Auteur Topic: beginnersvraag  (gelezen 7945 keer)

Tom

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 18
beginnersvraag
« Gepost op: 12 januari 2004, 08:49:15 »
Hallo,

Wie zou mij in het kort uit kunnen leggen welke functie een 4e projector vervuld. Ikzelf heb er nu 2 en ben van plan een 3e aan te schaffen om hiermee landkaartjes ed mee in te projecteren. Ook wil eens op het pad van panorama dia's gaan begeven. Tips zijn van harte welkom.

Hartelijke groet, Tom
« Laatst bewerkt op: 8 april 2004, 10:54:23 door tom »

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: beginnersvraag
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2004, 09:20:56 »
Hallo Tom.

Het is mij net zo vergaan. Ook begonnen met twee projektoren.
Op een diadag in houten zag ik een serie die leek op de fotografie
die ik ook mooi vind. Echter met drie projektoren.
Wat een hoop meer mogelijkheden dacht ik toen.
Ondertussen heb ik er al weer een tijdje twee projektoren extra, waarvan ik er maar drie in totaal van nodig heb.

Want wat is dan het voordeel van een derde of vierde.
Natuurlijk allereerst de tijdwinst. Met een derde proj. heb je een snellere
beeldwisseling. Je bent altijd een x tijd je proj. kwijt aan, dempen van de lamp, ongeveer 0,8 sec.( hangt af van het type proj. ) daarna volgt er een transport. Bij luxe proj. korter dan een seconde, bij de mijne ongeveer 1,5 sec. Bij elkaar ben ik een transporterende proj. meer dan 2 seconden kwijt.
Op dat moment kunnen de andere twee gewoon door met mooie beelden vertonen.
Ondertussen kunnen die drie proj. natuurlijk ook tegelijk een prachtig derde beeld op het doek werpen.
Ik vind het persoonlijk een enorme winst dat ik een beeld op kan bouwen uit meer dan twee proj.
Er staan in mijn series dan ook regelmatig drie lampen aan.

Zoals je zelf al schrijft, is ook het in projekteren van een landkaart veel makelijker te realiseren. Een van de proj. is bezig met de landkaart, kun je de andere twee gewoon gebruiken voor het verder werk.

Voor panorama is het weer een heel ander verhaal. Veelal staan daar de proj. naast elkaar opgesteld. Een eindje uit elkaar. Als je bijvoorbeeld je projektie beeld wilt opbouwen uit twee velden naast elkaar, en je wilt ook nog in overvloei presenteren, dan heb je toch minstens vier proj. nodig.
Twee bij twee.

Ik weet niet met welke stuurapparatuur je werkt.
Wellicht zul je deze ook nog moeten uitbreiden.

Een derde proj. heeft mij enorm veel meer plezier en mogelijkheden geboden.
Aan de hand van welke snelheid jou diaserie nodig heeft, schaf je een derde en/of een vierde proj. aan

Laat nog even van je horen.


Marnix van Damme

  • Gast
Re: beginnersvraag
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2004, 18:41:55 »
De meerwaarde van een derde projector tegenover twee is zeer groot.  Heel wat creatieve mogelijkheden.  Natuurlijk is er de 'snelheidswinst', maar het is vooral de creatieve mogelijkheden die mijns inziens belangrijker zijn.

Een vierde projector erbij heeft 'minder meerwaarde' denk ik.

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: beginnersvraag
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2004, 10:54:23 »
Beste Tom,

Ik kan het verhaal van Anton en Marnix helemaal onderschrijven. In mijn serie zijn ook vaak 3 projectoren tegelijk aan voor het samengestelde beeld, meestal als zgn derde beeld.
Maar er is meer. In langere series, bijv. 2 delen van een avondvullend programma, is het gemakkelijk een vierde projector er bij te hebben, omdat je dan tussentijds geen caroussels (of sleden) hoeft te wisselen.

Henk van der Vleuten