Auteur Topic: Kleur management  (gelezen 15354 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Kleur management
« Gepost op: 29 november 2007, 13:12:23 »
Ik ben op zoek naar een goed systeem voor monitor kalibratie. Hier en elders wordt bijvoorbeeld Spyder van ColorVision nogal eens genoemd. Heeft iemand daar al eens goed naar gekeken en verschillende applicaties vergeleken?

Als Spyder de goede applicatie is, dan rest nog de vraag naar de juiste versie. Het lijkt erop dat Spyder Pro 2 zojuist is uitgefaseerd. Klopt het dat je met die oude versie 2 ook de printer kon kalibreren en dat je daartoe in versie 3 meteen de veel duurdere Studio variant nodig hebt (ipv de Elite versie die qua prijs dicht bij 2 Pro zit)?

Zie http://www.colorvision.ch/products/prod_spyder3elite.php
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: Kleur management
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2007, 16:25:02 »
Hallo Joris

Ik zelf heb alleen ervaring met spider pro2 en gebruik deze alleen voor monitorkalibratie en dit werkt m.i. vrij goed en snel,het is ook mogelijk een beamer te kalibreren met pro2 maar heb dit zelf nog niet uitgeprobeerd.
Wat betreft printercallibratie zit er software Printfix plus 1.1.1. bij waarmee je de meeste printers kunt calibreren,hiermee heb ik geen ervaring aangezien ik altijd mijn foto's laat afdrukken bij de fotograaf.

Piet Huijgens

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Kleur management
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2007, 16:52:29 »
Hallo Joris,

Ik heb ook een Spyder 2 Pro, voordeel dat je dan meerdere monitoren kan calibreren, mits je een PCIe videokaart gebruikt!

Werking is snel en eenvoudig, je krijgt een preview van voor en na de calibratie.
Wel adobe Gamma uit je opstartmenu verwijderen want dit beïnvloedt het gemaakte profiel.

De Spyder2 Pro wordt bij http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1550&xSec=10210
voor € 210 incl. BTW aangeboden, tijdelijk zonder extra kosten.  (prijzen zijn helaas fors gestegen :-( )
Een Spyder 3 elite kost er ca. € 230.

De bijgeleverde printcalibratie is, wat Piet ook al zegt, een software versie.
Je kunt van je eigen fotoprinter veel beter een echt profiel laten maken (evt. voor verschillende soorten papier)
voor slechts € 5.00 per profiel bij http://www.marc-en-ciel.be/profielservice.html

Daar vindt je so wie so heel veel informatie over calibratie en kleurbeheer!

Veel suc6 ermee.

Groet, Jaap.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2007, 16:57:17 door Jaap Postma »
Jaap

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Kleur management
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2007, 17:02:26 »
Joris,

Kijk ook eens op deze link, misschien is het wat voor je?
http://kamera-express.nl/index.php?page=product&product=17481

gr.  Jaap
Jaap

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Kleur management
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2007, 17:14:13 »
Die Marc-en-ciel site had ik nog niet gevonden en biedt uitgebreide en prima informatie!
En die printoplossing lijkt me afdoende (voor dat enkele thuispretprintje); leuke en betaalbare service.
Dank je.

De Spyder3 heeft nog als voordeel dat-ie omgevingslicht mee kan wegen, zag ik intussen.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Kleur management
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2007, 11:50:05 »
Het meeste is al gezegd, toch kan ik er, denk ik, nog wat aan toevoegen. Ik heb een paar jaar gelden goede ervaringen opgedaan meet een geleende set van Monaco. Toch kwam ik tezamen met nog 2 TCNers pas begin november tot de gezamelijke aanschaf van een toen voordelige Spyder 2 Pro set bij Kamera Express voor € 165. Inmiddels hebben we om beurten onze monitoren (2 per persoon) er mee geprofileerd en zijn zeer tevreden met de resultaten.
Verder heb ik zelf ook profielen voor mijn beamers gemaakt en ook dat proces verliep vlot en gaf een flink verbeterd resultaat.
Een demo voor enkele Giesbekers heeft bij mijn weten ook al tot aanschaf van een van de laatste Spyder 2 Pro sets bij Kamera Express geleid.
Als je nu op de website daar kijkt kom je de aanbieding niet meer tegen, maar hij zal hier of daar best nog wel ergens te koop zijn. Probeer het eens. Lukt dat niet dan rest slechts de aanschaf van een duurdere Spyder 3, die vast verbeterd zal zijn t.o.v. zijn voorganger. Al met al blijft het een aanrader voor hen die hun kleuren correct afgebeeld willen zien, en dat is iets wat HDAVers zonder uitzondering (al of niet gezamelijk) zouden moeten doen.
Hoe de prijs-kwaliteit verhouding voor de Monaco set versus de Spyder set er nu uit ziet weet ik niet, maar de Monaco set ontraden doe ik zeker niet. Ik weet n.l. dat heel wat VNF leden hun voorkeur voor Monaco in een (gezamelijke) aankoop hebben omgezet.
Mvg,
Henk