Auteur Topic: slechte kwaliteit video-DVD  (gelezen 10629 keer)

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
slechte kwaliteit video-DVD
« Gepost op: 25 september 2008, 18:29:52 »
Gegevens:

presentatie met JPG-files in maximale kwaliteit. Op de monitor heb ik een prachtig beeld, goede kwaliteit.
Vervolgens: maken mpeg file en dan DVD aanmaken (volgens instructies). Loopt zonder problemen.
Maar nu komt het: als ik de dvd-presentatie op mijn HDTV (full HD) afspeel via een gewone dvd-speler dan is de beeldkwaliteit erg slecht. Het lijkt wel of de beelden in waterverf zijn uitgevoerd; de kleuren en details 'vloeien' a.h.w.
Wat is hier aan te doen? Wat doe ik niet goed?

Wie helpt mij?


 ???
« Laatst bewerkt op: 25 september 2008, 19:45:45 door WillemJan de Cloe »

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2008, 23:12:20 »
Hallo WillemJan,

Ik denk dat je niets verkeerd doet, maar iets verkeerd interpreteert. Ik neem aan dat je video op het scherm in een wat hogere resolutie vertoond, bijv 1024 of 1280 pixe;s horizontaal of misschien zelfs wel meer.
Als je er een dvd van maakt dan zit je vast aan de encoder die het signaal omzet naar de norm die voor dvd gemaakt is en dat zijn maar 720x576 pixels. Als je nu die dvd vertoont op een HDTV scherm, dan wordt het signaal gescaleerd naar de resolutie van je TV scherm met 1920 pixels horizontaal, afhankelijk van het type TV dat je gebruikt. Bij dat scaleren moeten er dus pixels bijgemaakt worden en dat gaat op zijn zachtst gezegd niet perfect.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je bij het renderen voor dvd een instelling verkeerd hebt gezet. Weet je zeker dat je dat gedaan hebt volgens het 'boekje'? (WP help of instructie van Jan)?
Lees ook het duitse forum er eens op na, want ik meen me te herinneren dat daar ook al eens iets dergelijks naar voren werd gebracht.
Zoeksleutels DVD of resolutie zouden kunnen helpen.

Henk
« Laatst bewerkt op: 25 september 2008, 23:15:48 door Henk van der Vleuten »

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2008, 14:30:11 »
Beste Henk,
Dank voor je reactie.
Inderdaad heb ik alles gedaan volgens het boekje, wellicht op één ding na. Dat is ook mijn vraag nu. Bij screeneigenschappen heb ik 1920 x 1080 ingevuld. Heeft dat invloed op de kwaliteit van de presentatie-MPEG die ik maak voor de DVD?
Een tweede vraag: de instelling voor het scherm heb ik gezet op 19:6; kan ik beter voor 4:3 kiezen? ook bij afspelen op een breedbeeldscherm?

Ik stel het op prijs al;s je nog even wilt reageren.

WillemJan

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2008, 17:03:08 »
Beste WillemJan,

De instellingen van de screen (in Wings Platinum) heeft in principe geen invloed op de uitvoer naar een DVD, zorg ervoor dat de instellingen voor het maken van een DVD exact voldoen aan de normen voor PAL. Let wel: zoals Henk ook al aangeeft is de resolutie van een DVD slechts 720x576 pixels! Je krijgt dus NOOIT meer pixels, maar je DVD speler gaat ze erbij uitrekenen. Daarbij komt dat je bij een videofilm te maken hebt met bewegend beeld, waardoor je minder op de beeldkwaliteit let. Wings shows bevatten veelal statische beelden die je heel anders gaat bekijken....

Als je op een mooie manier HD video wilt bekijken zou je de aanschaf van een Dvico TViX mediaspeler kunnen overwegen, incl harddisk ca. 350 euro.
Die speelt vrijwel alles (ook HD 1920x1080) vlekkeloos af via een HDMI kabel aan een HD televisie (of beamer).
Je kunt dan in Wings Platinum bijvoorbeeld een WMV video maken in hoge resolutie, die plaats je op de harddisk van de TViX speler en afspelen maar!

