Auteur Topic: bestandsgrote in een wp exe bestand  (gelezen 11525 keer)

André Hartensveld

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
bestandsgrote in een wp exe bestand
« Gepost op: 1 maart 2010, 16:19:10 »
Zelf maak ik gebruik van de originele bestandsgrote van mijn jpeg foto's in wp-2 en kom meestal niet boven de 15 mb per/min uit, voor een wp exe bestand aangemaakt op 1620 pix. Geprojecteerd geniet ik en velen met mij van een hoge scherpte, heldere en goed lopende presentaties..

Maar soms kom ik presentatie tegen met een bestandsgrote die de mijne vele (xxx) malen overtreffen en er soms nauwelijks beter uit zien. Kunt u mij vertellen wat hier aan het handje is en wat het nut is van deze giga bestanden.

André h

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2010, 20:17:04 »
Hallo Andre,

Zelf zat ik in WP3 met dezelfde orde van grootte aan bestanden.
Nu heb ik net een serie gemaakt in WP4 van 6 minuten met 300 MB.

Ik denk niet dat het aan WP4 ligt, de veranderingen
- de foto's in WP4 zijn TIF met soms nog een aantal lagen vanwege kleur, scherpte en korrelcorrectie
- voorheen kaderde ik de foto's uit met photoshop. Nu gebruik ik Platinum om de foto's netjes uit te kaderen
  en dat zijn TIF bestanden van 4000 bij 3000 pixels
- in de EXE file heb ik het vinkje niet aangezet om beelden te comprimeren
- de titels laat ik inkomen met alpha wipe, kan zijn dat dat extra geheugen vraagt
- omdat ik de show ook nog in een versie 1920 breed wil maken, heb ik er voor gekozen
  de grafische bestanden niet uit te laten rekenen door WP4

Kwalitatief ziet het er beter uit, heb ik meer kontrole over het eindresultaat en kan ik veel makkelijker aanpassingen doen.
En ik heb inderdaad een extra harddisk moeten aanschaffen om de grotere bestanden te bewaren. Maar voor mij wegen de voordelen veel meer op dan dit nadeel.

Groet,

Marco

Marco

André Hartensveld

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2010, 19:00:37 »
Marco,

Bedankt voor je reactie en uitleg over je manier van werken.
Dat je tif-bestanden beter dan jpeg's kan bewerken  en aanpassingen doen begrijp ik, moet je ook niet in jpeg willen doen. Maar dat je deze dan gebruikt om je exe mee aan te maken begrijp ik niet.

Je schrijft dat je afbeeldingen 4000x3000 pix groot zijn en deze volledig gebruikt in wings, terwijl de beamer er hooguit 1620x1080 (3x2) van gebruikt. Volgens mij is de pc tijdens de projectie constant bezig met het omrekenen van het afbeeldingsformaat naar projectieformaat. Door niet te kiezen voor het aanmaken van de grafische bestanden in wp, denk ik dat je hier mee juist de gewenste kwaliteit en de vloeiende bewegingen van je projectie misloopt.

Wings is als geen ander programma in staat om, welke bestanden dan ook, op zo'n hoog kwaliteitsniveau om te zetten naar jpeg, dat er eigenlijk geen reden is om de pc zo veel geweld aan te doen.

Maar misschien kan Guno het nog eens een keer verhelderen.

Wordt zeker vervolgt.
Groet, André

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2010, 19:40:26 »
Hallo Andre en andere meelezers,

Ik denk dat er minder kwaliteitsverlies is bij het maken van een EXE als je dat rechtstreeks vanuit de TIF's doet, ipv eerst een JPEG te maken. Deze gedachte is gebaseerd op hoe minder stappen hoe beter, als het niet uitmaakt hoor ik dat graag.

De 4000*3000 bestanden gebruik ik in Platinum om dat soms in te zoomen. Ik vink de uiteindelijke presentatiegrootte aan en dan neem ik aan dat Platinum alles terugrekend naar dit formaat. ALs de EXE wordt gepresenteerd ga ik er vanuit dat niet meer wordt gekeken naar de oorspronkelijke 4000 bij 3000 bestanden. Als dat niet zo is hoor ik dat graag.

