Auteur Topic: Live geluid opnemen, welke apparatuur?  (gelezen 9236 keer)

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Live geluid opnemen, welke apparatuur?
« Gepost op: 18 februari 2009, 20:14:02 »
Via mijn website bereikte mij de volgende vraag waarop ik het antwoord moet schuldig blijven ??? omdat ik geen ervaring heb met live geluid opnemen, wellicht heeft één van de SGG leden wel een advies?

  • Ik zou graag sommige serie's die ik met wp maak willen ondersteunen met live geluiden.
    Ooit kocht ik eens een minidisc maar deze wil alleen maar geluid terug brengen naar de computer als het van dezelfde comp. is afgenomen.
    Komt ook bij dat het een geluid is vol ruis.
    Kun jij mij adviseren wat ik daar het beste voor kan aanschaffen?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2009, 20:18:15 door Jaap Postma »
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Live geluid opnemen, welke apparatuur?
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2009, 20:42:27 »
Hallo Jaap,

Toch een aardig verschijnsel: constateren dat twee mensen (nagenoeg) dezelfde techniek gebruiken en toch tot totaal tegengestelde resultaten komen.

Voor de opnames van mijn live-geluiden maak ik gebruik van een portable minidiskrecorder. Vrij bewust heb ik een exemplaar genomen dat niet voorzien is van een usb-aansluiting (omdat bij het vooronderzoek al duidelijk werd dat usb niet gebruikt kon worden om de opnames naar de pc over te brengen).
Persoonlijk heb ik geen last van ruis in de opnames die ik daarmee gemaakt heb. Ik maak bij de opnames wel gebruik van een volwaardige (condensator-)handmicrofoon en maak geen gebruik van de automatische opnamesterkteregeling.

In eerste instantie bracht ik het geluid vanuit de minidiskrecorder over via de analoge uitgang en de analoge ingang (line in) van de pc. Dat werkt prima. Later heb ik een huiskamermodel minidiskrecorder/speler aangeschaft met digitale uitgang. Sindsdien koppel ik minidisk en pc via die digitale (sp/dif) verbinding aan elkaar. Dat geeft een perfect resultaat, maar het verschil met analoog is minimaal.

Ik weet dat er tegenwoordig handzame apparaatjes zijn, ongeveer even groot als als de portable minidiskrecorder of een walkman, al dan niet met ingebouwde microfoons, die het geluid rechtstreeks opnemen op geheugenkaartje. De ervaringen die ik daarvan gehoord heb zijn zeer goed.
Het overhevelen naar de pc is dan gewoon een kwestie geheugenkaartje leegtanken. Bijvoorbeeld de Zoom H2 en H4.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Live geluid opnemen, welke apparatuur?
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2009, 00:38:15 »
Hallo Jaap en Cuno,

Ook ik heb enkele jaren lang met een minidisk tijdens trekkings in Nepal en Pakistan live-geluid opgenomen. Echt tevreden over de geluidskwaliteit was ik niet, maar mijn microfoon was  dan ook maaar een simpel dynamisch ding , wel stereo, van Sony. Overhevelen naar de computer van (dat/alle) analoge live geluid en zo doe ik via de analoge ingang van mijn DCC recorder die een fenomenale ADC in zich heeft. De digitale uitgang daarvan is via een dubbele optokabel verbonden met de optische in/uitgang van mijn computer. Niks ruis en brom daardoor. De enige ruis komt van de microfoon - minidisk combinatie.

Wat Cuno's tip over de digitale card recorders kan ik nog toevoegen dat in een recente Fotoforum (het juiste nr weet ik niet, clubblad in uitleen) waar een viertal van dit soort recorders behandeld werden in een vergelijkend onderzoek.
Voor zover ik mij van het lezen herinner is er nogal wat verschil tussen de 4 vermelde soorten; aandachtig lezen wordt dus aanbevolen.
Groeten,
Henk

Remko Smids

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
Re: Live geluid opnemen, welke apparatuur?
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2009, 14:22:08 »
Hallo Jaap en Cuno

Ik werk al een jaar met de zoom H4 en die is -op de bedienings knopjes na- perfect.
En het overladen van de audio naar WP is super simpel.
Hij heeft naast de ingebouwde mic's ook tewe mic/line ingangen.

De minidisc die ik hier eerst voor gebruikte verdwijnt lanzaam onder een grote hoop stof....

Groeten

Remko

Remko Smids

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 7
o
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2009, 14:22:42 »
o

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2009, 15:15:23 door Remko Smids »

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Live geluid opnemen, welke apparatuur?
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2009, 16:25:06 »
Ik heb vrij lang gezocht naar de juiste opname-apparatuur en heb al enige tijd 2 apparaten in huis. De Zoom H4 gebruik ik voornamelijk bij interviews omdat hij 2 XLR aansluitingen en phantoomvoeding heeft en ik dan mijn richtmicrofoon aan een standaard bevestig. Dit geeft een mooi "droog" geluid wat weinig nabewerking vereist. Groot nadeel is het erg geluidsgevoelige plastic van dit apparaat en de werkelijk zeer rottige menustructuur en de eerder genoemde plastic knopjes. De opvolger is aangekondigd en heet geloof ik (erg origineel)
Zoom H4 N. Daarnaast heb ik in een later stadium de Olympus LS-10 gekocht en dat is werkelijk een heerlijk apparaat. Klein, degelijk en zonder ooit de gebruiksaanwijzing gelezen te hebben meteen inzetbaar. De testen op het internet zijn erg goed en ook mijn eigen ervaring is goed. Voor het opnemen van omgevingsgeluid (general noise) of een interview uit de hand of het opnemen van een muziekbandje op straat is dit een fantastich ding. Wel een slag duurder. Degelijk afgewerkt met een hele goede microfoon. Verder gebruikt hij weinig stroom.
Koop wel de windjammer (dead kitten) erbij want de 'Mickey Mouse" oren (zo worden ze in de volksmond genoemd) voldoen prima onder gewone omstandigheden maar niet als het waait.
Als je kijkt op www.feedback.nl die in Rotterdam, Utrecht en Eindhoven winkels hebben en dan onder "recording" krijg je een behoorlijk overzicht van de apparaten. Op dit moment is het goedkopere broertje de zoom H2 erg aantrekkelijk geprijsd. Interessante modellen zijn:Olympus LS 10; Edirol R09 HR; M Audio Micro Track II; Tascam DR1; Yamaha Pocketrak 2G en de goedkope Zoom H2. Al deze apparaten nemen audio op in WAV kwaliteit op SDHC kaarten. Het beste is naar de winkel gaan en te kijken welk model jou het beste bevalt.
Hans Rensen
Hans Rensen