Auteur Topic: probleem met uitvoer als EXE-file  (gelezen 14474 keer)

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
probleem met uitvoer als EXE-file
« Gepost op: 30 december 2007, 09:06:06 »
Voor een presentatie van een WingsPlatinum-project op een LCD-TV heb ik een exe-bestand aangemaakt. Dat bestand - ca 500 MB groot - heb ik op een memorystick gezet én op een DVD-rom. Als ik het bestand start (hetzij vanaf de memstick, hetzij via de DVD-rom) ziet het er allemaal mooi uit, maar op een gegeven moment vallen de beelden weg en blijven alleen de teksten en het geluid over. Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

Mijn laptop, waarmee ik de bestanden afspee, is een Acer Aspire 7720 met Intel® Core™2 Duo processor T2310, kloksnelheid 1,46 GHz, cachegeheugen 1024 KB, bustechnologie 533 MHz,Intern geheugen 2048MB DDR II RAM (2x 1024), 1x 160GB HDD

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2007, 10:16:59 »
Hallo WillemJan,

De meest waarschijnlijke oorzaak is de (te lage) snelheid van de door jou gebruikte opslagmedia.

Daarom wordt de help/tips voor het vertonen van exe-presentaties ook gemeld dat de presentatie eerst naar de harde schijf gekopieerd moet worden.
AVé,
Cuno

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2007, 21:06:41 »
WillemJan,

Ik denk dat het probleem bij je laptop ligt, een EXE bestand heeft grafisch dezelfde power nodg als het afspelen vanuit de tijdlijn.
De grafische bestanden moeten daarvoor in het videogeheugen van de laptop worden geladen, en het eerstvolgende beeld ook...
en daar zit het probleem: te weinig en/of te langzaam videogeheugen. Het is met een laptop als een trechter, als er teveel in komt stroomt deze over. Veel laptops hebben heel weinig videogeheugen of gebruiken zgn. shared memory.
Daarnaast heb je voor de LCD tv waarschijnlijk een hogere resolutie ingesteld waardoor er nog meer videogeheugen nodig is....

Er is bij mijn weten maar één manier om een show via een laptop af te spelen: met een video DVD. Wel een lagere resolutie maar geen problemen met de hoeveelheid videogeheugen.

Op een gewone PC speel ik mijn EXE shows, inclusief bijbehorende Video bestanden altijd af van een memory stick (USB 2.0) en dat geeft tot nu toe geen enkel probleem.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2007, 10:41:18 door Jaap Postma »
Jaap

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2007, 08:56:03 »
Bedankt! Waardevolle tips. Ga ik proberen.
Het Videogeheugen is 350 MB. Lijkt me toch genoeg, of niet?

Henk Kuiper

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 8
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2007, 10:03:06 »
Wat betreft de uitvoer als exe bestand , dit komt alleen voor in de nieuwe versie 3.50
Het heeft niets te maken met de grote van de file, klein of groot zodra je er een exe file van maakt kan deze alleen maar op de eigen pc worden afgespeeld. Dit is gestest door verschillende mensen. Het lijkt op een foutje in de programering. Misschien weet iemnad de oplossing. Als je het exe bestand draait op een willekeurige ander PC dat krijg je een melding over een configuratie probleem

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2007, 10:41:00 »
Henk,

Op de website van AVStumpfl is het volgende bestand te downloaden: VC Runtime for Windows 32 Bit (for distributing exe presentations)
http://www.avstumpfl.com/common/index.php?load=download.php&folder_top=5&folder=44&cat=mi&auth=&session=1199093258&select=Download&language=english

Waarschijnlijk moet dit bestand op de computer waarop het EXE bestand wordt afgespeeld worden geïnstalleerd.
(als compensatie voor de als de laatste DirectX versie niet is geïnstalleerd)

Volgens mij heeft het niets te maken met het probleem van WillemJan, want die kan de EXE wel starten maar niet helemaal afspelen.

Aan WillemJan: is die 350mb zgn. SharedMemory?? En is het wel helemaal toegewezen in de setup van de laptop?
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2008, 09:18:51 door Jaap Postma »
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2007, 11:28:15 »
@ WillemJan:
De specs van de notebook zijn niet echt hoog, zeker niet in vergelijking met de advies-specs voor computers voor gebruik met Wings Platinum (voor het afspelen van een exe gelden in principe dezelfde eisen).
De grafische kaart van jouw Acer heeft een rekenkracht die ongeveer 15% is van die van een voor WP geadviseerde kaart...

