Auteur Topic: Capaciteits perikelen  (gelezen 7828 keer)

Gerrit Kooren

  • Gast
Capaciteits perikelen
« Gepost op: 13 december 2011, 17:48:48 »
Op de "Extended" cursus van Remy heb ik heel veel geleerd. Nu ik enkele elementen uit deze cursus heb toegepast in een nieuwe serie komen er toch wat vragen boven drijven. Op mijn eigen PC kan ik heel fijn maskers, online effecten en allerlei verschillende groottes van tijdlijnen door elkaar gebruiken. Helaas heb ik nog geen enkele andere PC gevonden waar ik mijn series op kan draaien. Dit zijn dan wel PC's waarop een "gewone" Wings HD serie wel goed draait. Zelfs als ik een EXE maak met 20x compressie gaat het nog niet. Vooral als er een masker opkomt in de tijdlijn storten de meeste PC's in elkaar. Terwijl het masker zelf maar enkele MBs groot is. Nu heb ik wel onder deze maskers zo'n 4 beeldsporen liggen waarvan de beelden ook nog eens online effecten bij zich hebben, zoals alfa wipe, contrast en helderheid aanpassingen. Ik heb de beelden in de mediapool al met PhotoShop teruggebracht naar maximaal 1920 pixels breed i.p.v. de camera resolutie van 3400 pixels. Maar ik dacht toch altijd dat Wings Platinum zelf de grootte van de grafische bestanden uitrekende zodat de grootte in de mediapool niet van belang zou zijn. Is het soms zo dat de truc met maskers extra rekenwerk geeft bovenop de grafische bestanden?? Is het soms ook zo dat de on-line effecten veel rekencapaciteit vragen?
Heeft al iemand ervaring met deze opties in WP ??
Een alternatief is om een WMV te maken, dit loopt meestal wel goed, maar de kleuren vind ik daarvan maar erg belabberd.
Groet
Gerrit Kooren

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Capaciteits perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2011, 08:35:58 »
Saluut Gerrit.

Ik heb een gelijke ervaring, in fabrieks PC's zonder aanpassing van de onderdelen, is WP4 te zwaar. Zelfs een speciaal samengestelde PC voor WP3 kunnen mijn shows niet aan, na enige tijd valt het beeld weg, een show die minder rekenkracht vereist als wat jij schets.  Het is de video- en de vermogenskaart die het laat afweten, is mijn ervaring. Zelf heb ik een ATI5670 met 1 GB geheugen gemonteerd, een minimale eis voor boterzachte presentatie.

De oplossing zou een Shuttle kunnen zijn, die kunnen naar wens samengesteld worden met b.v de ATI 6700 serie.

Succes

Piet Bakker.   

Chief John

  • Gast
Re: Capaciteits perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2011, 14:20:30 »
Beste mannen uit het Noorderland,

Deze materie is hier al eens voorbij gekomen...

Lees hier:http://www.jorislange.nl/avforum/index.php?topic=1556.msg2643;topicseen#msg2643

Ugh..!

Chief John

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Capaciteits perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2011, 18:19:40 »
Jammer dat dit bericht van de chief die bij elke SGG bijeenkomst steeds weer met dezelfde "verbeteringen" komt".

Groet
Gerrit Kooren

Chief John

  • Gast
Re: Capaciteits perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2011, 20:21:21 »
Gerrit,

Ik niet helemaal begrijpen wat jij bedoelen.... Ik slechts verwijzing hebben geplaatst naar eerdere discussie over dit capacteitsprobleem waarin oplossingen geboden worden die nog niet hier voorbij kwamen. Ik volgende keer alles overschrijven moeten uit oude topic en als nieuw antwoord aanbieden..? Linkje veel sneller werken...

Of jij dat niet bedoelen..?

Chief John

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Capaciteits perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2011, 23:11:52 »
Hallo Gerrit,

...Dit zijn dan wel PC's waarop een "gewone" Wings HD serie wel goed draait...
Wat is dan een niet-"gewone" Wings HD-serie???

...Zelfs als ik een EXE maak met 20x compressie gaat het nog niet...
Compressie maakt het afspelen van een show niet eenvoudiger. Soms werkt het zelfs vertragend. Compressie maakt het bestand van de exe kleiner, en biedt daardoor de mogelijkheid om minder snel last te hebben van de bestandslimieten van Windows.

...Vooral als er een masker opkomt in de tijdlijn storten de meeste PC's in elkaar...
Het gebruik van maskers (en dus maskerspooren) vraagt veel van de rekenkracht van de grafische kaart. Per gelijktijdig gebruikte maskerstapel moet de grafische kaart rekentechnisch een extra monitor van beeld voorzien (en het resultaat daarvan wordt dus ingevoegd in het uiteindelijke beeld dat naar de "echte" monitor gestuurd wordt).
De snelheidsprestaties van een snelle Golf GTi storten ook in als je hem een trailer van 3500 kg laat trekken.

...Terwijl het masker zelf maar enkele MBs groot is...
...Ik heb de beelden in de mediapool al met PhotoShop teruggebracht naar maximaal 1920 pixels breed i.p.v. de camera resolutie van 3400 pixels. Maar ik dacht toch altijd dat Wings Platinum zelf de grootte van de grafische bestanden uitrekende zodat de grootte in de mediapool niet van belang zou zijn...
Over het feit dat er geen relatie is tussen de grootte van het masker (of een andere afbeelding) en de gevolgen daarvan op de belasting van de grafische kaart heb ik in dit forum al vaker geschreven.

...Is het soms zo dat de truc met maskers extra rekenwerk geeft bovenop de grafische bestanden?? Is het soms ook zo dat de on-line effecten veel rekencapaciteit vragen?
Heeft al iemand ervaring met deze opties in WP ??
Ik kan mij niet voorstellen dat de ervarings-deskundige docent van de Extended cursus hier niets over gemeld zal hebben. Ik weet in ieder geval zeker dat dit aan de orde is geweest tijdens mijn besprekingen van de maskers bij de SGG-bijeenkomsten.

AVĂ©,
Cuno