Auteur Topic: Alweer: de grafische kaart  (gelezen 6101 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Alweer: de grafische kaart
« Gepost op: 8 mei 2009, 17:33:23 »
Beste Allemaal

Kreeg vandaag bericht dat mijn grafische kaart (en trouwens ook mijn moederbord) ter ziele zijn, gelukkig viel het nét (nog één dag) in de garantie. Nou ik toch een nieuwe grafische kaart moet hebben wil ik me even bezinnen: ik had een Radeon X1600 Pro 512 MB  TV-out DVI, wat dat ook allemaal betekenen moge.
Mijn computermannetje stelt voor (ik zei dat het wel een onsje meer mag wezen want ik heb last van schokkerige dia- en video-bewegingen) de ATI Radeon HD 4830 of idem 4870, allebei 512 MB en volgens hem ook drie keer zo snel (?) als de kaart die ik had.
Is dat een zinnige aanschaf en indien niet, wat kan ik dan beter aanschaffen???
Heb alle items over grafische kaarten zitten lezen maar deze komen nergens voor, dus graag jullie mening. Moet ik ook kijken naar grotere kaarten, van zo"n 1000 MB??? Ik bedoel, is groter ook more beautiful?
Ik kijk uit naar jullie reacties
Een niet zo technische Gemma

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Alweer: de grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2009, 17:30:35 »
Beste Gemmma,

Allebei de voorgestelde kaarten zijn prima; de 4870 is wat krachtiger dan de 4830 en kost daarom wat meer.
Zover ik weet stop je nog wel eens wat video in je shows, dus zou ik opteren voor de 4870, tenminste als het om HD video gaat.
1 GB ipv 512 MB is niet nodig tenzij je meerdere HD clips parallel laat lopen, dan kan dat extra geheugen helpen. Overigens weet je dat voor video ook een krachtiger centrale processor nodig is, omdat er veel gerekend moet worden. Dat moet dan wel tenminste een dual core  type zijn.

Henk

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Alweer: de grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2009, 16:57:34 »


Beste Henk

Bedankt voor je antwoord, ik heb inmiddels ook nog contact met Cuno gehad en die zegt in grote lijnen hetzelfde als jij. Dus heb ik gisteren een nieuwe computer besteld, met alle mogelijke toeters en bellen zodat ik er weer jááren tegen kan, hopelijk, en mits hij niet kapot gaat, dan.
Bedankt, en tot ziens op de club

Gemma van Voorst :)