Die grafische kaart beschikt zelf over maximaal 256 MB eigen geheugen, de rest wordt van het systeemgeheugen geleend. En dat geleende geheugen is aanzienlijk trager dan het eigen geheugen.

Omdat de serie wel goed begint, lijkt de complexiteit van de serie (in ieder geval in het begin) niet te zwaar voor de grafische kaart.
Je schrijft dat teksten wel in beeld verschijnen. Heb je die teksten gemaakt met tekstsporen en tekstobjecten in WP? Dan is dat de oorzaak van het probleem. Deze teksten vragen heeeeel veeeeel capaciteit van de grafische kaart (zowel in rekenkracht als in geheugenruimte). Dan zou het vervangen van de teksten door transparante afbeeldingen met de teksten daarin (png, psd of tif) de oplossing kunnen bieden.

@ Jaap
Afspelen van een USB-stick gaat inderdaad meestal goed. Maar USB staat niet bekend om de stabiele doorvoersnelheid. En dat in combinatie met een notebook gaf voer aan mijn eerdere advies.
AVé,
Cuno

WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2008, 10:10:15 »
Beste mensen bedankt voor het meedenken en de tips.

Inmiddels heb ik vele tests gedaan om het probleem heldere te krijgen. Echter, ik ben niet verder opgeschoten al heb ik wel veel geëxperimenteerd. Zo heb ik van een en dezelfde presentatie exe-files gemaakt in verschillende HDAV kwaliteiten (Q max, Q,1,5 en Q 0,8) in combinatie met verschillende compressieniveaus (1, 50 en 100), aslmede een variatie ingebracht wat betreft gebruik van tekst in de presentatie (geen tekst, tekst in tekstspoor van Wings en tekst als transparanten gemaakt in Photoshop CS3). Afgezien van de kwalitetsverschillen en omvang (van 200 MB tot 17 MB) bij de onderscheiden compressieniveaus (die van 100 zijn niet om aan te zien), is er geen verschil bij het uitvoeren van de exe-files en blijft het fenomeen zich voordoen: op enig moment (in mijn geval steedsna het 36ste beeld van de presentatie) valt het beeld weg, terwijl muziek en tekst doorlopen. NB alleen de tekst uit het tekstspoor overigens; de teksten van de transparanten zijn niet zichtbaar. Het maakte ook geen verschil nadat ik WP 3.5 (basic version) op mijn laptop geïnstalleerd had.
Met medewerkers van het Acer support center heb ik de specificaties doorgenomen en die hebben mij aangegeven dat het weliswaar geen high-end onderdelen zijn, maar dat het geveven de aard en omvang van de files er zich geen problemen zouden moeten voordoen. Zij raadden mij aan het probleem voor te leggen aan Stumpfl. En dat heb ik inmiddels gedaan.


WillemJan de Cloe

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 46
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2008, 11:15:27 »
@ Cuno

Onduidelijk voor mij is nog wat nu goede specificaties zijn voor een laptop, teneinde storingsvrij een exe-presentatie af te sprelen. Dat mijn huidige laptop onvoldoende is, is duidelijk. Ik heb nu een andere op het oog en wel de Sony Vaio AR41S met de volgende specs:
Intel Core Duo processor T7500 2,2 GHz, 2048 MB (2x1024MB), 320 GB 5400rpm (met RAID technologie), tot 527 MB NVIDIA GeForce 8600M GT (256MB vast).
Mijn vraag is of een laptop met deze specificaties voldoende robuust is om Wings Platinum Exe-files storingsvrij af te spelen.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: probleem met uitvoer als EXE-file
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2008, 21:48:52 »
Hallo WillemJan,

Ik voorzie al dat dit een groot stuk proza gaat worden...

