Auteur Topic: beeldscherpte  (gelezen 10253 keer)

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
beeldscherpte
« Gepost op: 16 juni 2008, 19:56:19 »
ik wil een filmpje maken met foto's die gemaakt met interval dmv de camera, nu heb ik 140 plaatjes gemaakt en daar een videofilmpje gemaakt zoals beschreven in ons SGG blad van januari 2007, wat Klaus Stenger ons op 25 november heeft laten zien, mijn probleem is dat ik het beeld niet scherp krijg, wat ik ook probeer het beeld blijft erg onscherp, wat moet ik doen om een mooie beeldscherpte te krijgen
Ite

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: beeldscherpte
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2008, 17:31:57 »
Hallo Ite,

Ik weet niet goed wat je precies gedaan hebt, je omschrijving is een beetje summier. Ik veronderstel dus maar dat de afzonderlijke fotos wel scherp afgebeeld worden in Wings Platinum op het gewenste beeldformaat. Ik veronderstel verder dat je het samenstel in een videospoor hebt geplaatst. Zoja heb je dan in de (video)spoorkop ook het formaat goed gezet? D.w.z. het volledig witte icoontje en niet een van de andere twee?
Staat bij de eigenschappen van het scherm (screen) hetzelfde formaat voor uitvoergrootte bij Presentatie en Standaardgrootte bij Video's maken op ghetzelfde formaat?
Als mijn veronderstellingen onjuist zijn, reageer dan maar dan zien we verder.
Succes,
Henk

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: beeldscherpte
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2008, 22:54:05 »
Hallo Henk,

 
Bedankt voor je reactie,
de afzonderlijke foto,s zijn scherp, wat het icoontje betreft maakt het eigenlijks niets uit hoe die staat, ik heb alle drie geprobeert, geen verschil, het formaat is in alle gevallen gelijk zowel uitvoergrootte bij presentatie en screen en bij video's maken, namelijk 1400x932 pixels, uitvoergrootte bekijk ik op scherm van 1600x 1200 pixels of op scherm van 1280x1024 pixels, maakt qua scherpte niets uit , het is de bedoeling dat het uiteindelijk geprojecteerd wordt met beamer van 1400 pixels breed
Ite

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: beeldscherpte
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2008, 11:54:39 »
Hallo Henk,

Andere forumlezers mogen dit ook wel lezen en reageren, ik reageer in de eerste plaats op Henk omdat hij al gereageerd heeft en aangaf wel mee te willen denken.


Er doet zich voor mij een vreemd verschijnsel voor, als ik de cursor in de tijdlijn voor het filmpje zet en ik start de tijdlijn door de spatiebalk in te toetsen, dan zie ik het eerste plaatje van het filmpje scherp afgebeeld, zet ik de tijdlijn met de muis in het filmpje dan zie ik een fragment uit het filmpje onscherp, start ik dan de tijdlijn dmv de spatiebalk dan springt het eerste plaatje van het filmpje scherp op het beeldscherm, maar als ik de tijdlijn over het filmpje met de muis sleep dan wordt het filmpje onscherp afgespeeld. :o
Ite

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: beeldscherpte
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2008, 23:35:23 »
Hallo Ite,

Ik denk nu iets van herkenning te zien. Als je met de muis de cursor over het videofragmentje beweegt is het inderdaad normaal dat je onscherpe beelden ziet. Je ziet dan n.l. maar een deel van het beeld. Zelfs als je de interliniering hebt uitgeschakeld (anders zie je sowieso maar een half beeld) zie ook geen volledig beeld. Je hebt immers een gecodeerd videobeeld (mpeg bijv. of wmv {nog erger}) en daarin zit nu eenmaal maar een deel van de beeldinformatie. Door de codering wordt om de zoveel frames 1 volledig beeld opgeslagen (het keyframe) en daarna een aantal met daarin alleen de gewijzigde informatie t.o.v. dat keyframe. Dat aantal hangt af van de soort codering en dat is bij wwn wmv bestand flink groter dan bij een mpeg (mpg of mt2) bestand en nog weer groter dan bij een avi bestand. Hoeveel is wel vermeld in de WP help, zo uit mijn hoofd weet ik dat niet.
De WP player voor het videodeel van je show heeft een decoder die het soort bestand herkent en daarmee netjes de frames weer compleet afbeeld. Daar moet de player dan wel voor werken en dat doet ie zoals je weet door het drukken van de spatiebalk.
Formeel zou ik hier en daar wat precieser terminologie moeten gebruiken, maar ik denk dat de essentie zo wat duidelijker overkomt.
Kortom met de muis de locator bewegen geeft onvolledig beeld, door de tijdlijn normaal te laten lopen ontstaan door decodering de volledige beelden.
Komt dit overeen met wat je in je omschrijving constateerde?

