Auteur Topic: flikkerend lampje op kassie  (gelezen 9245 keer)

adri snijders

  • Gast
flikkerend lampje op kassie
« Gepost op: 7 februari 2005, 19:49:39 »
Hoi allen,

Een lange vraag maar graag jullie aandacht.

Ik ben bezig oude shows in wings te bekijken en te beoordelen.

Het is zeer terleurstellend dat er nogal wat oude shows zijn die diawisselingen maken die ik absoluut niet gemaakt heb, er zijn zeer snel inkomende beelden, lange lichtdip etc. Het CUE lampje van mijn kassie SD 404 knipperde tijdens het draaien. (houdt dit in dat het signaal niet goed vanuit de CD speler wordt verstuurd en/of zit de storing op de CD)

Ik heb eerder last gehad van dit fenomeen echter ik kan mij niet voorstellen dat ik de show na het branden niet opnieuw gemaakt heb. Ik heb gewoon een sootje rotzooi er tussen zitten.

Ik weet mij te herinneren dat ik ooit eens zeer goedkope CD's van Aldi gekocht heb, kan het vuil in de projector zijn, loopt de kwaliteit van de CD's terug, heeft iemand ooit van een vuile CD speler gehoord.

Het betreft hier series die ik op een computer gemaakt en gebrand heb die ik niet meer gebruik. Nieuwere series (op een nieuwe computer) werken (nog) goed.

Het enige wat mij rest is opnieuw de series maken (veel werk het betreft ruim 20 ! series) Maar dat is niet het ergste....heb ik één of andere storing.

Ik brand met nero op de laagste schrijfsnelheid en gebruik een 3 jaar oude Technics CD speler.

Adri

« Laatst bewerkt op: 8 februari 2005, 20:28:33 door adri snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: flikkerend lampje op kassie
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2005, 21:16:26 »
Hallo Adri,

In de handleiding van de SD404 staat op pagina 26 de functies van de lampjes beschreven:
- LOCK brand zolang er een geldig digitaal signaal ontvangen wordt,
- CUE knippert tijdens het ontvangen van stuursignalen (behalve op een eventueel volgende kastje, daar brandt de CUE constant).

Storingen in de cd (leesfouten) zijn zeker niet uit te sluiten. Bij deze probleembeschrijving zou ik de oorzaak niet zoeken in vervuiling van de projector.
Voor wat betreft jouw andere vragen:
- ja, de kwaliteit van opgenomen cd's loopt terug. Vooral die met een donkere onderkant (meestal donkerblauw) hebben last van een beperkte levensduur (ik schrijf uit ervaring). De bijna kleurloze versies (die zijn nieuwer) heben een (wezenlijk) langere houdbaarheid.
- ja, een vuile cd-speler is mogelijk, maar vermoedelijk niet de oorzaak (omdat de nieuwe series wel werken). Een vuile cd-speler (bevuilde lens) is schoon te maken met een reinigings-cd.

Verschillende merken cd's geven NIET de beste resultaten met de allerlaagste snelheden, omdat de schijfjes geoptimaliseerd zijn voor hoge snelheden. Zelf brand ik op snelle schijfjes met 8 tot 12 keer.

Soms kan het werken om de cd op een andere (oudere?) cd-speler nog eens te proberen. Er zitten soms afstelverschillen tussen de verschillende merken.

Hoezo, de series opnieuw maken? Zijn de back-ups van de showbestanden en de gebruikte ingrediënten ook niet meer leesbaar?

AVé,
Cuno

adri snijders

  • Gast
Re: flikkerend lampje op kassie
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2005, 22:33:36 »
Cuno,

Nee....natuurlijk heb ik geen back ups gemaakt. Ik ben van dat type die eens 'goed is goed' zegt. Misschien moet ik dat idee bijstellen.

Ik CD's die het niet goed doen zijn kleurloos.

Kan het zijn dat de 'slechte' CD's gebrand zijn in een oude coputer die misschien 'vuil' is geweest.

Bij de goed lopende CD brand Cue aan één stuk door en bij de 'storing' CD's knippert Ceu.

Thans zijn de CD spelers vrijwel geheel uit de handel en zijn aleen nog DVD spelers volop te koop. Zo'n ding koop je vanaf € 80.-.
Is dat een iedeeeeee of helpt dat niet ?

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: flikkerend lampje op kassie
« Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2005, 18:46:48 »
Hallo Adri,

'Goed is goed', daar kan ik me in vinden. Ik pas zelf mijn series achteraf ook niet meer aan. Maar ik doe er wel alles voor om er voor te zorgen dat ik de series altijd kan blijven bekijken.
En dan blijkt soms dat een cassettebandje een langere levensduur heeft dan een zelf-gebrande cd (niet dat ik mijn series nog op bandjes zet, maar ik heb nog wel oude series op cassette).

Cassettebandjes gaan ook achteruit, maar ook een bandje met een beetje ruis of verminderd magnetisme blijft speelbaar. Maar met minder kwaliteit.
Als de kwaliteit van een cd onder een grenswaarde is gekomen, is de cd gewoon helemaal niet meer bruikbaar...

Daarom is het raadzaam (noodzakelijk??) om, behalve de presenteerbare show) ook de gebruikte bestanden (minimaal het wav-bestand voor het presentatie-medium) te back-uppen.

Het kan zijn dat de cd's op een verkeerde snelheid zijn gebrand, waardoor de cue-signalen niet meer goed gelezen kunnen worden (elke cd-speler maakt leesfouten, het is de hoeveelheid die bepaalt of het geluid nog aanhoorbaar is. De stuursignalen in het digitale geluid zijn kwetsbaarder dan de muziek-gegevens: een 'frame' geluid missen (= 1/44.000 seconde) is niet zo erg, maar een cue-signaal missen kan desastreus zijn.

De lampjes: ook bij een goede cd brand CUE niet constant. CUE knippert met het binnenkrijgen van cue-opdrachten.

En voor wat betreft een cd/dvd-speler: niet geschoten is altijd mis. Probeer het anders een met de cd- of dvd-speler van een kennis.

AVé,
Cuno

adri snijders

  • Gast
Re: flikkerend lampje op kassie
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2005, 20:28:33 »
Cuno,

Ik wordt stapel gek !

Ik blijf erbij dat het groene Cue lampje bij mij met goede CD's strak blijft branden. Gelukkig is dat ook bij Cor van Diepen, een mede stumpflist in Noord Holland.

Ik heb dus een deel CD's die slecht doen en een aantal die zo werken als ze ooit bedoeld zijn.

Op advies van Cor van Diepen heb ik een 'foute CD' heb ik met NERO opnieuw gebrand naar een TDK CD. Nu draait de show weer perfect en dat is geen fabeltje....ik snap er niks van,
Hoe kan een 'foute' CD weer goed worden. Snap jij dat ?

Dit is een keer gelukt. Als meer dan 50% van mijn 'foute CD's' op deze manier hertsteld wordt, ben ik rijp voor een inrichting.

Adri