Auteur Topic: Het verschuiven van objecten  (gelezen 8178 keer)

Liseth Schoutsen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Het verschuiven van objecten
« Gepost op: 19 oktober 2013, 19:54:41 »
Hallo allemaal,
In wings 5 daarin een nieuwe serie gemaakt, wel eerst vanuit WP4 gestart, vanwege de mappenstructuur.
Nu kan ik hierin de objecten niet verschuiven.
Wel de linker en rechter objectrand van een object. Ook verticaal van de ene tijdslijn naar de andere maar horizontaal niet. :o
HG Liseth
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2013, 12:55:17 door Joris »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:HET VERSCHUIVEN VAN OBJECTEN
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 21:58:04 »
Hallo Liseth,

Dit verschijnsel is niet specifiek voor Wings Platinum 5. Hetzelfde had ook met WP4 en WP3 kunnen gebeuren.

Vermoedelijk door een onbedoelde toetsaanslag (2 x de letter V) heb je WP in de stand gebracht om alleen verticale verplaatsingen toe te  staan. Dit is in de gereeedschapsbalk (normaliter links boven in beeld, onder het menu) te zien aan de 6e knop van links.

Standaard staat daar een viervoudige pijl (links, boven, rechts, onder) om aan te geven dat objecten in alle richtingen verplaatst kunnen worden. Bij jou staat hier waarschijnlijk alleen een dubbele verticale pijl. (De derde mogelijke waarde voor deze knop is natuurlijk de horizontale pijl.)

Terugschakelen naar alle bewegingsrichtingen kan op twee manieren:
- met het toetsenbord: druk twee keer achter elkaar op de letter F (van Free movement), of
- klik met de rechter muisknop op de verticale pijl en kies Vrije beweging uit het keuzemenu.
AVé,
Cuno

Liseth Schoutsen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re:HET VERSCHUIVEN VAN OBJECTEN
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2013, 22:14:45 »
Dag Cuno,
Wel dat heb ik allemaal gecontroleerd en de bewegingsknop staat in een kruis.
Maar goed ik heb toch even alles opnieuw gedaan.
Het probleem blijft.
Hg Liseth

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Het verschuiven van objecten
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2013, 22:33:49 »
Hoi Liseth,

Vreemd.
Zou je mij het pt5-bestand willen toesturen? Dan duik ik er dieper in.
AVé,
Cuno

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Het verschuiven van objecten
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2013, 16:54:01 »
Hoi Liseth,

Ik heb jouw bestanden ontvangen en - eindelijk - bekeken.

De oorzaak is het overlappen/verhaken van twee objecten, in dit geval twee positie-markers.

Voor het stellen van deze diagnose heb ik gebruik gemaakt van een hulpmiddel dat in Wings Platinum zelf beschikbaar is: in het menu Extra de keuze Project controleren.
Als bij de controle een fout gevonden wordt, dan gaat de locator naar de positie waar de fout zit, en wordt het object dat de fout veroorzaakt geselecteerd (gele markering).
Dat object moet dan verplaatst of verwijderd worden.
AVé,
Cuno