Auteur Topic: Adobe Lightroom  (gelezen 19095 keer)

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Adobe Lightroom
« Gepost op: 27 mei 2007, 20:58:28 »
Vraag,

Met Adobe Lightroom als externe editor wil ik foto's bewerken. Echter als ik foto's bewerk in Lightroom moet ik deze eerst exporteren en dan kan Platinum er weer verder mee.
Is er een manier om de Lightroom veranderingen rechtstreeks in Platinum te laden?

Groeten,

Marco

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2007, 20:21:46 door marco »
Marco

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2007, 10:57:46 »
Hallo Marco,

Heb je Adobe Lightroom bij Wings Platinum -> Globale Opties -> Media Editor aangemeld? Dan kun je toch vanuit WP toch Lightroom openen en daar je (na)bewerkingen doen.
Of werkt dat wel met bijv. CS2 en niet met Lightroom?

Groeten,

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2007, 10:59:42 »
Hoi Marco,

Bij iedere externe editor zul je de resultaten van de bewerkingen moeten opslaan. En als je een editor gebruikt die standaard werkt met een bestandsformaat waar WP niet mee kan werken, dan is dat opslaan eventueel exporteren (hetgeen eigenlijk niet anders is dan 'opslaan als...').

Omdat WP niet werkt met RAW-bestanden (dat is namelijk niet 1 soort bestandsindeling, maar een verzamelbegrip voor heel veel verschillende merkgebonden bestanden) werkt, is er geen andere manier dan de wijzigingen die je in Lightroom aanbrengt op te slaan in een vorm die WP kan begrijpen.

AVé,
Cuno

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2007, 20:43:53 »
Hallo Henk,

Het aanvinken als externe editor is gebeurd. Ook tot mijn verrassing werkt Lightroom anders dan CS2. Het is zoals Cuno het beschrijft. Het wordt in een format vastgehouden waar Platinum niet mee overweg kan.

Cuno, bedankt voor de toelichting; Ik heb nu wat handigheid in de handelingen die nodig zijn

Marco

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2007, 15:28:23 »
Hallo,
zover als ik het heb begrepen.
Lightroom laat je het bestand zien welke je hebt ingevoerd.
Als je in lightroom veranderingen aanbrengt aan dat bestand, dan worden deze bewerking pas toegevoegd aan het bestand bij exporteren.
Dus je hebt een foto bestand, en een soort bewerkings bestand.
Lightroom laat je dus na bewerking dat zien, maar het originele bestand is nog steeds intakt.
Pas na exporteren, wat eigenlijk ook opslaan is net zoals bij een ander progamma, worden de bewerkingen op de foto losgelaten.

Groet Anton


Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2007, 11:28:26 »
Hallo

Lightroom is voornamelijk ontwikkeld door Adobe om het maximale uit je RAW bestanden te halen.
Om foto's te bewerken ben je beter af met CS2 of CS3 wat veel meer mogelijkheden biedt.

Groeten

Piet

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2007, 21:35:57 »
Sommige bewerkingen als maken van layers of vrijzetten van objecten op een transparante achtergrond is Photoshop nodig. Lightroom vind ik handig om met de schuifknoppen kleur en kontrastcorrecties te doen, ook wat meerdere correcties samen met elkaar doen. In photoshop moet ik correctie per correctie doen. Ongetwijfeld zal dat te maken hebben omdat ik de vele mogelijkheden van photoshop niet doorheb. Kom ik nu bij de vraag, waar zit in photoshop het handige correctiemenuutje van Lightroom?

Marco

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2007, 10:19:50 »
Photoshop Lightroom moet je niet verwarren met Photoshop CS2 of CS3.

Lightroom is een (geweldig) beheerprogramma voor je (RAW) afbeeldingen en ALLE bewerkingen, incl. crop, zijn NIET destructief!!!
Alle bewerkingen worden in een door Lightroom gemaakte database of in zgn. XMP bestanden opgeslagen. Je kunt in Lightroom dus ook meerdere bewerkingen van één foto hebben, gewoon om te zien wat de beste mogelijkheid biedt, hetzij in kleur hetzij in zwart-wit.

Fraaie bijkomstigheid is dat Lightroom in de database ook de historie van je aanpassingen bijhoudt, zodat je ook op een later moment e.e.a. ook weer kunt corrigeren.

Je hoeft dus niet eerst een kopie van je afbeeldingen te maken want Lightroom zal aan de originelen nooit iets veranderen!
Wel is het zaak om de database van Lightroom regelmatig te backupppen (daarvoor zit er een funtie ingebouwd) om de informatie over het bewerken van de foto's zeker te stellen! (iedereen maakt toch regelmatig een backup ??)

Pas op het moment als je de afbeeldingen in een ander programma (bijv. Wings Platinum) wilt gebruiken zul je deze moeten exporteren naar JPG of TIF.

Wil je daarna bewerkingen vanuit WP op de foto's uitvoeren, dan heb je niets aan Lightroom, maar gebruik daarvoor Photoshop Elements, CS2 of CS3 etc.

Een heel goed boek over Lighroom is pas verschenen, gemaakt door johan W. Elzenga en te koop bij o.a. Bol.com voor €19,95

Hierbij nog een link naar heel veel VIDEO tutorials over dit mooie programma:

http://wikivid.com/index.php/Photoshop_Lightroom

Jaap

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Adobe Lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2007, 20:21:46 »
Hallo Jaap,

Bedankt voor de aanvulling en ik ga me verdiepen in Lightroom. Johan ken ik nog vanuit een fotografisch verleden als een zeer deskundig persoon die het goed kan uitleggen.

Marco