Auteur Topic: Software programma,s Photoshop , Lightroom en DXO  (gelezen 13649 keer)

Bert Barelds

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Software programma,s Photoshop , Lightroom en DXO
« Gepost op: 6 september 2007, 22:28:22 »
Beste mede hobbyisten,

Ik heb in ons SGG blad en op de site HDAV.nl gelezen over de nieuwe cursussen.
In de cursus Raw-Workflow voor HDAV wordt over verschillende softwareprogramma,s zoals Photoshop , Lightroom  en DXO gesproken.
Vragen hierover:
-Welke versie van DXO wordt aanbevolen? De Starter, Standaard of Elite?
-In welke setting wordt DXO en Lightroom gebruikt? 2 mogelijkheden
-Zijn er al mensen die er mee werken? En hoe zijn de bevindingen?
-Hebben we deze programma,s echt nodig als hobbyisten, of is dit meer iets voor de professionels?

Groet Bert
Bert

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Software programma,s Photoshop , Lightroom en DXO
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2007, 10:00:05 »
In de RAW workflow behoort een RAW converter. Of je dit nu met een camera-eigen programma doet, met Adobe Photoshop, met Adobe Lightroom of met DXO is een eerste instantie een kwestie van smaak. Ik heb ze allemaal geprobeerd en heb gekozen voor DXO. De Canon software vond ik tekort schieten, Photoshop CS vond ik ingewikkeld en lastig te automatiseren. Lightroom lijkt wel wat op DXO. DXO heeft veel voordelen: het herkent de lenzen die je gebruikt en corrigeert direct de bekende lensfouten. Verder kan je heel eenvoudig een groot aantal RAW bestanden inlezen en batchgewijs laten verwerken. Je kan ook elk RAW bestand zijn eigen recept meegeven. Je kan converteren naar JPEG, TIFF of PNG of zelfs naar allemaal tegelijk. Je kan de boel volledig automatisch laten werken, of in diverse stappen naar volledige handinstellingen. Zo ben je uitermate flexibel. De resultaten zijn heel erg goed. Ik beweer niet dat je dezelfde resultaten ook niet met andere software kan bereiken, maar met DXO gaat het naar mijn mening het makkelijkst. Met DXO ben ik van een heleboel "gedoe" af. Nadat ik een show in Wings klaar heb bekijk ik nog wel al mijn plaatjes in CS om de laatste puntjes op de i te zetten: stofjes wegwerken, levels optimalizeren (indien nodig), etc. De keuze welk pakket van DXO hangt van je camera en lenzen af. Met een Canon D1 MKxxxx  ben je al verplicht de PRO versie te nemen. Ikzelf gebruik een Canon 20D, deze zit in de Standaard versie van DXO. De sensor in je camera is bepalend voor de bereking en conversie van je RAW bestanden.
Met vriendelijke groet
Gerrit

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Software programma,s Photoshop , Lightroom en DXO
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2007, 09:17:19 »
Ik gebruik vanaf de start het programma Adobe Photoshop Lightroom.
Eerder berwerkte ik alle RAW bestanden via Bridge en Photoshop CS2 maar via Lightroom heb je veel eerder een goede en snelle workflow gemaakt.

Groot voordeel is dat de "ontwikkel historie" in de Lightroom database bewaard blijft zodat je later zaken indien nodig snel kunt aanpassen.
Deze informatie wordt via een database aan het bestand gekoppeld en is niet destuctief, je kunt dus ALTIJD terug naar je origineel!
Via virtule copy's kun je meerdere bewerkingen maken van één en dezelfde foto, bijv, in kleur, in zwartwit, in sepia etc. etc.

Hoewel Lighroom pas bij versie 1.2 is heeft het al indrukwekkende mogelijkheden in kleurbeheer, zwartwit, virtual copy's, sharpening etc. Je hebt zo nog maar één origineel en kunt afbeeldingen precies voor het doel waarvoor je ze wilt gebruiken exporteren, dus voor Wings Platinum naar sRGB 72dpi terwijl je voor afdrukken bijvoorbeeld kunt kiezen voor adobeRGB 300dpi.

Ook sensorstofjes zijn in een handomdraai te verwijderen.
Foto's snel en overzichtelijk in collecties of keywords onder te brengen.
De fotopresentaties op mijn website http://www.fotojaap.nl zijn gemaakt in Lightroom, vanuit mijn RAW bestanden rechtstreeks naar de webserver!
Je begrijpt al, ik ben hier heel enthousiast en tevreden over!

Photoshop CS2 gebruik ik nu alleen maar voor bijzondere bewerkingen zoals vrijstaand maken etc.

Groet,

Jaap Postma
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2007, 09:23:22 door Jaap Postma »
Jaap