Auteur Topic: Alpha Wipe 2  (gelezen 12471 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Alpha Wipe 2
« Gepost op: 5 april 2012, 17:23:26 »
Beste Cuno,
Ik kan geen antwoord geven op het eerder gestarte lijntje met dit onderwerp. 'k Heb het verschillende keren geprobeerd maar het lukt niet. Nu dan via deze weg....

Hallo Cuno,

Dank voor je, zoals gewoonlijk, snelle reactie.
Hierbij stuur ik je twee screen captures. De eerste geeft de stand van de locator aan, terwijl op de tweede capture de plaats van de wipe te zien is (bijna geheel rechts) op dat moment. De waarden: Effect: Alpha Wipe, Position Basis: Invloeitijd, Position Verloop: Zaagtand, Width[%]: 0, Direction: 0, Inverse: False.
Ik heb Width op "0" gezet om een exacte grens te krijgen.
Mij doet e.e.a. wat merkwaardig aan. Maar misschien doe ik iets niet juist?

M.vr.gr.
Chris Karman

Ik kan de bijlage niet uploaden, dus beschrijf ik de captures even.
Op de eerste capture zie je de locator halverwege de invloeitijd staan en de curve op 100% (het curvepunt linksonder is naar boven gesleept)
Op de tweede zie je in de presentatie modus de nieuwe foto nagenoeg geheel rechts op de invloeitijd. Je zou, kijkend naar de eerste capture, verwachten dat de nieuwe foto ook halverwege de invloeitijd staat, maar dat is dus niet zo, hij staat aan het eind.
Ik hoop dat ik enigszins duidelijk ben.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2012, 19:05:39 »
Hallo Chris,

Het meezenden van afbeeldingen, of andere bijlagen, bij forumberichten is moeilijk.
Wil je de afbeeldingen naar mij persoonlijk mailen? Dan zal ik ze bekijken en hier in het forum mijn reactie plaatsen.
Als je wilt mag je ook het showbestand (het pt4-bestand) mailen. Dan kan ik kijken in hoeverre het probleem reproduceerbaar is.
« Laatst bewerkt op: 5 april 2012, 19:07:12 door Cuno Wegman »
AVé,
Cuno

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 20:00:23 »
Hallo Chris,

Ik heb jouw afbeeldingen en het showbestand ontvangen en bekeken.
De oorzaak van het verschijnsel (want het is geen fout) is eenvoudig te verklaren.

In mijn antwoord op jouw oorspronkelijke vraag (http://www.jorislange.nl/avforum/index.php?topic=1721.0) had ik aan mijn lijst van mogelijke afhankelijkheden nog moeten toevoegen:
- de bewerkingen (zoom, rotatie) van de afbeelding.

Een effect, zoals ook de aplha wipe, wordt toegepast op een afbeelding, niet op een screen of beeldveld.
In jouw situatie is de afbeelding sterk ingezoomd, waardoor de linker en recher zijkant van de eigenlijke afbeelding niet getoond worden. Maar deze zijkanten zijn wel het begin- en eindpunt van de alpha wipe.
Daardoor lijkt het alsof de wipe niet op het juiste moment begint of eindigt. In werkelijkheid zie je door het screen slechts een deel van de afbeelding en dus ook een deel van de wipe.

Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd (als link, omdat de afbeeldingen zelf vrij groot zijn).
afbeelding 1
Deze afbeelding toont jouw situatie, maar dat met foto's van mij en het "Kaders van beeldvelden tonen" ingeschakeld. De witte lijn is de grootte van het getoonde scherm, de gele lijn is de totale omvang van de ingezoomde afbeelding.
Met de locator in het midden van de overvloeiing, is de wipe gevorderd tot halverwege de afbeelding, en dus tot bijna aan het einde van het screen.

afbeelding 2
Hier heb ik voor de duidelijkheid de afbeelding ook een stuk gedraaid (geroteerd). Daardoor is nog duidelijker te zien dat de wipe gerelateerd is aan de afbeelding, en niet aan het screen: de hoek van de wipe is onveranderd 0 graden en blijft dus binnen de afbeelding horizontaal.

Exact timen van de wipe binnen de kaders van het screen is op deze manier inderdaad moeilijker dan bij afbeeldingen die in omvang gelijk zijn aan het screen.
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 22:28:22 »
Dag Cuno,

Gelukkig, ik ben dus niet "gek" ;-) Inderdaad, dat de wipe is gerelateerd aan de foto had ik al gemerkt bij een iets gedraaide foto, de wipe moet dan ook gecorrigeerd worden cq. rechtgezet.
Wel jammer natuurlijk dat alpha wipe in WP is zoals het is. Een van de prettige dingen in WP is dat je exact op de muziek de overgangen kan instellen. Alpha Wipe is een effect dat m.i. vraagt om afgestemd te worden op de muziek (inkomen en ook eind van de wipe). In de genoemde situatie is dat schier onmogelijk, je zou dan, als ik het goed begrijp, de vergroting van de foto moeten afstemmen op de lengte van een deel in de beschikbare muziek, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ongetwijfeld zal het niet anders kunnen dus moeten we werken met deze beperking.

Desalniettemin, bedankt voor de gedane moeite en ik ben weer wat wijzer.
Met vriendelijke groet,
Chris

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2012, 22:42:04 »
Hallo Chris,

Wel jammer natuurlijk dat alpha wipe in WP is zoals het is.

