Auteur Topic: beeldveld verandert  (gelezen 7063 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
beeldveld verandert
« Gepost op: 29 november 2010, 13:40:13 »
Dag Allemaal,

Ik ben voor onze fotoclub bezig een diashow te programmeren in Wings Platinum 3. Ik moet daarbij werken met zowel horizontale als ook verticale beelden in het formaat 3:2. Ik heb dat in het verleden al eens eerder gedaan. Nu kom ik een voor mij nieuw verschijnsel tegen, namelijk dat het beeldveld mee verandert als ik het beeld wil 'onthoeken'. Ik wil een wat scheef perspectief recht zetten. Dat doe ik door met de muis in de eigenschappen (rechtsklik op positiespoor), bovenste deel rotatie, op dat kruispijltje tussen de X en Y hoeken te gaan staan en het beeld zo te draaien dat het perspectief goed is. Tot mijn verbazing wijzigen dan ook de randen van het beeldveld. Ik heb alle instellingen nagelopen, maar die zijn overal hetzelfde. Ik heb 'beeldveld clipping inschakelen' en 'clipgebied fixeren' aangevinkt. Als ik een beeld gewoon vergroot zonder te onthoeken blijft het beeldveld stabiel, maar zodra ik ga onthoeken gaat het fout. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Volgens mij heb ik het in eerdere shows op dezelfde manier gedaan en ging het toen wel goed.
Screen 1 is 1400 bij 1050 pixels het verticale beeldveld waar het om gaat is 700 bij 1050 pixels in het midden van screen 1. Ik werk met Windows XP Home sp3.
Wie helpt mij? Als ik het hier niet goed heb omschreven kun je me ook wel even bellen, 040 - 2810562

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: beeldveld verandert
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2010, 15:32:51 »
Het verschijnsel dat je beschrijft herken ik wel een beetje, tenminste als de benodigde hoekverdraaing wat groter wordt (meer dan 1 a 2 graden bijv.). Heb je na het onthoeken ook de zoom nog opgedraaid totdat de clipping op het beeldveld (of screen) zijn werk kan doen?

Henk

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: beeldveld verandert
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2010, 15:53:11 »
Ja, dat heb ik. Maar hoe groot ik het beeld ook maak, het helpt niet. Door het onthoeken is de 'voet' van het beeldveld breder geworden en dat blijf ik dus zien bij de overgang van het voorafgaande en naar het volgende beeld. Tot nu toe is de enige remedie om het perspectief maar het perspectief te laten zijn en het niet te corrigeren. Ook met de helpfunctie kom ik er niet uit. Want wat ik in de helpbestanden lees, heb ik naar beste weten uitgevoerd. Volgens het helpbestand moet ik zowel de beeldveld clipping inschakelen als ook het clipgebied fixeren. Dan zou alles op het beeld moeten werken en niet op het beeldveld, maar dat klopt niet als ik wil onthoeken. Zolang ik maar van dat onthoeken afblijf gaat alles goed en precies zoals het in de help staat beschreven.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: beeldveld verandert
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2010, 23:13:56 »
Hallo Berntet,

Het door jou beschreven probleem is een bekend probleem van versie 3.
In de helptekst is het door jou gesignaleerde gedrag te vinden in het onderdeel "Neue und geänderte Funktionen". Daar staan ook de nog bekende problemen beschreven. Eén daarvan is
Die Darstellung von Bildern, die im Raum geschwenkt sind (Rotation um X- /Y-Achse), ist bei dezentriertem Ausschnitt des Screen-Fensters nicht korrekt. Lösung: Verändern Sie den sichtbaren Ausschnitt nur mit Pan und dem Mausrad oder ziehen Sie die Ränder des Screen-Fensters.

In WP4 treedt dit verschijnsel niet meer op.
AVé,
Cuno

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: beeldveld verandert
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2010, 23:46:08 »
Dank je, Cuno (en Henk),

Dan hoef ik niet verder meer te zoeken.
Afgelopen zaterdag vroeg ik Cuno of de belasting van de grafische kaart door Wings 4 zwaarder is dan door Wings 3. Volgens Cuno is dat het geval. Ik werk nu aan een show voor onze fotoclub die moet draaien op een iets minder krachtige pc dan ikzelf bezit. Daarom ben ik terug gegaan naar Wings 3. Ik weet nu dat ik dit fenomeen maar moet oplossen door het perspectief in Photoshop te corrigeren.
Bedankt, Berntet (Ben van Veelen)