Auteur Topic: opnemen van minidisc  (gelezen 33168 keer)

Alex

  • Gast
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2004, 20:48:23 »
Cuno kun je mij vertellen hoe ik precies te werk moet gaan als ik van mijn huiskamer minidisc muziek over wil zetten op mijn harddisc ?

De minidisc is de Sony MDS-JE 530 en het moet naar de Sony Vaio PCG-FR215S.

Groeten Alex.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2004, 19:19:46 »
Hallo Alex (en andere geïnteresseerden),

Ik ken de genoemde modellen apparaten niet zelf, maar het principe is merk-onafhankelijk.

Begin met het leggen van een audio-verbinding tussen de/een uitgang van de minidisc-speler en de/een ingang van de pc.
Als beide beschikken  over hetzelfde type digitale verbinding (coax of optisch) dan heeft dat de voorkeur (geen digitaal/analoog/digitaal-conversie nodig). Als één van beide alleen over analoge aansluitingen beschikt (en de meeste pc's hebben standaard geen ingangen voor digitaal geluid), dan moet een analoge verbinding gelegd worden tussen de line-out van de minidisk en de line-in van de pc.

Als de (geluidskaart van de pc) over meerdere ingangen beschikt (meestal microfoon, line-in, cd-audio, wave-audio), dan moet eerst de juiste ingang gekozen worden voor de opname. Standaard kan dat door te dubbelklikken op het luidsprekersymbool in de 'system-tray' van de taakbalk (rechts onderin het scherm). Deze dubbelklik opent de weergave-instelilngen van de geluidskaart. Voor de opname-instellingen kies je in het menu van de Volumeregeling in Opties - Eigenschappen de optie Opnemen. In de lijst onderin kun je aangeven voor welke bronnen je het opname-volume wilt kunnen instellen. Zet de gewenste opties aan. In ieder geval de ingang die je wilt gaan gebruiken voor de opname (line in of digital in). Klik op OK.
Er lijkt nu weinig veranderd, maar de titel van het venster is nu Opnameregeling geworden. Een belangrijk verschil. Kies nu de optie Selecteren van de ingang die je wilt gebruiken.

Het opnemen zelf beschrijf ik op basis van Wings Platinum. Mocht je zelf niet met dit programma werken, dan kun je de gratis HDAV-basic-versie hiervan downloaden op http://www.stumpfl.com  (onderdeel Download - Wings Platinum - HDAV Basic volledige versie).

Kies in het hoofdmenu van Wings Platinum voor Media-pool - Maak nieuwe bestanden.
Kies in de boom aan de linker kant Audio - Geluidskaart
Een uitgebreide beschrijving krijg je in beeld als je nu op Help klikt of op F1 drukt.
De hoofdstappen zijn:
- controleer/kies Samplefrequentie, Resolutie en Modus.
- controleer of de juiste geluidskaart/audio-ingang actief is
- geef aan waar het geluidsbestand moet komen te staan en hoe het moet heten (door te klikken op de knop met het gele map-symbool erop)
- alleen voor analoge verbindingen: controleer het ingestelde volume (in de Opnameregeling) door de minidisc af te spelen en te kijken hoe ver de VU-meter uitslaat (de pieken moeten iets onder de 0 dB blijven).
- zet de minidisc op het startpunt van het geluid (in pauze)
- start de opname door te klikken op de knop met de rode stip
- start de weergave van de minidisk
- zodra het op te nemen deel is afgelopen: stop de minidisk en de opname (met de knop met het vierkantje).
KLAAR

Succes

AVé,
Cuno

Krisho

  • Gast
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2004, 16:16:50 »
En als je een MD hebt van SOny de N510 wat heb je dan allemaal nodig??

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2004, 20:17:35 »
De enige uitgang waarover de Sony N510 beschikt is een analoge uitgang (geschikt voor hoofdtelefoon en line-out) in het formaat 3,5 mm-audio-stekker (mini-jack of 3,5 mm hoofdtelefoonstekker).

De meeste geluidskaarten (en audio-aansluitingen op moederborden bij on-board-audio) zijn ook voorzien van deze aansluitingen.

Dan is dus een kabeltje nodig met aan beide zijden een 3,5 mm stereo-stekker.

