Auteur Topic: Watereffect tijdens presentatie  (gelezen 26954 keer)

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Watereffect tijdens presentatie
« Gepost op: 4 januari 2007, 09:20:58 »
Beste mensen,

Als ik met de beamer een show presenteer dan zie ik een watereffect bij sommige overgangen. Ik heb een ATI Radeon 128 MB grafische kaart.
Daarbij moet het mogelijk zijn meerdere beelden over elkaar heen te projekteren. Dat watereffect is soms al te zien bij 1 beeld.
Dat zijn beelden die ik gebruik om te laten zoomen, dus die zijn ook groter
dan de normale presentaitegrootte.
Mijn beelden zijn 1400 pixels bij 933 en de beamer is een maatje kleiner, mogelijk heeft het daarmee te maken.
Wat ik nog niet gedaan heb is bij 'create display data' het vinkje aangezet voor optimization of picture size. Wat doet deze functie met de originele beelden? Ik heb namelijk geen behoefte dat deze worden overschreven.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2007, 18:35:18 door marco »
Marco

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2007, 17:40:14 »
Marco,

Wings Platinum overschrijft nooit je originele beelden, de genoemde functie is juist essentieel omdat het de optimale grootte en resolutie van de gebruikte afbeeldingen uitrekent en daarvan 'Wings eigen' grafische bestanden maakt!

Ik zou wel de show en de grafische bestanden afstemmen op de mogelijkheid van de beamer! Desnoods sla je een variant van de show onder een andere naam op met een andere screen instelling, bijv 1024x768

Succes,

Jaap
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2007, 19:08:52 »
Hallo Marco,

Naast het antwoord van Jaap wil ik toch nog even doorvragen:
- wat bedoel jij precies met een 'watereffect'. Ik ga er niet van uit dat het scherm nat wordt... ;-)
- Is het effect/verschijnsel bij overgangen hetzelfde als bij zoomen?

-  de omvang van het geheugen van de grafische kaart is niet onbelangrijk, maar het type van de chip die kern van de kaart vormt, en normaliter terug te vinden is in het typenummer van de kaart, is veel bepalender voor het te bereiken eindresultaat.

AVé,
Cuno

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2007, 22:20:06 »
Jaap en Cuno,

Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zal toch eens het vinkje uitproberen op een show waar iets minder beelden inzitten. En zoals Jaap aanbeveelt een show maken op de maat van de beamer.
Bij sommige series is het nog wel een effect wat een extra creativiteit laat zien, maar dan wil ik wel controleerbaar maken en dat is net nu niet.
Het effect is met name te zien in de donkere partijen, net als er een steen op op het water wordt gegooid, maar dan geen kringen maar strepen, of een bewegende luxaflex met een open raam.
Er is zo op het eerste gezicht geen verschil tussen zoomen en meer dan 3 beelden over elkaar.
Het typenummer van de kaart een Sapphire Radeon X600XT, de uiitvoering is voor een shuttle systeem, (PCI express)
De chipset is ATI Radeon X600 series.
En de VBE9 (wat dat ook zijn moge) ook van ATI V380 met 16 MB.

Marco

Marco

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2007, 22:37:43 »
Hallo Marco,

Ik begin een vermoeden te krijgen van de oorzaak van het watereffect, maar voor meer zekerheid verzoek ik je om een showbestand en 1 of een paar afbeeldingen te mailen van een fragment waar het probleem zich voordoet.

Ik verwacht op dit moment niet dat de problemen door de grafische kaart veroorzakt worden. De X600XT is een prima kaart, niet de allersnelste, maar zeker bovengemiddeld.

AVé,
Cuno

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2007, 14:58:06 »
Hoi Marco Jaap en Cuno

Ik heb ook last van dat effect vooral in de wolken partijen (vaak in de hoge lichten) ik heb het contrast van de beamer al iets lager gezet en de curves bij sommige beelden komen niet op 100% uit. Dat is niet optimaal natuurlijk, en ik zou ook graag een oplossing willen zien!
Alvast hartelijk dank.

Groet Brigit

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 21:16:31 »
Hallo Cuno,

Testbestand en enkele beelden heb ik opgestuurd.
Het lijkt wel ergens hardwaretechnisch; gisteren schreef ik nog dat het in de zwarte partijen zit, maar vandaag zat het bij dezelfde serie over alle beelden, inclusief de lichte en dan in mindere mate als gisteren.
Ik heb bij een andere show met minder beelden het vinkje aangezet bij create display data en optimize images en een exe bestand gemaakt met
compressiefactor hoogste kwaliteit. Bij deze instelling heb ik over alle
beelden een lichte rimpeling. Deze serie is een kleine 12 minuten lang.
Tevens heb ik een serie gemaakt op de maat van de beamer; en dan is de rimpeling verdwenen, er blijft dan een kleine trilling over.

Ik ben nu net als Brigit nu wel steeds meer geinteresseerd in je analyse.

Groeten,

Marco
Marco

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2007, 11:41:43 »
Hallo Marco,

Het optreden van wat jij omschrijft als het watereffect, wordt veroorzaakt door een gebrek aan kleurdiepte, ergens in de keten van plaatje via grafische kaart naar het scherm of de beamer. Zowel jij als Brigit noemen de beamer expliciet, maar het beeldscherm niet.
De show en de bestanden die je mij hebt toegezonden vertonen bij mij (op het beeldscherm) dit verschijnsel niet. Ik kan het wel forceren door de kleurdiepte van de grafische kaart omlaag te zetten.
Ik verwacht dat het effect ook bij jou op het beeldscherm (nagenoeg) niet zichtbaar zal zijn, maar wel met de beamer.
Veel beamers hebben een duidelijk minder kleuronderscheidend vermogen, waardoor minder kleurnuances weergegeven kunnen worden dan de grafische kaart verstuurt (die kunnen dus niet het volledige palet van 32 (24) bit kleurdiepte weergeven). Daardoor ontstaat dit watereffect: de verschillen tussen vlakken met nagenoeg gelijke kleuren (vooral zachte tintovergangen) worden groter, en daardoor zichtbaar.

Jij schreef 'Tevens heb ik een serie gemaakt op de maat van de beamer; en dan is de rimpeling verdwenen'.
Het is altijd noodzakelijk om het presentatiebestand te maken in de resolutie van de beamer. Doe je dat niet, dan moet hetzij de grafische kaart, hetzij de beamer het beeldsignaal omrekenen naar de resolutie van de beamer. En dat levert naast kwaliteitsverlies ook een (sterk) verhoogd risico op bijverschijnselen, zoals dit watereffect.

AVé,
Cuno

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2007, 19:46:45 »
Hallo Cuno,

Het watereffect treed inderdaad niet op tijdens presentatie op het scherm
maar alleen via de beamer. Het is overigens een bewegend effect.  Het andere effect wat je beschrijft ken ik wel, als je goed gescande foto's op een website plaats zie je inderdaad dat soort overgangen.
Ik ga ervanuit dat het niet op maat zijn van de show op de beamer de oorzaak is en zal er rekening mee houden.

Bedankt voor je analyse,

Marco

Marco

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: Watereffect tijdens presentatie
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2007, 20:47:36 »
jj