Ik weet als er rechsteeks vanuit Platinum wordt gepresenteerd het beter is om wel de grafische bestanden aan te maken.

Groet,

Marco
Marco

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2010, 23:16:25 »
Hallo André en Marco,

Ik wil proberen een beetje duidelijkheid te scheppen in deze materie vol misverstanden.

- de omvang van een exe-showbestand is niet in eerste instantie afhankelijk van de duur van de show. Het grootste deel van de omvang wordt bepaald door het aantal en het gebruik van de afbeeldingen [en video's die in de exe opgenomen zijn] en de grootte (in beeldpunten) van de presentatie. De tijdsduur heeft eigenlijk alleen gevolgen voor de omvang van het geluidsdeel, en dat is bij de standaard instelling van 128kbit nog geen MB per minuut show.
Het omrekenen naar aantal MB/minuut zegt dus niet veel over de show, hooguit over de minimaal benodigde snelheid van de schijf/computer.

- het maken van een show zonder gebruik te maken van grafische bestanden bestaat niet. Alle afbeeldingen die Wings Platinum op het scherm toont, zijn feitelijk grafische bestanden die door WP zelf zijn berekend vanuit de oorspronkelijke bestanden. Voor een exe geldt feitelijk hetzelfde.

- de grootte van de grafische bestanden (en de inhoud daarvan) is niet afhankelijk van het soort foto-bestand [jpeg, psd, tiff, ...] dat is gebruikt. Alleen de ingestelde grootte van het screen (in combinatie met de grootste gebruikt zoom-factor van de afbeelding) bepaalt hoe groot deze bestanden worden.
Dus een tiff-bestand van 90 MB met meerdere lagen levert hetzelfde grafische bestand op als de jpeg van 5 MB waarin alle getoonde lagen zijn samengevoegd (afgezien van het feit dat jpeg zelf geen tranparantie/alpha-kanaal ondersteunt).

- hetzelfde geldt voor de omvang van een exe, want deze bevat intern dezelfde grafische gegevens die WP zelf zou gebruiken voor weergave vanuit de tijdlijn (uitgaande van dezelfde resolutie die is opgegeven bij het maken van de exe).

- zeker als pan- of zoombewegingen in een afbeelding worden uitgevoerd is het raadzaam (voor optimale beeldkwaliteit: noodzakelijk) om, voordat de exe wordt gemaakt, of voordat de serie vanuit de tijdlijn met F5 bekeken wordt, achtereenvolgens de beeldgrootte te optimaliseren en de (daardoor gewijzigde) grafische bestanden opnieuw te laten berekenen.

- een eventueel kwaliteitsverschil tussen een tiff-bestand en een jpeg-bestand wordt door WP niet groter. Dus een goede jpeg levert ook een goed beeld in presentatie en exe.

- Een exe gemaakt zonder compressie en een exe met een compressie van waarde 1 leveren geen zichtbaar verschil op (hooguit marginaal bij directe vergelijking), maar wel een omvangvermindering van (gemiddeld) 40 tot 60%. Mocht bij een specifieke afbeelding toch een ongewenst groot kwaliteitsverlies ontstaan, dan kan worden ingestel dat voor die afzonderlijke afbeelding geen compressie wordt toegepast.

- als de instellingen bij het maken van de exe (resolutie) overeenkomen met de resolutie van het weergave-apparaat, dan hoeven er tijdens de weergave geen omrekeningen plaats te vinden en wordt het beste resultaat getoond. Als de weergave in een andere resolutie wordt gedaan dan vindt de omrekening plaats door de grafische kaart. Hierop heeft WP geen eigen invloed.

Hopelijk zijn met deze uitleg de levende vragen beantwoord.
AVé,
Cuno

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2010, 20:27:16 »
Hallo Cuno,

Niet alleen mijn levende vragen zijn beantwoord, ook mijn nog niet gestelde vragen.

Dank,

marco
Marco

André Hartensveld

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re: bestandsgrote in een wp exe bestand
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2010, 15:43:05 »
Cuno,

Bedankt voor de heldere uitleg, dit verklaar alles voor mij.

Heb je ook nog een oplossing voor mijn stuurspoor/rotatie probleem?
Dat na het wisselen van de defecte HD en op nieuw installeren van wp-2 niet meer werkt.

M.v.g.
André