Auteur Topic: Afluisteren C.D. via mediapool  (gelezen 14895 keer)

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Afluisteren C.D. via mediapool
« Gepost op: 16 augustus 2007, 18:05:52 »
Als ik de mediapool open en klik op audio-cd krijg ik het scherm met de gegevens van de cd.
Als ik op kopieren druk werkt alles perfect.

Alleen krijg ik geen geluid, als ik op afspelen druk en kan dus ook geen uitsnede maken.
De fragment teller loopt echter wel en de balk onderin verschuift ook.
Alleen helaas geen geluid.

Weet iemand of ik iets verkeerd heb ingesteld of is er wat anders wat niet goed is.

groetjes

Frans
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2007, 23:47:08 door Frans »
Frans

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2007, 18:44:36 »
Hallo Frans,

Er zijn vele mogelijke oorzaken, waarvan de meest waarschijnlijke zijn:
- in de mixer van de geluidskaart staat de ingang van de cd-speler op nul of uit;
- er zitten meer geluidskaarten in de pc (bijvoorbeeld on-board en een \'echte\' geluidskaart);
- het analoge audiokabeltje tussen de cd-speler en de geluidskaart ontbreekt (of is op een andere ingang aangesloten);
- de cd-speler (of dvd-speler/brander) heeft helemaal geen analoge geluidsuitgang.

Ervaring leert dat de derde mogelijkheid de meest waarschijnlijke is.

Met digiDIApositeive groet,

Cuno
AVé,
Cuno

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2007, 20:45:48 »
Hallo Cuno

De CD speler die ik gebruik zit in de pc. Als ik een cd afspeel met de mediaplayer heb ik gewoon geluid.
Ik denk dat een los kabeltje niet de oorzaak is.
Frans

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2007, 21:03:44 »
Frans,

Windows mediaplayer haalt het geluid digitaal vanaf de CD, bij vooraf luisteren door Wings gebruikt deze de analoge weg, inderdaad, via een kabeltje vanaf je cd/dvd speler naar de geluidskaart! PC bouwers plaatsen dit kabeltje vrijwel nooit meer standaard, dus je moet even zoeken naar de juiste kabel (er zijn meerder soorten stekkertjes in gebruik :-( helaas) of even met je pc naar de leverancier.

Je kunt ook, als de aansluiting aanwezig is, een koptelefoon op de uitgang voorop je cd-speler steken en daarmee luisteren.

Succes,

Jaap
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2007, 21:43:54 »
Hallo Frans,

> De CD speler die ik gebruik zit in de pc.
Dat is gebruikelijk bij computers, en een harde randvoorwaarde om überhaupt geluid bij het voorbeluisteren uit de geluidskaart te kunnen krijgen (geluid via de hoofdtelefoonaansluiting kan zowel bij interne als bij externe cd-spelers, zoals Jaap ook schrijft, maar die aansluitingen zijn tegenwoordig ook bijna uitgestorven).

> Als ik een cd afspeel met de mediaplayer heb ik gewoon geluid.
> Ik denk dat een los kabeltje niet de oorzaak is.
Dan is de kans dat de cd-speler in orde is een stuk groter, maar dat versterkt bij mij de verdenking van het ontbreken van het kabeltje.

Met digiDIApositieve groet,

Cuno
AVé,
Cuno

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2007, 21:59:41 »
Ik gebruik een laptop en weet niet of daar ook een kabeltje in kan, dus ik denk dat ik het maar op de oude manier blijf doen.
Toch bedankt voor de reactie.

Frans
Frans

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2007, 22:01:07 »
Ik gebruik een laptop en weet niet of daar ook een kabeltje in kan, dus ik denk dat ik het maar op de oude manier blijf doen.
Toch bedankt voor je reactie.

Frans
Frans

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2007, 23:52:23 »
Hallo Frans,

Bij een laptop werkt het inderdaad niet: cd-/dvd-spelers in laptops beschikken niet over een analoge aansluiting (noch intern, noch extern).

Het enige alternatief is dan een extern exemplaar (via USB of FireWire) die voorzien is van een hoofdtelefoonaansluiting.

Met digiDIApositieve groet,

Cuno
AVé,
Cuno

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2007, 20:27:30 »
Ik heb hetzelfde probleem. Heb destijds een extra kabeltje laten inzetten (wizzkids van mijn computerwinkel zeiden dat ze snapten waar het probleem zat) maar geholpen heeft het niet: ik kan prima kopieëren maar niks afluisteren.  Groeten gemma

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Afluisteren C.D. via mediapool
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2007, 23:47:08 »
Hallo Gemma,

Dan denk ik dat een van de andere genoemde oorzaken bij jou aan de orde is.

Als de computer voorzien is van een recente (tot ruim een jaar geleden) dvd-brander van Plextor, dan is de oorzaak waarschijnlijk dat de brander niet over een analoge signaaluitgang beschikt (ondanks de aanwezigheid van de aansluiting op de brander).

Als dat niet het geval is, dan is de instelling van de mixer van de geluiskaart een grote kanshebber.

Met digiDIApositieve groet,

Cuno
AVé,
Cuno