DIAav en HDav - Software > Presentatiebewerking Wings

Watereffect tijdens presentatie

<< < (4/4)

Adri Snijders:
Nog meer watereffect

Uit de behandeling van dit onderwerp kom ik niet (en begrijp ik ook niet) hoe ik tot een oplossing kan komen....en is er eigenlijk wel een oplossing. Ik heb dat water effect in de hoge lichten en grijze bewolking. Ik heb een Optoma beamer en fotografeer in Jpeg op formaat 3008-2000 nutaral sRGB (minolta 7 en 5)
Ik ben niet zo thuis in de techniek maar hier komt het....en hoop op een antwoord dat door een computer leek begrepen wordt.

Ik heb een 258 video kaart, en de kabel gaat in de beamer VGA aansluiting en komt uit de computer DVI met z'n verloop stukje. Het zal wel een VGA kabel zijn. Het water effect komt zich tot nu toe op het scherm in één geval een heel klein beetje  voor

1) Op 4 januari werd geschreven: vinkje aanzetten bij "create display data voor optimzation of picture size. (wat wordt hiermee bedoeld)
2) Hoe zet ik een serie op de maat van de beamer
3) Wordt bedoeld met screeninstelling 1024X768 (bij mij 32 dpp) dat het beeldscherm zo wordt ingesteld en zou dat van invloed moeten zijn op de beamer.

Graag hulp..!


Jaap:
Adri,

Ik wordt ook regelmatig geplaagd door dit "bewegende watereffect" bij vertoning van een show.
Ondertussen heb ik een aantal maatregelen gevonden om het effect te verminderen:

Zet in Project-opties > Grafische effecten > Scherpte de waarde niet te hoog: ik heb een goede ervaring met 30
Te veel aangescherpte foto's versterken het effect.

Zorg dat je show eruit gaat in de juiste resolutie: de Optoma heeft waarschijnlijk 1024x768 beeldpunten, voor het vertonen van de show maak je daarvoor een EXE bestand via uitvoer met een maximale waarde van 1024 pixels breed. Zet indien mogelijk de compressie uit tenzij het bestand te groot wordt (mag niet groter dan 2 Gigabite worden i.v.m. afspelen in Windows!)

Te snelle bewegingen en zooms in Wings geven meer "watereffect" probeer dat dus te vermijden.

Gebruik voor je de show afspeelt in de menubalk "Media-pool" de optie: Beeldgrootte optimaliseren, zodat de juiste grootte van de afbeeldingen i.v.m. zooms etc. wordt uitgerekend.

Bij problematische beelden wil iets soften van de foto ook wel eens helpen: rechtsklik op het beeld in de lichtbak, selecteer Beeldeffecten, vink aan de optie: "De hieronder opgegeven effecten" en dan een vinkje voor "Vervagen", met de waarde 1 of 2
Door dit vervagen gaan de scherpe kantjes een beetje van de foto af, waardoor er minder storende effecten optreden.
(dit is een niet destructieve methode die je gerust kunt uitproberen, het verandert niets aan het bronbestand!)

Verscherp de foto's vooraf (in bijvoorbeeld Photoshop) niet teveel!! Overdaad schaadt!

Ga systematisch te werk, dan zul je uiteindelijk een optimale werkwijze vinden voor de combinatie Show > Beamer.

Succes ermee en laat nog eens weten of het gaat lukken!

Marco Ising:
Jaap,

Hartelijk dank voor de tips om dit effect te verminderen.

Marco

Adri Snijders:
Beste mensen,

Vele adviezen later heb ik nog steeds het zogenaamde watereffect.

Om even duidelijkheid aan dit fenomeen te geven. Het ontstaat in de luchten (hoog licht) en het ziet er uit als een bewegende vlek. Erg lelijk tijdens de presentatie. Dit fenomeen bestaat tijdens het projecteren vanuit de computer (tijdens het maken van de serie) en van uit een EXE, waarvan de maat van de beamer goed is ingesteld (1024X768). Het effect doet zich alleen voor tijdens de overvloeiing en dus in de (lichte) luchten. Ik hen geen ervaring opgedaan bij zoomen.

Ik heb een Radeon X1600 Series videokaart, chiptype ATI display adopter AGP, internal dac (400mhz). Ik heb een Optoma beamer 1024X768 (?) en de verbinding is naar de beamer toe in de vga aansluiting, uit de computer de DVI uitgang. het is een 258 MB kaart.

Oorspronkelijke beelden zijn 3008 pixels en de correctiefactor staat op 100%. Verder staat er in dit tabblad niks aangevinkt.

De foto's zijn gemaakt met Minolta's 7 en 5 op Jpeg formaat, 3006x2000, extra fine en Nutural sRGB.

Het bewerken van een lucht geeft niet een geheel goed resultaat, kan ook niet altijd omdat bijvoorbeeld Schotse luchten nogal triest en grijs zijn. Het oppimpen van een lucht is voor mij dus geen optie. Ik verscherp de plaatjes niet

De adviezen van Jaap Postma geschreven op 15 januari 2007 geven geen oplossing. (project opties>grafische effecten>scherpte naar 30 //via medipool de beeldgrootte optimaliseren //
via beeldeffecten via vervagen met de waarde 1 of twee)

Eën aspect heb ik nog niet uitgeprobeerd en dat is de kleurdiepte (hoe pas ik het aan)
Een andere vraag is: wordt het fenomeen opgelost met een DVI kabel

Cuno Wegman:
Hallo Adri,

Dit onderwerp begint verdacht veel te lijken op "dweilen met de kraan open".

Je schrijft dat "[...] de maat van de beamer goed is ingesteld (1024x768) [...]". Het gaat niet zozeer om de instellingen van de beamer (daar is weinig aan te veranderen, dat is een fysiek gegeven), maar om de afstemming van de andere onderdelen daarop:
- de uitgang van de grafische kaart waaraan de beamer hangt moet op diezelfde resolutie ingesteld staan, met de maximale kleurkwaliteit (minimaal 24 bit, liever 32 bit),
- de presentatie moet een eigen resolutie hebben van 1024x768 beeldpunten (de grootte van de oorspronkelijke foto's is daarbij eigenlijk niet relevant).

Welk tabblad heb je voor je, als je schrijft over "de correctiefactor staat op 100%"?

Voor wat betreft jouw vragen aan het eind van jouw stuk:
* hoe pas ik de kleurdiepte aan?
- van de beamer is de kleurdiepte niet aan te passen: de constructie van de beamer resulteert in een maximaal weer te geven aantal kleurnuances, en dat is dan de kleurdiepte van de beamer. Bij veel beamers wordt de opgegegen (theoretische) kleurdiepte in de praktijk niet gehaald.
- de keurdiepte van Windows (het aantal kleurnuances dat de grafische kaart naar de beamer/monitor mag sturen) stel je in bij de Beeldschermeigenschappen (klik met rechter muisknop op bureaublad, kies Eigenschappen, tabblad Instellingen).
* is een DVI-kabel een oplossing
- een DVI-kabel heeft alleen zin als de beamer zelf een DVI-aansluiting heeft. Tegenwoordig is het verschil in beeldkwaliteit tussen VGA en DVI meestal erg klein tot nihil. Het zal zeker niet zonder meer de oplossing zijn van het beschreven probleem.

Als het probleem zich alleen voordoet bij vertonen met de beamer (en niet op het pc-scherm), dan is de oorzaak (met een zekerheid van 99,99%) de kleurdiepte van de beamer.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie