Auteur Topic: Video Edit Module  (gelezen 16415 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Video Edit Module
« Gepost op: 27 mei 2003, 09:15:01 »
Op de website van onze geachte softwarebakkers in Oostenrijk, is nog bijzonder weinig informatie te vinden over de mogelijkheden en beperkingen van de video edit module. Heeft iemand er al ervaring mee?

Om enige richting aan deze open vraag te geven, hier wat concretere vragen die ik zogauw bedenk:

-Is DV-materiaal regelrecht te importeren (inclusief camerabediening via FireWire)?
-Zijn andere videobestanden en in andere formaten (bijvoorbeeld MPEG) te importeren? Min of meer zoals dat nu met afbeeldingen in de picturepool gaat?
-Wordt er gewerkt/gemonteerd met ongecomprimeerd avi? Zijn dat de bronbestanden in de mediapool?
-Is een preview van montage realtime te beoordelen (zonder rendertijden)?
-Is het eindresultaat inderdaad te exporteren zoals ik met de avi-module ben gewend?
-Is meegeïmporteerd geluid eenvoudig los te bewerken zoals ik dat gewend ben met de audiosporen en -bewerkingen bij diaseries?
-Dat zou een synchronisatieprobleem met zich mee kunnen brengen. Is er een truc voor, of komt het neer op schuiven in het audiospoor tot de boel weer lipsynchroon ligt?
-Blijft andere gewende functionaliteit behouden? Meerdere audiosporen gebruiken bijvoorbeeld en audio-effecten toepassen?
-Zijn digitale afbeeldingen (als diascans) van een apart beeldspoor in de montage op te nemen?
-En zijn die nieuwe mogelijkheden met bewegende digitale afbeeldingen ook met de videomontage te combineren?
-Ik neem aan dat qua video-overgang in ieder geval de hard cut en overvloei mogelijk zijn. Worden er meer overgangseffecten meegeleverd? En zijn ook de videocurven zelf te tekenen?
-Kan de befaamde 4GB-grens worden overschreden (mits geduld. besturingssysteem en de schijfformattering dat ondersteunt)?

Eigenlijk komen de meeste vragen erop neer dat ik mij afvraag of veel zaken die in Wings goed zijn opgelost, ook werkelijk en op de vertrouwde manier zijn in te zetten bij videomontage.

In een videoproject dat ik momenteel onderhanden heb, los ik een aantal audioproblemen in Wings op, waarna ik het bewerkte en geëxporteerde geluid weer samenvoeg met het videospoor in mijn videobewerkprogramma. Er is veel voor te zeggen acuut alles naar Wings over te hevelen. Maar doet deze applicatie al wat je ervan verwacht?

« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2003, 09:29:53 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Video Edit Module
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2003, 18:50:20 »
Hoi Joris,

Helaas, ik heb tot nu toe alleen de AVImodule. Met de Video edit module heb
ik geen ervaring, nog.

Ik ben wel bezig geweeest met maken van VideoCD en SVCD. Dat gaat niet
slecht.

Branden met Nero. Alleen bij VideoCD kreeg ik dat geluid op beeld vooruit
liep.

Beste groet

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Video Edit Module
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2003, 11:04:42 »
Sander van Hulsenbeek schreef:

> Helaas, ik heb tot nu toe alleen de AVImodule. Met de Video
> edit module heb
> ik geen ervaring, nog.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Dank in ieder geval voor je reactie.

> Ik ben wel bezig geweeest met maken van VideoCD en SVCD. Dat
> gaat niet
> slecht.
>
> Branden met Nero. Alleen bij VideoCD kreeg ik dat geluid op
> beeld vooruit
> liep.

Voor het geval zoiets je interesseert: bij Office Centre heb je voor
EUR 200 al een goede DVD-brander (HP-200i). De kwaliteitswinst van
MPEG2 ten opzichte van die SVCD is werkelijk enorm te noemen. De
computer heeft wel heel wat rekentijd nodig om gigantische AVI's om te
zetten naar MPEG2, maar er schijnt een aparte module te komen om dat
direct vanuit Wings te genereren.

Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Video Edit Module
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2003, 18:14:39 »
Joris,

>maar er schijnt een aparte module te komen om dat
>direct vanuit Wings te genereren

Dat klopt maar als ik goed heb geluisterd gaat die module wel ongeveer 700 Eur kosten! De MPEG2 plugin van Nero voor DVD kost 35 Eur, of zoiets!

Sander

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Video Edit Module
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2003, 20:19:17 »
Dan koopt niemand die module. Voor een paar tientjes koop je 'TMPGEnc Plus', een programma dat als geen ander naar MPEG2 weet te converteren (two-pass). Je moet alleen 's nachts je computer even laten doorstampen.
(Zie: http://www.pegasys-inc.com/e_product.html).

De laatste keer dat ik Jan hierover hoorde, had hij het over dezelfde prijs als de AVI-module.



Bericht bewerkt (29-05-2003 21:22)
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Video Edit Module
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2003, 20:27:02 »
Joris,

Het laatste bericht is dat de module 249 Eur gaat kosten. Niet weinig geld, maar je kan wel de beste instellingen kiezen.
Een MPEG 2 licentie kost minustens 30 Eur, voor een veelverkocht prgramma, zoals Ulead of Nero, dus ik kan de prijs voor een programma met een beperkte klantenkring wel voorstellen.

Sander

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Video Edit Module-MPEG Module
« Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2003, 09:29:53 »
En het allerlaatste nieuws is dat de MPEG-module het prima doet. Belangrijk is goed ingangsmateriaal, waarmee ik bedoel goede scans op een behoorlijk formaat, minstens 1024 pixels breed. Als je een DVD wil maken moet je verder de standaard PAL-DVD instellen gebruiken. Die geven een goed resultaat. Het antiflimmerfilter werkt ook goed. 50% is meestal voldoende. Dan de aanwijzingen in de Help functie gebruiken en het maken van een DVD is á piece of cake' (Wel natuurlijk een DVD brander hebben!)