Auteur Topic: Aspect ratio video 1  (gelezen 6496 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Aspect ratio video 1
« Gepost op: 23 oktober 2007, 12:07:44 »
Tijdens gebruik van Wings voor presentaties met video, breek ik het hoofd nog wel eens over de beeld- en pixelverhoudingen. Er is op veel plaatsen (tenminste acht!) iets te zeggen over de zogeheten aspectratio, maar de samenhang in dit verhaal is me kennelijk toch niet geheel duidelijk. Met 'trial and error' vind ik telkens wel weer uit hoe ik onvervormde beelden moet krijgen, maar ik zou graag eens een precies overzichtje maken waaruit blijkt wat je nou waar precies regelt. Wie helpt?
Iedereen die video in de shows gebruikt, loopt hier tegenaan, stel ik mij voor. Ik maak er graag een handig documentje van, als alles eenmaal helder is.

De problemen ontstaan doordat veel digitaal video-bronmateriaal (anders dan bij statische afbeeldingen) met nĂ­et-vierkante pixels werkt.
DV-materiaal bijvoorbeeld in SD-/PAL-resolutie, bestaat uit 720*576 pixels (5:4), die in een beeldverhouding van 4:3 moeten worden weergegeven om te voorkomen dat je gerekte ei-hoofden krijgt (768*576).
HDV-materiaal voor HD-resolutie, bestaat vaak uit 1440*1080 pixels (4:3), die in een beeldverhouding van 16:9 moeten worden weergegeven (1920*1080).

In de videowereld worden daarom drie verschillende aspect ratio waarden (hoogte/breedte-verhoudingen) gehanteerd:
Storage Aspect Ratio (SAR): voor het feitelijke aantal pixels waarin het digitale videobeeld wordt opgeslagen
Pixel Aspect Ratio (PAR): voor de interne pixelverhouding (zou 1:1 zijn bij vierkante pixels, is 16:15 voor DV)
Display Aspect Ratio (DAR): voor de schermweergave in lengte-eenheden (centimeters/inches, of omgerekende pixels)

Meestal zijn het de video-player-applicaties die moeten zorgen dat de weergave correct is; die dus eigenlijk tijdens de weergave aan het omrekenen slaan, want de schermpixels van monitoren blijven hoe-dan-ook vierkant).

Voor wie het nog volgt: SAR*PAR=DAR.
Voor het DV-voorbeeld: 720/576 * 16/15 = 768/576, ofwel 5/4 * 16/15 = 4/3
Voor het HDV-voorbeeld: 1440/1080 * 4/3 = 1920/1080, ofwel 4/3 * 4/3 = 16/9

Waar staan de verschillende beeldverhoudingen in Wings voor: SAR/PAR/DAR ?
Waartoe dienen ze, en hoe gaat Wings er intern mee om?


Screen properties:
Aspect ratio (verhouding)
Fullscreen settings (Keep aspect ratio)
Presentation (Output size, Keep aspect ratio, Max. Picture Size)
Preview (Max. Picture Size)
Video (Default size, Keep video aspect ratio)



Screen Field properties:
Aspect ratio (Keep pixel aspect ratio of picture/video)



Settings for MPEG-output 1
Timeline (Fill output frame)



Settings for MPEG-output 2
Video (Width/Heigth, Aspect ratio)



Of bij avi-files: Settings for AVI-output 2
Video (Width/Heigth, compressor)
(Is het hier de codec die bepaalt hoe er met de pixelverhouding wordt omgegaan? Bij uncompressed bijvoorbeeld lijken hoe-dan-ook vierkante pixels te worden gemaakt, terwijl bij een DV-codec 16/15 pixels worden aangehouden; bij enkele codecs is er zelfs nog iets over te zeggen onder de codec-settings).

Ik zie hier in het Duitse forum ook veel vragen over en hoop dat we een-en-ander helder kunnen krijgen.
In een volgende posting (Aspect ratio video 2) zal ik een praktijkkwestie voorleggen die het probleem wellicht wat praktischer voorstelbaar maakt.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2007, 14:39:52 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Aspect ratio video 1
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2007, 13:20:20 »
Ik kwam via het Duitse forum nog een interessante bijdrage tegen van Sander, om bij gebruik van HDV-materiaal in ieder geval video en afbeeldingen samen goed te krijgen: http://www.vanhulsenbeek.com/workflowwp.htm

Het beantwoordt de meeste vragen niet, maar behandelt wel een deelprobleem en maakt daarmee de overwegingen weer wat inzichtelijker, vond ik.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2007, 13:22:07 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo