Auteur Topic: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden  (gelezen 24859 keer)

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Gepost op: 15 november 2003, 18:46:45 »
Hallo
Alweer een probleem. Gisteren liep alles probleemloos, vandaag kan de apparaatpoort niet geopend worden. Ik heb niets veranderd, wel alles wat ik in de Help kon vinden, nagelopen. Alles ziet eruit zoals het moet alleen com1 (niet actief) en helaas niet actief te krijgen.
Ik vind het vervelend dat ik alleen maar vragen stel en nooit iemand van dienst kan zijn. Maar er gebeuren steeds dingen waar ik niets van snap.
Veel dank
Corine Smeets.

« Laatst bewerkt op: 30 december 2004, 08:43:56 door Corine Smeets »

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2003, 20:33:18 »
Hoi, Corine

Ja techniek valt niet altijd mee.
Het is veel proberen en uitvinden.

Wat je kunt proberen, is het volgende.
Ik ga er van uit dat je het stuurkastje van stumpfl aan hebt staan.
Klik nu in platinum in de mediapool op het tabblad apparaten.
Als het goed is staat daar een appaat (met vinkje erachter), en daarachter Stumpfl DLC. Onder PC-poort / adres staat dan  COM1(Niet actief).
Als je op dat laatste woord dubbel klikt, dan verschijnt er een venstertje.
Je kunt daar kiezen uit com1 en com2. Ernaast staat een verrekijker, klik daar eens op. Als het goed is komt dan het typenummer van je stuurkast in beeld, en heb je weer contact.

Zit je kabel tussen de computer en het stuurkastje goed vast.

Groet


marco

  • Gast
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2003, 05:45:46 »
Hallo Corine en Anton,

Ook ik heb dit probleem regelmatig; wat niet op te lossen was, door de
in appratenbeheer dat om te stellen.
Het vreemd bij mij was ook dat Wings op Com1 werkt en Platinum op Com2; Daar heb ik de volgende ingenieuze oplossing voor: ik switch de kabel op de computer. Het kan er ook mee te maken hebben dat bij het aanmaken van een nieuwe show gevraagd wordt naar de com poort; als je dan een andere ingeeft als standaard ingesteld kan Platinum
dit soort meldingen geven.

Groeten,

Marco

Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2003, 17:54:26 »
Dat switchen van de kabel lijkt me een beetje omslachtig.
Com 1 en com 2 zijn geen software kreten, maar echte stekker aansluitingen. Waarschijnlijk staat er zelfs een 1 en een 2 bij de aansluiting achter op de computer.
Ik heb net een show aangemaakt met de projekt assitent,
en inderdaad er wordt in een bepaalt scherm gevraagt naar de seriele poort. Hier moet je de com poort invullen. Misschien is het handig om de stekker altijd in com 1 te plaatsen, en dat ook in te vullen. Als je dat vergeet, of je maakt op een andere manier een show aan, dan kun je altijd nog dubbelklikken op het vlakje onder het woord PC-poort/adres, in het tabblad apparaten, in de mediapool. In het schermpje welke verschijnt, klik je op het pijltje naar beneden(rechts naast Seriele poort) en kies daar voor de juiste com poort. Als je stuur kastje aanstaat en je kiest de juiste poort,
dan komt het type nummer vanzelf in beeld. Zo hoef je dus niet achter je computer te duiken, maar alleen in het juiste venstertje de com poort wisselen.


Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2003, 21:37:03 »
Misschien geheel ten overvloede, maar voor wisselen of stekers opnieuw aansluiten op COM-(en LPT-)poorten is het raadzaam de computer eerst uit te zetten.

Deze mogelijk wat bemoeizuchtige opmerking is uit schade en schande geboren wijsheid: ik heb eens een moederbord weg kunnen gooien door zo'n wisselactie. Ik vreesde het al, toen het wat vonkte bij het aansluiten van zo'n COM-kabel....

Groet,
Joris
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2003, 08:52:51 »
Hoi Anton en Joris
Of het probleem met de compoort echt is opgelost weet ik niet. Op een gegeven moment besloot hij het weer te gaan doen. Wel krijg ik steeds de mededeling over de firmware die niet geschikt zou zijn maar na enige aarzeling gaat alles toch lopen. Gisteren noemde Jan R. firmware ook even maar er werd verder niet op ingegaan omdat we al aan het afsluiten waren. Ik ga nu eerst het gisteren meegenomen schijfje installeren en misschien is dan alles weer goed.
Groeten Corine


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2003, 11:07:02 »
Harstikke leuk om op zo,n manier kennis te maken.
Een gezicht bij een naam is altijd prettig.

Dat over die firmware het volgende.
Je hebt software en firmware. Wat software is, dat snapt ondertussen iedereen wel. Met firmware is dat wat anders. Firmware is eigenlijk ook software, maar vaak wat specifieker bedoeld. Het is software die in een apparaat zit, dus ook in het stuurkastje van stumpfl. Ik weet niet welk stuurkastje je hebt, maar ook die software moet zo nu en dan geupgrade worden. Bij een nieuwere versie van platinum hoort soms een nieuwere firmware. Er wordt dan door platinum naar de firmware van je stuurkastje gekeken, en als hij daar een te laag versie nummer aantreft, krijg je een melding. Dat wil niet zeggen dat de upgrade van de firmware voor jou gevolgen heeft. Het kunnen verschillen zijn voor speciale toepassingen die je misschien niet gebruikt.
Maar toch kan ik het aanraden om te doen.
Op de site van stumpfl staan bestandjes die je kunt downloaden en installeren.
Dit is de bladzijde waar je moet zijn;
ga naar de site van stumpfl, kies daar voor downloads, dan voor sd update, en kies dan uit de twee talen. Als je op bijvoorbeeld deutsch klikt, verschijnt er een venster waar je op kunt geven waar je het bestand wilt downloaden. Geef daar een plek aan, die je makkelijk weer kunt terug vinden. Bijvoorbeeld, mijn documenten.
Als het bestand op je computer staat, klik je op het bestand, hiervoor moet je eerst je stuur kastje aanzetten, en er voor zorgen dat hij verbinding heeft met je computer. Klik dan in het venster welke verschijnt op setup en volg de aanwijzingen. Een kind kan de was doen.
Succes er mee.


Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2003, 13:53:09 »
Hoi Anton
Een kind kan de was doen, schrijf je. Dan ben ik een baby want het lukt niet!! ondanks je uitermate duidelijke omschrijving.
Ik zit met twee ingeschakelde projektoren, een met de computer verbonden stuurkastje. Dat klopt echt want het lampje onder PC brandt. Het bestand is gedownload maar als ik bij setup wil beginnen krijg ik de melding dat hij geen verbinding kan maken met het stuurapparaat.???
Snap jij het?
Dank
Corine


Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2003, 15:52:24 »
Aanvulling: Er staat Steurtechnik. Ik weet niet of dat hetzelfde is als stuurapparaat.


Anton Sollie

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 127
Re: apparaatpoort(com1) kan niet geopend worden
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2003, 18:19:51 »
Hallo Corine
als je platinum hebt opgestart en verbinding hebt gemaakt met het stuurkastje, en het lampje pc gaat branden, dan weet je in ieder geval dat je verbinding kunt maken. (tjonge wat een lange zin)
Nu moet je de verbinding vanuit platinum weer verbreken.
Ga nu weer naar dat update bestand, en klik er weer op.
Misschien dat het nu wel gaat.

Laat nog maar even weten