDV protocol, maar grofweg bevat HDV echter 4x zoveel informatie als DV.

Nu is het wel zo dat ik in HDV met Canopus Edius Pro werk en daarmee een zeer efficiente encoder heb om van de avi's een perfect werkend mpeg (mp2 of mp4) bestand te maken. Aangezien Pinnacle eveneens een zeer goede videoeditor is, neem ik aan dat het opnieuw coderen van de avi's tot een mpeg bestand daarmee ook prima te doen is. Dat scheelt diskruimte enz.

Een verdere tip (oorspronkelijk afkomstig van Christof Hilger) is dat je er goed aan doet je video zo mogelijk tot één bestand te renderen, desnoods met een lege ruimte tussen 2 clips. Zo mogelijk zei ik, want je hebt dan mogelijk sync problemen bij het maken van je show. Mocht dat zo zijn kun je altijd toch weer knippen in dat ene videobestand als je dat maar doet in die lege ruimte en 1 seconde* of meer voordat het videobestand weer inhoud heeft. Op deze manier kun je volstaan met één videospoor en heeft de computer het een flink stuk gemakkelijker.

Mocht je ook met HDV werken dan ontkom je er niet aan om die computer tot een zeer krachtig exemplaar om te (laten) bouwen.
Succes verder,
Henk

* 1sec: afhankelijk van WP instelling

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2008, 21:14:30 »
Hallo Gemma,

Ik ben zo vrij nog een paar aanvullingen te melden op de reacties van mijn voorgangers.

De limiet van 2 GB die door Jaap genoemd wordt heeft betrekking op de grootte van het exe-bestand. Bij gebruik van Windows XP (service pack 2) of Windows Vista is er voor bestanden die geen exe zijn (dus ook voor videobestanden) eigenlijk geen echte beperking meer in de omvang.

Hoewel ik zelf niet veel video-ervaring heb, kan ik me wel voorstellen dat je gebruik maakt van AVI als tussenproduct, juist omdat daar alle frames afzondelijk in zitten. Voor het eindproduct kan dan gebruik gemaakt worden van een comprimerende variant zoals mpeg en wmv.

Als je een serie vanuit de tijdlijn niet goed kunt weergeven, zoals je beschrijft, dan zul je hetzelfde probleem tegenkomen bij het afspelen van een exe: want in beide situaties worden dezelfde berekeningen (in real time) uitgevoerd.
Ik denk dat dan het enige alternatief is het maken van een videobestand van de gehele presentatie. Die kun je maken met dezelfde resolutie als de beamer, en dus de maximale kwaliteit zo veel mogelijk kunt behouden (er is, zeker in theorie, altijd een beetje verlies door het omrekenen naar video).
AVé,
Cuno

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2008, 11:50:13 »
BesteJaap, Henk en Cuno

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties want ik begon net een beetje wanhopig te worden: zoals Cuno al voorspelde loopt mijn EXE , nu hij langer wordt, bij vertoning helemaal niet mooi. En ik had geen idee wat ik nu verder met mijn serie aan moet. Dus ik ga nu al jullie adviezen uitproberen: het binnenhalen in MPEG (geen idee dat dat kón, of waarom dat beter zou zijn) én het maken van een viedeobestand in hogere resoluties (dat wordt nog een heel gezoek want ook hier: ik weet wel wat ik wil maar heel vaak niet hoe ik dat bereiken moet....). Maar ik kan weer vooruit, hartelijk bedankt voor jullie reacties    Groeten   Gemma

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2008, 11:29:27 »
In de berichten zie ik niet terug welke resolutie het videomateriaal van Gemma heeft, maar mijn vermoeden is dat het om DV-materiaal gaat met een lage resolutie. Daarom toch drie opmerkingen, die deels een herhaling zijn:

Binnenhalen in MPEG is in de montage-fase zeker niet beter! MPEG is een compressie-formaat dat slechts om de zoveel beelden een compleet frame heeft en daarmee als montage-bron het mindere broertje is van AVI. Het enige voordeel is dat het minder ruimte inneemt op de harddisk van de montage-pc.
Als je DV-materiaal als bron hebt (in PAL-formaat, standard definition), kan je dat het beste capturen naar een AVI-file en die in Wings binnenhalen. Op de DV-tape zelf staat het ook in AVI-formaat, zodat je het in wezen 1:1 overneemt naar de PC.
Anders is dit bij HDV-materiaal (in high definition), omdat dit meestal (op de tape zelf al) in MPEG-formaat wordt opgeslagen. Dat haal je doorgaans ook als MPEG binnen; er is geen winst te boeken door dit eerst naar AVI te converteren.
Het advies zou wat mij betreft moeten zijn dat je het bronmateriaal zo puur mogelijk binnenhaalt (zolang Wings het maar kan inlezen), zoals het op tape staat dus. Dan bewaar je het meest van de oorspronkelijke kwaliteit.
Los daarvan staat in welk formaat je de eindmontage uiteindelijk door Wings wilt laten 'uitspugen'; dat kan van alles zijn. Maar in al die conversieslagen geldt altijd dat de eindkwaliteit beter is naarmate het bronmateriaal meer informatie bevat; juist omdat er gecomprimeerd moet worden is 'zo rijk mogelijk' bronmateriaal van belang.