Zie bijv. bij http://www.wifisound.nl/catalog/streamingvideoplayers-c-27.html?osCsid=962e4ee2f2cd5d8fa68eef6ace008318 voor informatie en demonstratie.

Succes!
Jaap

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2008, 13:32:18 »
Jaap,
Bedankt voor je advies. Ik zal eens gaan informeren.
Zou zo'n WMV-video ook af te sprelen zijn op een PS3 (Blu-ray speler?)

Nogmaals bedankt.
WillemJan

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2008, 17:14:13 »
Beste Willem-Jan,

Wat aanvulling op Jaap's advies betreffende de TVIX is misschien nodig voor als je eventueel de aanschaf van een TVIX overgaat. Op de duitse Stumpfl site zijn een flink aantal sessies geweest over de voor- en nadelen van bepaalde typen. Sommigen dachten dat nieuwere typen beter zouden zijn dan een ouder veel gebruikt type. Dat bleek in bepaalde opzichten helemaal niet het geval te zijn, dus oppassen is de boodschap.
Na het zien van wel perfect lopende shows van o.a Jan R. en Sander v H. in Münster, Drüggelte en Dabringhausen overwoog ik een aantal maanden geleden ook de aanschaf van zo'n wat de duitsers badinerend 'Kaffeedose' noemen. Maar dualhead panoramashows moeten vooralsnog uit de tijdlijn vertoond worden, dus werd de koop nog even uitgesteld.

Je gedachten over de Blu-ray zijn op zich niet gek, maar ook daar is een waarschuwing op zijn plaats. Zover ik van Cuno W. begrepen heb kunnen HD shows wel als databestanden (avi, mpeg of wmv) naar een blu-ray brander geschreven worden met bijv. Nero. [Voor SD is de dvd standaard (720x576) voldoende].
Een HD protocol binnen WP voor de blu-ray, waarmee je op een stand-alone blu-ray speler rechtstreeks op TV af kunt spelen, komt er niet wegens extreem hoge licentierechten die betaald zouden moeten worden aan de eigenaars in de filmindustrie.
HD databestanden weergeven kun je wel met een blu-ray speler in een computer (of bepaald type DVIX).
In sommige gevallen zijn stand-alone blu-ray spelers dan ook bruikbaar mits ze en over de juiste interface (bijv. 1394) en niet beperkt zijn door ingebouwde regiocodes. De goedkope zijn dan vaker beter geschikt dan de duurdere. Dus ook daar is het weer uitkijken geblazen.

Henk

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2008, 22:53:23 »
WillemJan,

Ik zou gewoon een WMV video in HD resolutie maken, zet deze op een externe harddisk of USB stick en ga deze eens bij WIFISOUND in Arnhem bekijken! Ze hebben daar een showroom waar je het resultaat live kunt bekijken en beoordelen ( ;D nee nee, ik heb er echt geen aandelen, ben gewoon enthousiast over het systeem)

Je kunt aan zo'n TViX speler nl. simpel een usb harddisk of stick aansluiten en afspelen!
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: slechte kwaliteit video-DVD
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2008, 21:07:46 »
Hallo WillemJan,

In vervolg op de reactie van Henk, waarin hij in algemene termen verwijst naar het Duitse forum van Stumpfl, wil ik je wel een directe link geven naar de betreffende thread.
Hierin heeft Norbert Meyer vandaag een mooie (en in imijn ogen zeer interessante) aanvulling geschreven.
Daarmee is het mogelijk om Blu-Ray-kwaliteit te branden op dvd-schijfjes (mits de productie niet groter is dan de 4,5 of 8 GB van de standaard of dubbellaags schijfjes).
Ook af te spelen op PS3.

De vindplaats van de draad is: http://avstumpfl.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=285.

Succes, en hou ons vooral op de hoogte van je vorderingen en ervaringen.

AVé,
Cuno