Auteur Topic: geen geluid bij afspelen cd  (gelezen 9574 keer)

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
geen geluid bij afspelen cd
« Gepost op: 7 maart 2004, 21:36:04 »
Hoe bestaat het....

Ik heb geen geluid wanneer ik een cd beluister via het menu,
nieuwe mediabestanden maken.
Je hebt daar de mogelijkheid om de verschillende tracks te beluisteren, en eventueel op te nemen.
De tracks komen netjes in beeld, inclusief de tracknamen als je die via het internetknopje opvraagt.
Sterker nog, ik kan de tracks wel opnemen, en dan gewoon afspelen binnen platinum.
Als ik een track aan klik. zie ik het lampje van de cd speler oplichten en hoor ik ook dat hij gaat lopen.
De tracks kan ik wel afspelen met bijvoorbeeld winamp.

Ik heb ook al de cd in mijn brander gelegd (die ook gekozen in het daarvoor bestemde menu). Maar geen resultaat.
Wie weet raad.


Gerrit Kooren

  • Gast
Re: geen geluid bij afspelen cd
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2004, 10:56:10 »
Anton,

Sinds ik een nieuwe PC met een Soundblaster Audigny2 heb, heb ik precies hetzelfde probleem. De WP helpdocumenten geven de suggestie om de instellingen van de geluidskaart te controleren. Sommige kanaalsinstellingen van de Soundblaster geluidsmixer willen nog wel eens 'dicht' staan. Ik heb alle mogelijkheden onderzocht die ik vinden kon, maar de CD's hoor ik nog steeds niet. Ten einde raad heb ik de hoofdtelefoon aansluiting aan de voorzijde van mijn PC verbonden met de 'auxiliary ingang' op mijn geluidskaart. Nu hoor ik wel het geluid wat ik eigenlijk direct via WP zou moeten kunnen horen.

Ook ik ben benieuwd naar een werkelijk goede oplossing. Op mijn oude PC met alleen maar een geintegreerde geluidskaart heb ik nooit problemen ondervonden.

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: geen geluid bij afspelen cd
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2004, 18:38:32 »
Het is ongelofelijk, het werkt weer.
Dat wil zeggen, er zitten twee stereo uitgangen op mijn geluidskaart en de andere uitgang werkte wel. In die zelfde handeling c.q. zoektocht heb ik ook nog de nieuwste update van microsoft opgehaalt. (start/alle progamma,s/windows update)
Er zat er waarachtig een bij van creative. Of dit de oplossing was, weet ik niet omdat zoals gezegt ik de probeersels niet een voor een heb gedaan.
Maar goed, het werkt weer


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: geen geluid bij afspelen cd
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2004, 21:37:24 »
Hallo Anton en Gerrit,

Een veel voorkomende oorzaak voor het ontbreken van het geluid bij het afspelen van een cd zoals Anton beschreef, is eigenlijk te zot voor woorden: het audio-kabeltje tussen de cd-speler en de geluidskaart (of het moederbord, bij onboard-geluidskaart) .

Ter voorkoming van een stormvloed aan reacties, vooral van de gebruikers van Windows XP: zonder dit kabeltje is de Windows Media Speler prima in staat om audio-cd's af te spelen.
Dit komt omdat Windows (onderhuids) audio-cd's afspeelt door ze te rippen en gelijk weer te geven. Daardoor lijkt het of de cd gewoon afgespeeld wordt. Opvallend hierbij is dat het regelen van het volume in de mixer via de schuif van Wave-audio loopt.
Hierin gaat Windows XP zelfs zo ver, dat als je bij de instellingen aangeeft dat de cd rechtstreeks afgespeeld moet worden (dus niet via de IDE-verbinding),  Windows alleen maar doet alsof: je kunt het cd-volume dan wel regelen via de cd-regelaar in de mixer, maar het geluid zelf komt nog steeds via de IDE-kabel, en een achterdeurtje, in de geluidskaart, en NIET via het audio-kabeltje.

Dus heb je dit probleem: kijk even of de leverancier van jouw pc verkeerd bezuinigd heeft (of het kabeltje heeft aangesloten op een andere aansluiting van de geluidskaart, bijvoorbeeld AUX).

AVĂ©,
Cuno