Ik zou eerder zeggen "gelukkig dat...".
Want er zijn meer mogelijkheden dan je denkt: het is ook mogelijk om de alpha wipe (schijnbaar) toe te passen op het beeldveld, in plaats van de afbeelding.

Mede op verzoek van de schrijver van deze tekst is er een ontkoppeling gerealiseerd tussen beeldinhoud en beeldveld. Eén van de resultaten daarvan zijn de beeldstapels.
Door de alpha wipe toe te passen op het masker van een beeldstapel (en dus niet op de beeldinhoud) is het door jou gewenste effect zonder problemen te realiseren, inclusief de afstemming met de muziek. Want een masker is eigenlijk niets anders dan een afbeelding...
Je kunt dan zelfs een constante wipe maken over een bewegend beeld of overvloeiende mix van beelden.

Succes met het uitproberen!

Wings Platinum is dus nog flexibeler dan je dacht (als je over de Advanced- of Pro-versie beschikt).
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2012, 16:56:01 »
Dag Cuno,

Ik blijf bedanken voor je hulp.....
Bij het schrijven van m'n vorige reactie had ik al het idee dat iets dergelijks misschien in de mogelijkheden zou liggen. Dus goed dat je me daar in stimuleerd. Ga ik gauw eens uitproberen met m'n advance versie.
Prettig weekend/pasen.
Groet,
Chris

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2012, 12:09:55 »
Dag Cuno (of andere leden),

Graag nog even je assistentie bij Wipe via maskers.

Inderdaad, via een masker werkt het prima; de foto heeft geen invloed en zo hoort het m.i. ook. Maar wie ben ik.... Alleen kan ik niet twee foto's middels wipe en masker achter elkaar laten overvloeien, dit lukt mij niet. Wel lukt het me om dus een foto met een masker en wipe over te laten vloeien en daarna een overvloei met fade en daarna weer met alpha wipe et cetera.
Kan dit wellicht met de pro versie, met de mogelijkheid van meerdere beeldstapels, wel? Of is dit met de advanced versie (die ik dus heb) wel mogelijk, maar ben ik niet zo slim om dat te ontdekken?

'k Ben benieuwd, bij voorbaat dank en vriendelijk gegroet,

Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2012, 22:03:27 »
Hallo Chris,

Als ik jouw vraag goed begrijp, wil je meerdere beeldwisselingen achter elkaar uitvoeren middels de alpha-wipe, binnen een beeldveld.

Volgens mij is dat ook met de Advanced-versie zonder problemen mogelijk.
Maar ik vrees dat je last hebt van een hardnekkig misverstand over de Advanced-versie en het aantal beschikbare maskersporen.

De beperking van de Advanced-versie betreft alleen het aantal maskersporen per beeldstapel: 1 maskerspoor per beeldstapel.
Per beeldstapel kan een onbeperkt aantal beeld- en videosporen gebruikt worden.

MAAR: het aantal beeldstapels (bestaand uit een combinatie van elk één maskerspoor plus een of meer beeldsporen) is NIET gelimiteerd!!!

Je kunt dus gewoon doorgaan met "wipen" van beeldstapel naar beeldstapel...

En als je het aantal beeldstapels wilt beperken, kun je elk maskerobject gebruiken voor twee wipes: tijdens de invloetijd  een wipe naar het beeld in de maskerstapel, en tijdens de uitvloeitijd (met een waarde "True" bij "Inverse") een wipe terug naar het beeld onder de beeldstapel. En dat desgwenst meerdere keren achter elkaar.

Hopelijk kun je met bovenstaande informatie jouw weg ontdekken. Zo niet, meld het dan nog even.
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2012, 22:23:22 »
Dag Cuno,

Na enig geworstel en uitproberen had ik eerst geen resultaat  :(
Dus nogmaals proberen en verder kijken dan de neus lang is. En dan zie ik dat het systeem niet hetzelfde werkt als bij normaal enkele foto's achter elkaar met allen een wipe overgang aan het begin. Deze kun je gewoon met alpha wipe in elkaar over laten vloeien. Bij gebruik van maskers kan dat dus niet. Ik heb het met jouw aanwijzing als volgt gedaan en hoop dat dit is wat je bedoeld.

Ik heb op spoor 3 (geen maskerstapel, alleen screen uitvoer) de eerste foto geplaatst. Dan heb ik boven de tweede foto, welke op spoor 2 (afbeeldingenstapel) staat, op spoor 1 (masker=renderen) een beeldvullend masker met alpha wipe instelling gezet en deze bij het begin laten invloeien (effect 1; invloeien; inverse False) en bij het eind uitvloeien (effect 2; uitvloeien; inverse True). Foto drie staat dus weer op spoor 3. Dat de foto's met toebehoren elkaar moeten overlappen en geen cross fade moeten hebben volgens de alpha wipe methode lijkt mij duidelijk. Daarna het spelletje van voor af aan.
EUREKA  :D  :D  :D
Nu kan ik de wipe zo lang maken als ik wil, ook als de foto verlengd of gedraaid is of anderszins, zonder dat dat invloed heeft op de alpha wipe.

WP kan inderdaad meer dan ik had verwacht; hulde :D

Nogmaals mijn dank,
Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Alpha Wipe 2
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2012, 19:54:44 »
Hallo Chris,

Je hebt het helemaal begrepen.  :D
Veel plezier met de nieuwe kennis!
AVé,
Cuno