Uitvoer in EXE kent wat problemen, die je hier regelmatig langs ziet komen. EXE is vooral leuk voor verspreiding naar mensen die geen benul van de juiste software hebben en zonder gepuzzel dan toch jouw show kunnen afspelen; dat is een mooie optie. Als het om zelf presenteren gaat, kan je echter ook besluiten een video-file van jouw show te maken; keurig omgerekend naar de resolutie van de afspeelapparatuur; je hebt dan niet meer de problemen die de EXE-uitvoer kent. Dat zou een Windows Media file (WMV) kunnen worden, of MPEG-file bijvoorbeeld. Je kan dat dan full screen afspelen met de Windows Media Player of bijvoorbeeld de VLC Media Player (http://www.videolan.org/vlc/).

Nog een laatste opmerking over jouw uitvoer-resolutie:
Bij statische beelden is de basis-resolutie vaak hoog genoeg om er verschillende uitvoer-resoluties van te laten maken. Helaas licht dat bij video (720*576 pixels in SD) heel anders. Bij gebruik van SD-videomateriaal is het doorgaans niet mooi dit op te laten blazen naar bijvoorbeeld de 1024 waar Gemma het over had. Je kan dan beter met kleinere deelschermpjes binnen jouw show werken, waarin het videobeeld bijvoorbeeld 2/3 deel van het scherm gebruikt. Dan hoeft er ten opzichte van de bron-resolutie niks te worden opgeblazen.
Als je HD-materiaal gebruikt, kan je dat wel goed naar 1024 laten omrekenen.
't Is net als met JPG-afbeeldingen: verkleinen gaat meestal aardig, vergroten ziet er doorgaans niet uit.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 21:10:58 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2008, 10:33:54 »
Beste Joris
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Mijn probleem is (denk ik) voornamelijk dát ik deelbeelden maak: 4 videobeelden tegelijk in deelkadertjes. Ziet er hardstikke leuk uit, maar ja, de computer wil er niet zozeer aan....Ik zit nog te denken hoe ik dit nu allemaal op één spoor kan krijgen. Overigens, ik heb een WMV-file gemaakt in de resolutie van de beamer (1024 x 768) maar ik vind de kwaliteit tegenvallen: het is allemaal niet echt scherp, althans minder scherp dan een EXE of zo. Niet de kwaliteit die ik zoek.
Denk je dat een grotere videokaart het probleem kan oplossen. Ik heb een Radeon X1600 Pro 512 MB TV-out DVI. Vraag me niet wat dat is, ik typ het over van mijn computer-gegevens. Is hier mogelijk winst te halen zodat ik bijvoorbeeld wél vanaf de tijdlijn kan afspelen? De niet vloeiende bewegingen bij de keyframe-gestuurde dia's is wellicht ook hierdoor te verklaren??? Ik kijk uit naar een goed advies.   Groeten  Gemma

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2008, 12:11:42 »
Beste Gemma,

4 video's in één keer (ook in deelbeelden) afspelen is een loeizware klus voor de PC.
De grafische kaart die je aangeeft is ook niet meer de jongste, waarschijnlijk AGP bus.
Welke processor en hoeveel geheugen heb je in je pc?

Ik denk dat zelfs een PC van de allernieuwste lichting nog moeite zal hebben om dit goed af te spelen, dan moet je gaan denken aan een PC waarop niets anders draait om processorkracht te sparen.
Jaap

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2008, 12:54:46 »
Beste Jaap
Bedankt voor je snelle antwoord. Misschien moet ik dan maar afzien van mijn vier beelden maar het ziet er wel érrug leuk uit hoor!!! Maar goed: ik heb een Intel Pentium 4 650m 3,4 GHz, 2 MB FSB 800 MHz, hopelijk zegt dit je meer dan het mij zegt.... Geheugen is 2 GB DDR2, harde schijf 250 GB 7200 rpm SATA-2 (wat is dit allemaal???). Overigens staan al mijn bestanden én projecten op externe harde schijven, kan dat er ook nog iets mee te maken hebben? Ik roep maar wat..... Misschien wil je over dit alles nog wat deskundigenlicht laten schijnen....
Groeten
Gemma

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Exe van diashow met videobeelden
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2008, 14:03:42 »
Betere hardware is natuurlijk aan te bevelen, maar ik herhaal toch nog even de mogelijkheid videofiles van jouw show te bakken. Die drukke deelbeelden worden daarin verwerkt tot een enkele video (i.p.v. vier video's tegelijk), waardoor de systeembelasting tijdens het afspelen beduidend minder hoog zal zijn. Voor het omrekenen van die vier videobeelden naar 1 videobestand neemt jouw systeem alle tijd die nodig is, zodat in die fase de systeembeperkingen geen roet in het eten gooien.
Als je speelt met de settings van WMV en MPEG, moet je echt tot behoorlijke kwaliteit kunnen komen.

Wat natuurlijk nog wel zo kan zijn is dat jouw systeem zelfs niet krachtig genoeg is om zo'n enkel filmpje probleemloos af te kunnen spelen. Je zou eens kunnen testen met een gedownload hd-filmpje van micro$of (WMV-HD). Zoiets is o.a. te vinden in de WMV HD Content Showcase, waar je meteen ook wat systeemeisen tegenkomt.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2008, 14:07:26 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo