Auteur Topic: vraagje  (gelezen 6715 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
vraagje
« Gepost op: 18 april 2006, 19:49:20 »
Ik wil een deel van een afbeelding als een ping pong bal in over het scherm (over een andere afbeelding heen) laten dansen in een digi show.

Ik roep een plaatje van een narcis op. Ik maak via ctrl A/ ctrl C bestand en nieuw een nieuw vel met hokjes (transparant aangevinkt).

Met Adobe elements knip ik (in dit geval) met de magneet lasso een stukje uit het narcis plaatje )meeldraden. Met het verplaatsings gereedschap zet ik deze meeldraden op dat 6transparante vel.

Ik sla het op als meeldraad tiff.

Als ik dit in Platinum oproep krijg ik de witte achtergrond mee en als ik een zwarte achtergrond mee geef zie ik dat ook mee bewegen.

Dus opnieuw geprobeert met, volgens leden van de AV Groep Noord Holland Noord, de meeldraden opgeslagen als een GIF bestand met Transparantie aangevinkt. Ik geef het de naam mee `rommeltje`


Als ik het oproep in platinum en bij bestandstype `alle bestanden` zie ik inderdaad die meeldraden met de naam ´rommeltje´staan. Echter als ik het naar openen sleep komt het niet ,zoals bij ander plaatjes,  in de afbeeldingen pool.

Wat doe ik verkeerd. Wil iemand mij stapsgewijs een leidraad geven

Adri



Bericht bewerkt (18-04-2006 21:26)
« Laatst bewerkt op: 19 april 2006, 09:35:21 door Adri Snijders »

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2006, 09:35:21 »
Adri,

Open de foto waarvan je een deel wilt gebruiken, selecteer dit deel d.m.v. bijv. het 'lasso' gereedschap, als je de selectie eromheen gemaakt hebt, kopieer je het deel dat je hebt geselecteerd met Ctrl+C, maak dan een nieuw document in Photoshop (Ctrl+N enter) en plak het zojuist gekopieerde deel er in (Ctrl+V)

Je hebt nu een foto met transparante achtergrond (grijs-witte blokjes). Dit nieuwe bestand kun je opslaan als PSD (Photoshop) bestand, dan blijft het transprant maar deze bestanden hebben in Wings de neiging om een wit randje langs de uitsnede te krijgen.
Beter is het als TIF op te slaan, denk er dan aan om bij het dialoogscherm wat daarbij komt de optie 'transparant' aan te vinken!

Je kunt het bestand ook in PNG formaat opslaan, dit ondersteunt ook transparantie maar is qua omvang veel kleiner!

Succes ermee.

Jaap

Jaap