Auteur Topic: Tiff of JPEG  (gelezen 11264 keer)

Jos Mensen

  • Gast
Tiff of JPEG
« Gepost op: 11 juli 2004, 07:10:09 »
Hoi, een brandende vraag over het inscannen van dia's. Normaal scan in de dia's in op de hoogste resolutie die ik kan halen 3666 x 2498 deze schrijf ik dan nadat ik de dia bewerkt heb,weg in een Tiff. Dat is dan een bestand van ca. 27.800 kb. Als ik nu 200 dia's gebruik in mijn show is dat dan voor de afbeeldingen ca. 5,5 gb. Dat is nogal wat veel, als ik deze nu in JEPG zou zetten kom ik aan 200 x 2.769 kb = 553 mb. Als ik alles goed heb uitgerekend. Nu mijn vraagje. Ik weet dat de dia's in  Tiff beter blijven dan in JPG, maar zie je echt het verschil bij een presentatie met beamer, als ik er een AVI show van maak? En als de show op een dvd gebrand is, wordt de kwaliteit daarna dan ook slechter ?
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2004, 11:38:53 door Jos Mensen »

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2004, 20:11:17 »
Jos,

Ja en nee. Als je je jpg's de eerste keer in de hoogste kwaliteit maakt zijn ze meestal prima, zeker voor een digitale presentatie. Printen is wat anders.

Alleen, zodra je ook er mee aan het werk gaat en weer wegschrijft als delfde file worden de jpg's steeds minder. En dat gaat nog snel ook.

Als je dus de discipline kan opbrengen om je originele jpg niet aan te tasten/te wijzigen kan je voor presentaties best van die compressie gebruik maken. Anders dus niet!

Groeten

Sander

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2004, 12:04:31 »
Jos (en Sander),

Waarom niet de originele TIFF files na het scannen op CD branden en ze nadien converteren naar jpeg voor het doel waar je ze voor nodig hebt?

Groeten,
Henk

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2004, 12:36:22 »
Natuurlijk dat kan ook. Op 8 cd's! Ook niet vreselijk handig!

Oorspronkelijke - niet opnieuw gecomprimeerde - jpg's lijken me voor het oorspronkelijke doel voldoende: AVI-file's!

Wieger Siebenga

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2004, 09:04:05 »
Jos,

Ik begrijp dat je al een DVD brander hebt omdat je uiteindelijk de presentatie via een DVD speler wilt laten zien.

Dan gaan die 5,5 Gb toch met gemak op 2 DVD’s !

Zou je nog geen DVD brander hebben; voor nog geen 80 Euro koop je tegenwoordig branders die een DVD dubbel kunnen beschrijven. Dus dan passen al je bestanden op 1 DVD,  het enige nadeel is dat de dubbel beschrijfbare DVD nog relatief duur is maar dat zal snel gaan veranderen.

Corstiaan

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2004, 10:24:59 »
Hallo,

Heb even een vraag. Wij werken vaak met tekeningen op A1 en AO formaat. Deze laten wij wel eens inscannen bij een reproservice, deze kunnen ze dan alleen opslaan als een TIFF bestand wanneer ik deze tekeningen ga bewerken in Photoshop wil ik ze opslaan als JPEG bestand werkt beter met het inkleuren van deze tekeningen.
Wil ze dan converteren van TIFF naar JPEG maar dat lukt niet, hebben jullie hier een oplossing voor of een programma.

MVG Corstiaan Verschoor

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2004, 19:04:02 »
Hallo Corstiaan,

Zelf gebruik ik voor grafische conversies meestal het programma ACDSee van ACDSystems (nu versie 6 punt nogwat).
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, maar ik heb nog geen bestanden van formaat A1 of A0 bewerkt (met welke resolutie worden/zijn die ingescand?).

AVé,
Cuno

Sander van Hulsenbeek

  • Gast
Re: Tiff of JPEG
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2004, 11:38:53 »
Corstiaan,

Bij Photoshop is geen sprake van conversie. Photoshop geeft je daarentegen een grote keus in opslag van bestanden. Dus: je opent een TIFF en slaat hem op ( save as..) JPEG.

Als dat niet lukt - je vind JPEG niet in het rijtje van mogelijkheden - is je TIFF bestand waarschijnlijk geen RGB bestand maar een Grayscale bestand. Dan moet je de bestandsmode wel converteren.

Dat doe je met Image/Mode/RGB-color.

JPEG werkt namelijk uitsluitend met volledige kleurenbestanden

Beste groet
Sander