AVé,
Cuno

Sanne

  • Gast
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2004, 15:43:37 »
Hallo iedereen die iig meer verstand heeft van minidiscs dan ik;)....
ik heb een vraag over het opnemen van muziek vanaf de computer naar mijn minidisc. Ik heb de MZ-R501 van Sony ooit gekocht (jaar of 1,5 geleden). Tot nu toe kon ik altijd muziek op een minidisc zetten door de NET MD van mijn broertje. Maar helaas, helaas...die heeft m verkocht. Nu wil ik graag weer muziek op mn minidisc krijgen via de computer, maar ik weet niet hoe het moet. Ik heb dus geen NET MD en moet alles gewoon opnemen. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit met kabeltjes (welke je nodig hebt en hoe ik ze moet gebruiken)?

Alvast bedankt,

Sanne

PS: Belangrijk om te weten: ik ben een leek wat betreft kabeltjes of technische apparatuur

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2004, 13:09:34 »
Dag alle MD gebruikers,

Al een paar jaar gebruik ik mijn Sony MZ-R909 voor het opnemen van locatie geluid. Is heel klein, zuinig met stroom en werkt perfect. Heb hem ook al een paar keer gebruikt tijdens trekkings in Nepal, beslist geen plek voor batterijen slurpende recorders.
Ook dit type heeft wel een optische ingang maar alleen een analoge uitgang.
Thuisgekomen sluit ik die aan op mijn DCC recorder, die vrijwel alleen nog voor dit soort toepassingen gebruikt wordt. Die heeft wel een digitale coaxuitgang die permanent gekoppeld is aan een destijds zelfgebouwde dubbele coax naar optisch kanaal omzetter (van een Elektuur ontwerp).
De uitgang (en ingang) daarvan gaan via 7 m lange optische kabels naar de geluidskaart van de PC.
De installatie is nogal complex, dat wel, maar werkt perfect. Het grote voordeel van de ADC in de (in dit geval) in de DCC recorder is dat de overdracht volledig vrij blijft van stoorsignalen in de computer op het analoge deel van de geluidskaart, als dat wordt gebruikt.
Ik zei het al de DCC recorder doet nagenoeg alleen dit soort werk omdat ie er staat. Elke andere kwaliteitsrecorder met analoge ingang en digitale uitgang kan het conversiekarwei  natuurlijk aan.
Zo zijn er bijvoorbeeld uitstekende externe geluidsinterfaces voor de computer. Cuno kan je er beslist meer over vertellen. Voor de (semi)electronici onder ons kan ik ook een tweetal Elektuur ontwerpen aanbevelen, die destijds veel lof geoogst hebben. Die moet ik dan wel opzoeken.
Wie meer over het een en ander wil weten stuurt me maar een mailtje.
Groeten,
Henk

rita

  • Gast
van minidisc naar pc
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2004, 11:42:19 »
Hallo, kan mij iemand helpen is het misschien mogelijk om via een minidisk speler muziek om te zetten naar je PC. Want ik heb wat minidisks met muziek erop die ik graag nu op cd wil branden. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.  Alvst bedankt.

Jaap

  • Gast
Re: van minidisc naar pc
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2004, 14:34:26 »
Minidisk aansluiten op de line-in aansluiting van de PC, realtime opnemen met een geluids-editor (zoals Goldwave o.i.d.) is de enige oplossing!

niels

  • Gast
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2005, 03:34:31 »
Wie weet of een xitel interface een eenvoudige oplossing is voor het overzetten van muziek van minidisc naar pc
Alvast bedankt

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: opnemen van minidisc
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2005, 18:30:07 »
Hallo Niels,

De Xitel (je hebt het dan waarschijnlijk over de Xitel MD-Port I/O) is feitelijk niets anders dan een externe geluidskaart die via USB wordt aangesloten op de pc.
Op basis van de beschijving van de Xitel (en het feit dat deze door Vego in Nederland wordt geleverd) verwacht ik een goede kwaliteit, maar durf zeker niet te zeggen dat deze hoger zal zijn dan van een willekeurige andere (bekende) externe (of goede interne) geluidskaart.

Het traject van PC naar MD kan met dit apparaat digitaal verlopen (de Xitel heeft feitelijk dus een optische S/Pdif-uitgang). Dat houdt dus wel in: snelheid = 1 (een uur opnemen kost een uur).
Voor het traject van MD naar PC wordt gewoon de analoge uitgang van de MD gebruikt (hoofdtelefoonaansluiting) en wordt dit signaal in de Xitel omgezet naar digitaal. Net als bij elke andere geluidskaart. Ook dit gaat (natuurlijk) in real-time-snelheid.

Dus als je een goede geluidskaart hebt, zou ik de Xitel niet aanschaffen, als je alleen de on-board-audio van het moederbord hebt, kan met een dergelijk extern apparaat voor het traject van MD naar PC vaak een beter resultaat bereikt worden.

AVé,
Cuno