Allereerst even een reactie op de (resultaten van de) door jou uitgevoerde testen. De verschillende testen die je hebt uitgevoerd zijn in de praktijk minder verschillend dan je op het eerste gezicht zou denken. In alle gevallen moet de grafische kaart (er van uitgaande dat je de resolutie-instelling binnen Windows niet tussentijds hebt aangepast) bij alle testen het scherm met hetzelfde aantal pixels vullen.
Dus ook bij een serie die inwendig een lagere resolutie heeft. De winst die je daarmee denkt te kunnen bereiken is daarmee bijna geheel weer weggegeven.
Voor de variaties in compressie geldt dat de verschillen mogelijk zelfs negatief zouden kunnen uitpakken. Het hoofddoel van de compressie is ruimtebesparing op het presentatiemedium. Maar om de beelden te kunnen vertonen moeten deze toch weer uitgepakt worden, en verwerkt worden in de volle (Windows-)resolutie van het scherm.
De winst zit dan in de hoeveelheid gegevens die van de schijf gelezen moeten worden (dus een prestatievoordeel, zeker bij een laptop). Het bij behorende verlies is de extra processorkracht die nodig is voor het decomprimeren van de ingelezen bestanden. En dat kan bij een tragere processor (zoals bij een laptop) best resulteren in een groter verlies van de winst van het inlezen.
Dan is alleen echte winst te boeken door de resolutie van de presentatie te verminderen en bij het afspelen de schermresolutie binnen Windows te verminderen naar diezelfde waarde.

Als het punt waar het beeld wegvalt steeds hetzelfde punt is, dan zou ik eens proberen een exe te maken van een klein deel van de show, bijvoorbeeld van 10 seconden vóór tot 20 seconden na dat punt. Als het probleem dan niet optreedt, dan is het vollopen van het videogeheugen de zeer waarschijnlijke oorzaak geweest. Als het probleem echter op hetzelfde punt weer optreedt, dan zou er ook een fout in het showbestand of in een van de gebruikte bestanden kunnen zitten.

Dan naar jouw laatste vraag: de specifiecaties voor een laptop die [...]voldoende rubuust is om Wings Platinum Exe-files storingsvrij af te spelen.
Mijn ongenuanceerde mening is: zo'n laptop bestaat niet.
Natuurlijk kun je met een laptop met de door jou genoemde specificaties een heleboel exe-presentaties zonder storingen afspelen. Maar elke computer heeft een grens aan zijn rekenkracht. En een laptop bereikt die grens altijd eerder dan een (schijnbaar) gelijkwaardige desktop-computer.
Want alle onderdelen in een laptop hebben beperkingen ten opzichte van de onderelen in een "echte" computer.
Bijvoorbeeld:
- de kloksnelheid van de processoren lijkt gelijk, maar de bussnelheid (dat is de basis waarmee de processor met de omgeving communiceert) is lager dan bij een niet-laptop met dezelfde effectieve kloksnelheid.
- de schijven in een laptop zijn 2½" in diameter en draaien op 5400 toeren. In een gewone computer worden schijven van 3½" gebruikt die minimaal op 7200 toeren draaien.
- de videokaarten beschikken meestal over een kleiner eigen geheugen (256 MB versus 512 MB of meer). Het extra geheugen dat ze gebruiken (dat wordt afgesnoept van het hoofdgeheugen van de laptop) moet je niet meetellen, want dat is te langzaam voor zinvol gebruik door WP of een exe-presentatie).
- de processoren op de videokaarten zijn een geknepen versie van de "volwaardige" uitvoeringen die in gewone computers gebruikt worden (dat heeft o.a. met het energieverbruik te maken: een echt snelle grafische kaart gebruikt meer energie dan een hele laptop met alles erop en eraan. Als je zo'n grafische kaart in een laptop zou gebruiken zou de laptop een gat in de tafel branden...).

Hoewel je met deze laptop zeker leuk kunt werken, ook met WP, ben ik er van overtuigd dat je eerder tegen de grenzen op zult lopen dan je lief is. Ik ken exe-presenataties (van festivals) die op die laptop niet, of slechts met moeite, afgespeeld zouden kunnen worden.
Hou er vooral rekening mee dat de Sony AR41S een eigen resolutie heeft van 1920x1200 (full HD). Dat is heel mooi, maar stelt voor WP en exe's nog hogere eisen aan de grafische kaart, zeker als je het interne scherm en een extern scherm/beamer gelijktijdig wilt gebruiken.

Een geheel andere benadering van het probleem zou kunnen zijn: maak van de presentaties geen exe's maar video's. Dan is er voor het afspelen iets minder energie nodig.

Hopelijk heb ik ondanks de toegevoegde verwarring toch ook voor enige duidelijkheid gezorgd.
AVé,
Cuno