Auteur Topic: beeldformaat  (gelezen 8534 keer)

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
beeldformaat
« Gepost op: 10 december 2008, 14:03:36 »
Taak: DVD-maken van een WP 3.7-presentatie

Screen in WP 3.7 ingesteld op 1920x1080; op monitor prima beeld d.w.z. goede verhoudingen.

DVD afgespeeld op breedbeeld Tv, maar het beeld is dan vervormd, d.w.z. afgeplat; de breedte klopt, maar de hoogte niet; die is kleiner.

Kan iemand mij vertellen hoe dat komt. Wellicht heb ik een instelling verkeerd staan.

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: beeldformaat
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2008, 15:13:58 »
WillemJan,

Een DVD kan geen HD resolutie (1920x1080) afspelen!
De maximale resolutie van een DVD is 720x576 beeldpunten, 4 staat tot 3

Voor 16:9 formaat gebruik je dus maximaal 720x405 beeldpunten.

Waarschijnlijk moet je de instellingen voor het maken van een PAL DVD aanpassen aan 16:9.

Veel TV toestellen vertekenen het DVD beeld, dit moet je mogelijk bij de instellingen van het TV toestel aanpassen.
Jaap

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: beeldformaat
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2008, 09:21:36 »
Jaap bedankt.
De beeldverhouding bij Instellingen voor MPEG 1/2 staat bij PAL DVD op 720x576
Als ik het goed begrijp dan zal ik hier, maar ook bij screeneigenschappen/presentatie bij uitvoergrootte 720 x 405 moeten invullen. Klopt dat?
Of moet ik die getallen invullen onder het kopje Video's maken invullen op het scherm screeneigenschappen?
Graag nog even een reactie.
WillemJan

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: beeldformaat
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2008, 11:14:17 »
WillemJan,

Ik heb het zelf even geprobeerd met een 16:9 show, een klein stukje als DVD Mpeg bestand, inderdaad is de uitvoer vertekend, daarom heb ik op het eerste tabblad een vinkje gezet bij Beeldvullende Uitvoer (vertekend) en voila, nu is de video (op de mediaplayer) in de juiste verhouding!

Let op: als je op het tweede tabblad de preset PAL DVD kiest, wordt het vinkje weer uitgeschakeld, dus even weer terug en aanvinken.
Gebruik dus wel de preset PAL DVD maar met het vinkje, verder geen aanpassingen maken.
Je kunt aan het eind de preset met jou instellingen onder een eigen naam bewaren!

Ik heb het niet als DVD gebrand, maar heb wel alle vertouwen dan het nu juist op de TV zal worden afgespeeld.
We horen graag of het uiteindelijk gelukt is ;D !
« Laatst bewerkt op: 13 december 2008, 11:18:16 door Jaap Postma »
Jaap

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: beeldformaat
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2008, 13:16:27 »
Dag Jaap,
Bedankt voor je snelle reactie. Zeer sympathiek en correct.
Ik kan je zeggen dat het werkt. In feite heb ik alle overige instellingen zo gelaten en alleen Beeldvullende uitvoer aangevinkt.