Auteur Topic: Eerste stappen 16:9 videomontage  (gelezen 10445 keer)

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Eerste stappen 16:9 videomontage
« Gepost op: 13 februari 2008, 17:44:32 »
Ik zet binnen wings de eerste stappen op het terrein van de videomontage. Heb daarvoor een testproject aangemaakt waarbij ik kies voor 16: 9 verhouding in een resolutie 1440 x 1080 pixels. Ik gebruik High Definition bestanden van de HD-WMV site. Het inladen van een fragment van 138 MB gaat tergend langzaam terwijl ik toch een stevige PC heb (Model Cuno van 2007). Het merkwaardige is dat de beeldverhouding verandert in 4:3 terwijl ik bij het project aanmaken toch precies de beeldverhouding had ingevoerd. Vervolgens een stukje gemarkeerd en dat weer als WMV exproteren. Tijdens het renderen zie ik de beeldverhouding 16:9 terug komen maar bij het uiteindelijk bekijken van het fragment is het toch 4:3. Ra ra hoe kan dit of anders gezegd .... wat doe ik fout??? Ik kan voorlopig via de helpfunctie nog geen antwoord vinden op dit probleem.
Hans Rensen
Hans Rensen

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Eerste stappen 16:9 videomontage
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2008, 20:34:32 »
Hallo Hans,

Hoewel ik zelf niet echt video-minded ben (geen videoot zeg ik dan zelf), denk ik toch wel een paar punten te kunnen aandragen.

De genoemde resolutie van 1440x1080 is geen breedbeeld: het is gewoon 4:3.
Bij een breedte van 1440 en een beeldverhouding van 16:9 is 810 de echte hoogte.

Volgens een draadje op het Duitse forum hebben veel HD-video's weliswaar de beeldverhouding 16:9 maar de pixelverhouding 4:3 (1440x1080), een zogeheten anamorph beeldformaat. Simpel gezegd: de pixels van Wings Platinum zijn altijd vierkant, die van de HD-video's zijn rechthoekig en moeten dus een beetje opgerekt worden.

De makkelijkste manier daarvoor is het toevoegen van een breedbeeld beeldveld (verhouding 16:9) waarin de video('s) komen te liggen, waarbij bij de Eigenschappen van het beeldveld de optie "Pixel-beeldverhouding van afbeelding/video behouden" UITgezet moet worden.
Dan worden de video's weer uitgerekt tot de juiste weergaveverhouding.

Dit wordt in de helptekst van WP prima beschreven. Ga in de index van de help naar Video - Bildformate.

Voor wat betreft het "tergend langzame" inlezen van een video van 138 MB: ik neem aan dat je niet het tempo bedoelt waarmee de video vanaf het internet naar jouw computer toe komt, maar het tempo waarin WP de bijbehorende grafische bestanden berekend.
Dit kun je zelf beïnvloeden bij de Opties (Extra - Opties - Projectopties - Grafische gegevens - Video). Daar kun je instellen wat de afmetingen en de beeldherhalingsfrequentie van de previews moet worden. Met de standaardwaarden wordt dat een vrij fors bestand.



 
AVé,
Cuno

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Eerste stappen 16:9 videomontage
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2008, 21:30:09 »
Cuno bedankt voor je supersnelle antwoord.
Die beeldverhouding snap ik enigszins.
De oplossing met een 16:9 beelveld nog niet maar ik zal in mijn engelstalige helpinfo kijken. Moet nog wel even bedenken wat "bildformat" in het engels is.
Het trage inladen had betrekking op het moment dat je het videofragment naar de timeline sleept. Dan kun je rustig een stukkie tuin om gaan spitten.
Hans
Hans Rensen

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Eerste stappen 16:9 videomontage
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2008, 21:59:55 »
Cuno bedankt voor je supersnelle antwoord.graag gedaan
Die beeldverhouding snap ik enigszins.ben ik in ieder geval een beetje duidelijk geweest
De oplossing met een 16:9 beelveld nog niet maar ik zal in mijn engelstalige helpinfo kijken. Moet nog wel even bedenken wat "bildformat" in het engels is.video image format - correctly used
Het trage inladen had betrekking op het moment dat je het videofragment naar de timeline sleept. Dan kun je rustig een stukkie tuin om gaan spitten.dan heb ik de juiste plaats aangewezen om de grootte en het interval te verminderen
Hans
AVé,
Cuno

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Eerste stappen 16:9 videomontage
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2008, 14:40:55 »
Met alle tips van Cuno ben ik aan de slag gegaan en is het gelukt om een nieuw beeldveld te maken met het vinkje weggehaald bij "beeldverhouding behouden". Het lukt ook om van de hermontage een nieuw WMV file te maken. Via de uitvoer maak ik er een 1080x810 bestand van. Wat ik niet snap is dat dit nieuwe bestand zich niet als "full screen" laat zien in de Windows Media Player. Er blijft een enorme zwarte rand omheen zitten. Ik heb verschillende testjes gedaan en gevarieerd in de "output" tot een maximale schermresolutie van 2560 x 1600 (van mijn Samsung scherm). Het maakt allemaal niets uit. Kortom; het originele materiaal opent probleemloos in HD kwaliteit "full screen"; na hermontage en uitvoer via Wings blijft er maar een deelscherm over. Heb ik het ultieme onbekende vinkje vergeten uit of aan te zetten??
Hans Rensen
Hans Rensen

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Eerste stappen 16:9 videomontage
« Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2008, 14:37:27 »
Na mijn laatste opmerking over het niet "full screen"krijgen van mijn videobeeld moet ik toch eerlijk bekennen dat ik een geweldige beginnersfout heb gemaakt. Want net als met foto's moet je ook het videobeeld opschalen totdat het ook daadwerkelijk beeldvullend is. Dan is er bij de uitvoer ook geen enkel probleem. Oliedom van me en we houden het maar op nieuwigheid met video.
Hans
Hans Rensen