Auteur Topic: RAW of Jpeg  (gelezen 14181 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
RAW of Jpeg
« Gepost op: 5 maart 2006, 11:41:44 »
Hoi,

Wat raden jullie mij aan;

In RAW fotograferen of Jpeg

Ik fotografeer in formaat 3008X2000 Jpeg hoge kwaliteit (adobe RGB)

Ik begrijp dat RAW na bewerking in Abode de kwaliteit niet terug loopt en bij Jpeg wel. Echter als ik de Jpeg opsla in Tiff is dan dit kwaliteitsverlies orkomen.

(ik heb in RAW fotograferen nog niet gedaan omdat ik (nog) niet het omslachtige (?) opslaan begijp)
Adri
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 15:38:29 door Joris »

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: RAW of Jpeg
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2006, 12:24:16 »
Hoi Adrie.
Het groote verschil tussen jpeg en raw, is dat bij raw de software die in je camera zit de opname niet 'bewerkt' heeft.
ALLE informatie van de sensor zit er nog in. Wanneer is dat vooral van toepassing. Bij moelijke licht omstandigheden. Wanneer het contrast hoog is bijvoorbeeld.
Bij raw kun je dan veel meer uit je opname halen.
Welk progamma gebruik je voor het bewerken. Als je bijvoorbeeld photoshop hebt, is het opslaan helemaal niet moeilijk. Trouwens bij de meeste progamma's niet. Over het algemeen krijg je het raw bestand eerst in een apart menu venster voor je neus, waarin je de eerste ruime bewerkingen kunt doen. Kleurtemperatuur, licht donker, contrast enz. Vervolgens klik je op openen, en verschijnt de opname in je bewerkings progamma. Van hier uit kun je de opname gewoon opslaan in elk formaat die jij er aan wilt geven. Als je in photoshop in jpeg opslaat, en in het daarop volgende menu de compressie voor kwaliteit laat kiezen, loopt de beeldkwaliteit nauwelijks achteruit.
Raw neemt meer ruimte in op je kaartje. Het is iets omslachtiger bij het verwerken ( vooral als je veel opnames hebt ). Maar de voordelen wegen voor mij zwaarder. Ik beoordeel vaak voor de opname of ik de extra functie van raw nodig heb. En pas dan de instelling van de camera aan.
Ik zou zeggen, zoek eens een moeilijke licht omstandigheid op. En maak hier opnames van in raw en jpeg.
Groet Anton


Antony

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: RAW of Jpeg
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2006, 18:48:57 »
Info over raw-programma's vind je in de volgende discussie:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=154&i=78392&t=78389#reply_78392

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: RAW of Jpeg
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2007, 21:14:27 »
Raw

Raw heeft zeer veel voordelen,je kunt zonder kwaliteits/kleur verlies de raw opname over/onder belichten//de kleurtemperatuur veranderen en deze in elk gewenst formaat opslaan.
De raw opname blijft ten alle tijden bestaan zodat je altijd kunt terugrijpen naar de orginele opname als er in het verdere bewerkingstraject iets niet geheel naar tevredenheid is gegaan.
Ook een groot voor deel is dat je twee(of meerdere) opnames kan maken van een en dezelfde opname bijv. een onder en een goed belicht,je kunt deze in het verdere bewerkingstraject met gedeeltes samenvoegen.
Denk hierbij aan luchten die vaak te licht zijn en op deze manier perfect gemaakt kunnen worden.

Ik zelf fotografeer altijd raw en jpeg tegelijk als ik van plan ben meer met de opnames te gaan doen.