Auteur Topic: externe schijf  (gelezen 8619 keer)

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
externe schijf
« Gepost op: 1 januari 2007, 13:34:41 »
Allereerst een vreugdevol en creatief 2007!
Mijn vraag: Voor een nieuwe presentatie met WP3 had ik graag gewerkt met externe schijven. Ik dacht aan één voor het geluid en een ander voor beeld. Is er een verschil in gegevensoverdracht tussen een USB2 en firewire die de presentatie kunnen beïnvloeden? Zijn er forumgebruikers met goede en slechte ervaringen met externe schijven?

« Laatst bewerkt op: 7 januari 2007, 16:25:26 door David »

Ria Vet

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: externe schijf
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2007, 13:39:33 »
In het blad van de SGG staat in het nummer van maart 2006 en het nummer van november 2005 informatie van Cuno hoe je series op externe media schrijft. Ik hoop dat je ze nog hebt. Staat er heel duidelijk in.

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
Re: externe schijf
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2007, 14:18:09 »
Beste, Ik ben niet in het bezit van deze tijdschriften.


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: externe schijf
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2007, 19:16:41 »
Hallo David,

Voordat je gebruik gaat maken van externe schijven voor presentaties, moet je voor jezelf duidelijk hebben waarom je externe schijven wilt gebruiken.
Als opslagmedium zijn ze zeer geschikt, als drager van een lopende presentatie beduidend minder.

Dat komt omdat dat piekprestaties door de verbinding (USB of FireWire) niet zo hoog zijn als van een (goede) interne schijf.
Daarbij is er nagenoeg geen verschil tussen USB2 en FireWire400 (de standaard FireWire). FireWire800 is theoretisch sneller, maar dan gaan de grenzen van de snelheid van de harde schijven zelf duiderlijker meespelen.

Voor de volledigheid: de maximale theoretische snelheden:
- USB2: 480 megabit/s
- FireWire400: 400 megabit/s
- FireWire800: 800 megabit/s
Ter vergelijking: de pieksnelheid van een moderne harde schijf, aangesloten via een SATA-II-verbinding (serial-ATA) bedraaag 3 gigabit (= 3000 megabit) per seconde...

Ik heb uitstekende ervaringen met externe schijven, maar dan ingezet als opslag- en transportmedium. Voor gebruik als basis voor series heb ik ze, met name door bovenstaande kenmerken, bewust niet ingezet.

AVé,
Cuno

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
Re: externe schijf
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2007, 20:43:57 »
Dag Cuno,

Hartelijk dank voor de zeer duidelijk uitleg.
Omdat ik mijn presentaties bijna altijd op verplaatsing breng had ik graag gebruik gemaakt van een laptop.
Mijn grootste presentatie bestaat uit een 8-tal audiosporen, 2 videosporen, 4 beeldsporen en daarbij de sturing van een aantal diapojectoren. De duur van de presentatie is max. 90 minuten.
Het is uiteraard het gemakkelijkst om een laptop te gebruiken, maar ik weet niet of dit voor deze toepassing mogelijk is. Ik heb ook via uw website kunnen lezen dat u opteert om audio, video en beeld op een afzonderlijke schijf te plaatsen.
Met oprechte dank voor je bijdrage.


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: externe schijf
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2007, 21:37:04 »
Hallo David,

De toevoeging van de laptop veroorzaakt een paar verschuivingen in de accenten en het advies.

Omdat in laptops meestal slechts 1 schijf geïnstalleerd kan worden, en deze ook van een trager type is dan de schijven in een 'normale' computer, is het niet uit te sluiten dat in deze situatie een externe schijf sneller is dan de interne.

Als je dan al gegevens gaat verdelen over twee schijven, verdeel dan niet zonder meer op basis van type (fofo, video, geluid), maar op basis van de verdeling van de bestanden over de show: bestanden die (ongeveer) gelijktijdig nodig zijn, van verschillende schijven laten komen.

Gebruik van meerdere schijven bij USB en FireWire heeft eigenlijk alleen toegevoegde snelheidswaarde als de schijven aan afzondelijke controllers zijn aangesloten. Meestal als twee USB-poorten naast elkaar gemonteerd zijn, zitten deze aan dezelfde controller, en delen daarmee de maximale doorvoersnelheid. Dan leveren twee schijven alleen maar meer overhead op, en geen prestatiewinst.

AVé,
Cuno

David

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 16
Re: externe schijf
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2007, 16:25:26 »
Dag Cuno,

Je uitleg is heel helder, waarvoor dank. Als je rekening houdt met het aantal sporen die ik gebruik voor mijn voorstellingen (zie vorige berichten) kan dit dan gestuurd worden vanuit een laptop of moet dit een PC zijn. De kwaliteit, de bedrijfszekerheid en het goed verloop van de voorstellingen primeren. Misschien hebt u de beiden reeds naast elkaar geprobeert?
Met oprechte dank

David