Auteur Topic: Stuurspoor aanpassen in 4.0  (gelezen 8142 keer)

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Gepost op: 22 december 2009, 12:18:06 »
Wings blijft boeien, zeker als alles goed loopt biedt wp4 mooie opties. Maar ……. nu even over het gebruik van het programma zelf. Ik heb een probleem met het synchroniseren van in elkaar overlopende beelden, waarbij binnen het overvloeigedeelte de knooppunten goed ingesteld moeten worden. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar ik ga het toch proberen.

Voorheen was in wp3.0 de optie ‘alpha +’ voor het afbeeldingsspoor voor mij erg handig.
Met name als ik een twee beelden wilde synchroniseren door deels in te zoomen (en het 1e beeld dus van een stuurspoor is voorzien). Daarvoor sleep ik in wp3.0 het 1e beeld naar het bovengelegen afbeeldingsspoor, zet dat beeldspoor op + (ipv α) en vervolgens zie ik precies waar het onderliggende beeld te vinden is, cq hoe het onderliggende beeld zich verhoudt met het bovenliggende beeld (weliswaar in vreemde tinten, maar goed genoeg). Nu kan ik het met de knooppunten van het stuurspoor (of een knooppunt in de overgangszone van beeld 1 naar 2) naar wens aanpassen (inzoomen en verplaatsen zodat de gewenste beeldelementen elkaar overlappen). Vervolgens sleep ik het 1e beeld terug naar de oorspronkelijke positie in het onderliggende beeldspoor en klaar is kees.

Nu is in wp4.0  de optie van  α -> + voor het afbeeldingsspoor verdwenen. En lijkt de bovengenoemde werkwijze niet meer mogelijk.
Mijn vraag is nu: hoe krijg ik wederom eenvoudig een transparant beeld te zien van beide beelden, zodat ik ook het onderliggende beeld direct kan zien tijdens het instellen van mijn stuurspoor? Of doe ik iets verkeerd/kan het ander beter?

Hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, met onderste en bovenste beelden!?

groet en tot weer,

René Krekels


p.s. De optie om het bovenliggende beeld transparant te maken, lijkt goed te gaan, tot ik besluit om het eindknooppunt van het stuurspoor te bewerken: dan springt het voorbeeldscherm weer op volledige dekking van het bovenste beeld.

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2009, 15:21:43 »
Beste René, Bedoel je dat je b.v. de horizon in beide foto's even hoog wilt hebben?(en meer van dat soort gein?) Dat kan vrij eenvoudig als je in je stuurspoor rechts klikt en niet in het scherm gaat editen. je kiest vervolgens eigenschappen en dan kun je zoomen, schuiven en draaien. Wil het onderliggende beeld dan zien (logisch!) dan moet je bij het vkje "beeld aanpassen" kiezen voor 50%, dat geeft dan de transparantie van het bovenste beeld weer, maar alleen tijdens het "werk", sluit je het scherm met ok dan krijg je weer je normale tijdlijn-gebeuren met een prima uitgelijnde horizon.
Is dit een antwoord?
Queenie

Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2009, 17:10:25 »
Hallo Queenie,

toch een geval van queewel,
heb nu gemerkt dat het inderdaad met 'beeld aanpassen' wel werkt. Zoals in mijn ps al stond werkt het met 'inscreen editing' jammer genoeg niet. De transparantie valt dan volledig weg, zo gauw je wil schuiven, kantelen of wat dan ook.
Is dit een foutje in wp ? Werkend vanuit 'beeld aanpassen' zie je 'inscreen' de veranderingen wel optreden, én transparant. Eraan komen mag je echter niet 'inscreen'. Dat is wel jammer (iets voor wp4.0c of wp4.1 ?)

Het beeld verslepen naar een ander spoor blijft dus nodig om in het stuurspoor te kunnen werken in het overgangsgebied van 2 beelden (zonder verplaatsing kan ik er niet bij! toch ? Je ziet het knooppunt wel staan, onder de curve-overgang, maar kunt er niet bijkomen met de rechter muisknop, ook niet bij het beginpunt van het stuurspoor. De rechtermuisknop geeft enkel een bericht over de curve).

Om de draad verder te laten lopen, wil ik nog het aansluitende probleem voorleggen. Met het op en neer zetten van de beelden naar een ander spoor verandert de curve. Als ik het 1e beeld een aflopende curve meegeef (beeld moet snel weg) en het 2e beeld langzaam laat opkomen, dan verandert na terugzetten van het beeld naar het oorspronkelijk spoor, de totale overgang van de beide beelden in een oplopende curve voor beeld 2 en géén afloop voor beeld 1! Dat geeft een heel ander beeldverloop dat ik wel weer kan terugzetten, maar vreemd is het wel.

Dank tot zover,

groet, René Krekels

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2009, 18:28:00 »
Maar waarom zou je ze weer in hetzelfde spoor terugzetten? Elk beeld in z'n eigen spoor geeft je veel nauwkeuriger werk.
Ik begrijp jouw werkwijze niet helemaal, maar ik denk dat het te maken heeft met de keuze voor enkelzijdige crossfades (komt nog wel eens ter sprake in de SGG) Je kunt dat ook bij de opties veranderen. Probeer maar eens.
Queenie

Chief John

  • Gast
Re: Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2009, 22:33:38 »

Zoals in mijn ps al stond werkt het met 'inscreen editing' jammer genoeg niet. De transparantie valt dan volledig weg, zo gauw je wil schuiven, kantelen of wat dan ook.
Is dit een foutje in wp ? Werkend vanuit 'beeld aanpassen' zie je 'inscreen' de veranderingen wel optreden, én transparant. Eraan komen mag je echter niet 'inscreen'. Dat is wel jammer (iets voor wp4.0c of wp4.1 ?)

groet, René Krekels


Beste René,

Ugh..! Dat is géén foutje in WP..! Wat jij wilt zit al in WP sinds versie 3.6 dus al bijna twee jaar en in WP4 werkt het ook gewoon nog. Druk tijdens het 'inscreen editen' op de cijfertoetsen 1, 2, 3 of 4 voor 4 verschillende transparanties t.w. 25, 50, 75 en 100%. Dat is ook na te lezen in de "hand-out" die op het beveiligde deel staat van de SGG-site die voor leden toegankelijk is. Toen de nieuwigheden van 3.60 besproken zijn in de SGG is dat als PDF gepubliceerd op de site www.stumpfl.nl
Wings Platinum kan méér dan je denkt en veel wensen zijn al lang geleden in vervulling gegaan!  Ugh..!

Chief John


Krekels

  • Junior
  • **
  • Berichten: 23
Re: Stuurspoor aanpassen in 4.0
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2009, 13:24:58 »
Hallo Queenie en Chief John,

dank voor jullie reactie  :). Ik zal de beelden (met stuursporen) nu over meerdere sporen verdelen.
Leefde met het idee dat het beperken van de sporen (2à3) het overzicht vergroot, maar met meerdere sporen werkt inderdaad ook alles goed !

En Chief John, dank dat je zo regelmatig uit je tipi komt, voor een waardig woord. Waardeer ik zeer. Helaas heb ik die handout gemist en dan is het lang zoeken geblazen. Nu zie ik het gelukkig weer wat transparanter in. En daarmee ben ik wederom een stapje verder in het rijke wings-leven.

tot weer,

groet, René