Auteur Topic: Welke resolutie???  (gelezen 11715 keer)

Jaas Vries

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 9
Welke resolutie???
« Gepost op: 29 maart 2009, 21:08:29 »
Ik heb een beamer aangeschaft met een resolutie van 1920 x 1080.  Ik wil in mijn presentaties stilstaande beelden combineren met stukjes video. De stukjes video komen van een hd camera. Nu fotografeer ik met mijn digtale spiegelreflex in de beeldverhouding 3:2. Als ik nu mijn beelden vor een presentatie bewerk kom ik op een resolutie van 1620 x 1080. Ik wil nl. liever niet iets aan mijn verhoudingen van mijn beelden wijzigen. Als ik nu van stilstaand beeld verander naar video ga ik van 1620 x 1080 naar 1920 x 1080. Dze overgang is niet fraai. Hoe doen jullie dat? De video in een venster van 1620 x 1080 lateb draaien? Of zijn er andere oplossinge?

Met vriendeijke groet,

Jaas

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Welke resolutie???
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2009, 15:28:50 »
Hallo Jaas,

Je werkt met 2 verschillende formaten, 2:3 en 16:9 en je wilt geen concessies doen? Dat gaat dus niet!

Je moet in ieder geval werken met de natieve resolutie van je beamer: 1920x1080 omdat je anders geen fraaie beelden zult krijgen!

Ik zou de fotografische beelden in Wings iets vergroten (119%) om een formaatvullend scherm te krijgen,
je kunt dan altijd nog iets naar boven of beneden bijsturen om de beste compusitie te krijgen,
wil je persé het 2:3 formaat vasthouden, dan moet je werken met een kader aan de linker en rechterkant.
Je kunt heel eenvoudig in Wings het screen voor de beelden op een vast zoompercentage van 119% zetten.

Ik weet niet waarmee je fotografeert maar daar zul je in ieder geval pixels genoeg hebben.
Bij de videocamera heb je géén pixels over dus die altijd in de optimale resolutie weergeven en niet vergroten of verkleinen!

Houdt met het fotograferen alvast rekening met het 16:9 formaat dan is die optie verreweg het mooiste!

Veel succes en plezier met je mooie beamer  :D
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2009, 22:05:56 door Jaap Postma »
Jaap

Jaas Vries

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 9
Re: Welke resolutie???
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2009, 08:31:53 »
Hallo Jaap,

Dank voor je reactie. Met geen concessies doen bedoel ik dat ik voor mijn foto's wil vasthouden aanhet 3:2 formaat. Ik lever mijn foto's ook aan stockbureau's en bladen en deze redacties willen het 3:2 formaat. Ook is het zo dat mijn foto's het belangrijkst zijn. De video's zijn, in ieder geval op dit moment, extra.

Levert het vergroten van de beelden in Wings niet een (zichtbare) kwaliteitsvermindering op?

Is het dan verstandig om te projecteren in het formaat 1620 x 1080 en de video's te draaien in een venster wat net zo groot is? Het lijkt mij dat anders de overgang van stilstaand beeld naar video storend overkomt voor de kijker. Of zou er ene manier zijn om deze overgang toch vloeiend te laten verlopen?

Ik fotografeer met een Canon Mark III en een Canon 5D mark II

Met vriendelijke groet,

Jaas

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Welke resolutie???
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2009, 16:59:20 »
Hallo Jaas,

Je cameras  zijn prima en als je zoals Jaap schrijft bij de opname er al enigermate rekening mee houd, kun je best formaat afwijkingen bij de projectie toepassen.

De graphical engine van Wings Platinum is zo goed dat je geen verslechtering van de ermee gemaakte afbeeldingen ziet. Die zijn immers kleiner dan het origineel (ook voor jouw full HD beamer) en worden daar ook aangescherpt, waar je nog invloed op uit kunt oefenen ook bij de effecten.

Ook je HD videos kun je best nog wat opblazen. Die worden dan wel minder scherp maar het publiek is (nog) gewend aan niet zulke scherpe video. Overigens heb je bij bewegend beeld steeds bewegingsonscherpte.

Bij het maken van een recent programma in panorama-fomaat (2640 x 1050 pixels) met ruim 400 afbeeldingen had ik maar bij 1 foto het probleem dat de uitsnede moeilijk te maken was. Door in het keyframe de vergroting horizontaal een paar procent groter te maken dan verticaal kon ik het oplossen zonder zichtbare beeldvervorming.
De 20 gebruikte videoclips moest ik vanwege het panoramaformaat gemiddeld met een factor 1,83 vergroten. Dat leverde wel zichtbare vervaging op, die echter zoals gezegd alleszins acceptabel bleef. Het soms niet gebruiken van een statief leverde grotere problemen op dan de onscherpte.
Twee van de clips hebben het DV formaat en konden natuurlijk niet tot vol formaat vergroot worden. Daar heb ik beeldvensters voor gebruikt die tegen een onscherp gemaakte achtergrond getoond worden. Een van die achtergronden is zelfs zo'n ver opgeblazen DV videoclip die zeer sterk vervaagd is, maar dus ook beweegt. In goede video editors is dat heel goed te doen.