Groeten,
Henk

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: beeldscherpte
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2008, 16:02:24 »
Hallo Henk,

Ik zal proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen wat er gaande is, wat jij schrijft komt ongeveer overeen met wat er gebeurt, laat ik eerst maar vermelden dat de jpeg plaatjes omgezet zijn naar het.tga bestand zoals staat in SGG blad van januari 2007 in terugblik SGG bijeenkomst 25 november 2006
Staat er een wit rechthoekje rechtsonder in videospoor dan krijg ik bij het laten lopen van de locator een scherp maar stilstaand beeld, sleep ik de cursor met de muis dan krijg ik bewegend beeld maar onscherp, klikken op het witte rechthoekige icoontje komt er een rechthoekig stipje, sleep ik de locator over het beeld, geeft onscherp bewegend beeld, de locator laten lopen dmv spatiebalk geeft ook een bewegend onscherp beeld, klikken op het rechthoekig stipje komt er eengroter rechthoekje omheen staan, voer ik dezelfde commando's uit zoals omschreven bij het rechthoekig stipje geeft het dezelfde weergave. Als ik dan weer klik op het rechthoekig icoonte met stip zodat het weer een wit rechthoekj wordt dan gaat, na het intoetsen van de spatiebalk, lijken of de pc zwaar rekenwerk moet verrichten( muiscursor springt heen en weer,projectverkenner springt van volumeweergave en inhoud vv en het duurt een tijdje voor de locator gaat lopen, loopt hij over het filmpje heen krijg ik een stilstaand beeld scherp weergegeven, als de locator stilstaat op het filmpje heb ik een scherp beeld toets ik de spatiebalk in om de locator te starten  dan gaat de aanduiding in de blauwe balk vd screen (de getallen tussen haakjes) verspringen tussen 58 en 60 fps, 128MB .
Het op haperend gelijkend gedrag lijkt mij niet voor komend uit het vermogen van de pc, het is een2Quad CPU  240 GHz met 2GB werkgeheugen en een 524 mb grafische kaart, maar ja, je weet maar nooit.   
noot; met bewegend beeld bedoel ik als afspelen van film
Ite

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: beeldscherpte
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2008, 22:20:34 »
Hoi Ite,

Ik vermoed dat je "last" hebt van het volgende feit (citaat uit de Duitse helptekst):
Eine Bildsequenz wird bei der Wiedergabe aus der Timeline oder auch beim Scrollen immer anhand der niedrig aufgelösten Grafikdaten dargestellt. Welcher Anzeige-Modus für die Videospur gewählt ist, spielt also keine Rolle. Dies ist erforderlich, weil jeder normale PC mit dem Laden und Darstellen von z. B. 30 Bildern pro Sekunde in voller Auflösung hoffnungslos überfordert wäre.

Om het resultaat in maximale kwaliteit vanuit de tijdlijn te zien, moet je de beeldsequentie eerst als video exporteren,
en die video in de show opnemen in plaats van de beeldsequentie.
AVé,
Cuno

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: beeldscherpte
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2008, 21:22:17 »
Hallo Cuno

Bedankt voor je hulp, het is gelukt, moest nog wel even zoeken, de Duitse taal versta en lees ik niet zo goed , op z'n zachts gezegd, maar via dit mooie forum komen we er toch wel uit, nogmaals bedankt

Ite
Ite