Als je je 5D mark II voor video wilt gebruiken, lees dan daar het AVStumpfl forum maar eens op na. Daar is veel nuttigs over geschreven, oa. betr. de problematiek van het toegepaste AVCHD protocol met zijn enorme compressie.

Succes en veel groeten,
Henk
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2009, 19:39:10 door Henk van der Vleuten »

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Welke resolutie???
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2009, 22:09:52 »
Met geen concessies doen bedoel ik dat ik voor mijn foto's wil vasthouden aanhet 3:2 formaat. Ik lever mijn foto's ook aan stockbureau's en bladen en deze redacties willen het 3:2 formaat..

Jaas,

Je kunt gerust in 3:2 blijven fotograferen, het leuke van Wings is, dat het met het originele beeld NIETS veranderd, het programma maakt grafische bestanden uit jou foto's die exact aansluiten op de grootte van je scherm.
De Canon heeft veel megapixels, dus je kunt tot wel 200% inzoomen zonder verlies aan kwaliteit!
Wel altijd de optie "Beeldgrootte optimaliseren" in Media-Pool gebruiken na verandering van beelden op de tijdlijn.

Ik zou altijd de originele resolutie van de beamer gebruiken, net als bij een TFT monitor geeft een afwijkende resolutie een veel mindere beeldkwaliteit.

Probeer met fotograferen voor een serie rekening te houden met het 16:9 formaat, dat voorkomt teleurstellingen als de toren of de bomenrij er net niet op blijkt te kunnen :P
Jaap

Jaas Vries

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 9
Re: Welke resolutie???
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2009, 11:25:51 »
Hallo Henk en Jaap,
Hartelijk dank voor jullie reactie. Het is voor mij best lastig. Ik was gewend om met Picture to Exe te presenteren. Ik maakte in PS mijn beelden 1024 bij 683 (3:2) en projecteerde die op mijn 1024 bij 768 beamer.

Nu is mijn beamer 1920 bij 1080 en wil mijn beelden, met zo weinig mogelijk verlies projecteren. Ik maak mijn beelden in PS weer klaar 1620 bij 1080 maar bij projecteren worden deze in de breedte uitgerekt. Kan ik in Wings zeggen je moet ze 1620 bij 1080 projecteren? Of ben ik verkeerd bezig. Misschien zit ik nog te veel in het stramie van mijn vorige programma.

Zou graag en cursus/workshop Wings volgen maar kan daar weinig over vinden.

Groeten,
Jaas

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Welke resolutie???
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2009, 14:26:59 »
Jaas, je zit op het verkeerde spoor!

Gebruik de ORIGINELE resoltutie van je foto's, dus niet verkleinen in Photoshop!!!!

Wings berekent zelf de juidte beelden uit jou foto's, al naar gelang je de beelden in de tijdlijn plaatst, dus zoom je in, dan berekent Wings weer het meest optimale beeld voor je beamer!
Met je originele beeld gebeurt helemaal niets! Wings maak een kopie met aangepaste resolutie.

Op mijn website kun je een in het Nederlands vertaalde handleiding downloaden.
www.fotojaap.nl/wings.html

Jaap

Jaas Vries

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 9
Re: Welke resolutie???
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2009, 15:01:47 »
Hallo Jaap,

Dank voor je reactie. Ik ga je handleiding downloaden. Wat zet ik klaar voor Wings? Ik heb RAW-bestanden die ik verwerk naar Tif maar dit zijn enorme bestanden. Maak ik van deze Tif's een jpeg in het originele formaat die ik verscherp zoals ik dat wil? Of gaat dat spoor ook verkeerd? ??? Het is nogal anders als ik gewend was.

Jaas

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Welke resolutie???
« Reactie #8 Gepost op: 7 april 2009, 21:02:07 »
Jaas,

Je kunt met TIF werken, of met JPG, beide geen probleem, ga niet teveel verscherpen in Photoshop, je kunt de hoeveelheid voor verscherpen ook instellen in Wings.
PNG voor afbeeldingen met transparantie voldoen ook heel goed, ook PSD bestanden kun je gebruiken.

Zelf werk ik met RAW bestanden in combinatie met Adobe Lightroom, die ik exporteer in de volledige resolutie met hele lichte verscherping naar JPG, soms naar TIF.

Als je teveel verscherpt krijg je later mogelijk lelijke halo-randjes op je foto's of trillingen :o in het overvloeien van het beeld.
Jaap