Auteur Topic: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?  (gelezen 18365 keer)

Robert Bleekrode

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 15
Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Gepost op: 27 november 2009, 12:28:48 »
Voor shows gebruik ik een wat bejaarde Dell Dimention 9150. Bij het afspelen van een exe-bestand verloopt de beweging van grote panorama’s schokkerig.
Mijn vraag: is vervanging van de videokaart (een nVidia GeForce 7800 GTX) door een nieuwe kaart (b.v. een Radeon HD 5750 1GB of een HD 5850) voldoende om vloeiende bewegingen te krijgen?  :o
De computer is uitgerust met een Pentium D 3GHz processor en 4 GB interne geheugen.
Graag jullie reactie.
Robert Bleekrode

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2009, 16:09:48 »
Hallo Robert,

Het antwoord is: ja dat kan. Ik ga er dan vanuit dat je shows maakt zonder video, want dan zal ook de processor naar verwachting een bottleneck zijn. Je geheugen is groot genoeg, maar hoe staat het met de snelheid ervan? En is de disk(partitie) waar je actuele shows op staan wel snel genoeg? En is die niet (over)vol? En gebruik je wel de eerste partitie van je disk voor de actuele shows?Je ziet, er komen meer vragen dan antwoord.
Kortom, het antwoord blijft: ja dat kan. Maar je zou ook kunnen overwegen om het hele machien maar eens te upgraden. Een D processor is bijv. al lang bepaald geen krachtpatser meer. Die beslissing moet je echter zelf maken op grond van bovenstaande en op de inhoud van je portemonee.
De vervangingstypen die je noemt zijn i.i.g. ATI types en dat die hebben nog immer de voorkeur van Stumpfl, al was het alleen maar om het feit dat die kleurmanagement ondersteunen. Ook denk je zelf al aan een kaart met 1 GB en ook dat is wel aan te bevelen, alhoewel 500 MB ook zou kunnen volstaan afhankelijk van de complexiteit van je shows.

Henk

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2009, 20:33:45 »
Hallo Robert,

Je geeft niet aan welke versie van WP je gebruikt (3.70 of 4.00d) en welk besturingssysteem (XP of Vista).
Er zijn recentelijk op dit forum en op het Duitse forum veel meldingen geweest over schokkerige beelden bij pan- en zoombewegingen.
Deze hadden betrekking op WP4.
Een kleine test op een pc van mij (voorzien van XP en Vista) heeft vrij eenduidig aangetoond dat pan- en zoombewegingen met WP4 onder XP schokkerig werken, maar onder Vista vloeiend lopen (en dat zal onder Windows 7 naar verwachting ook het geval zijn).

Als het alleen bij de exe fout gaat, maar vanuit de tijdlijn goed loopt, dan moet je bij het maken van de exe de optie "Instellingen uit 'Opties - Beeldscherm' overnemen" aanzetten.
AVé,
Cuno

Robert Bleekrode

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 15
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2009, 21:11:45 »
Beste Henk, Beste Kuno,
Bedankt voor jullie reacties. Het exe-bestand is in WP4.00d aangemaakt. De PC waar het om gaat werkt onder XP. Ik heb een ongebruikte Vista in de kast. Dus stap 1 zal zijn het vervangen van de OS. Dank voor de suggesties.
Robert
 

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2009, 21:27:30 »
Hoi Robert,

Ik heb zelf (bewust) niet gekozen voor vervangen van XP door Vista, maar voor "ernaast installeren" op een eigen partitie (schijfletter). Zo kan ik de voordelen van beide blijven gebruiken.
AVé,
Cuno

Edwin de Serière

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #5 Gepost op: 6 december 2009, 00:01:38 »
Dag Cuno,

In jouw antwoord gaf je aan dat window Vista dit wel zonder schokkend kan afspelen. Wel ik ben nu bezig met een serie te maken op mijn laptop
(wings platinum 4d) (window vista) en heb het volgend probleem. 2 verticale beelden gelijktijdig door het beeld pannen geeft op het kleine scherm een vloeiende beweging en op volledige scherm een golvende beweging. Vraag is nu heb ik iets niet geactiveerd of kan (wings4d) 2 beelden tegelijk niet vloeiend pannen, horizontaal.

in afwachting met groet,
@win

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #6 Gepost op: 6 december 2009, 14:35:39 »
Hallo @win,

Ik denk niet dat het besturingssysteem in jouw geval de zwakste schakel is. Daarvan verdenk ik de computer zelf, het notebook.
Wat zijn de specificaties daarvan, en dan vooral van de grafische kaart?
AVé,
Cuno

Edwin de Serière

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 17
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2009, 00:05:41 »
Dag Cuno,

Op mijn laptop is de processor:
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7300@2.00 GHz
Geheugen (Ram) 1.99 GB

Grafisch:
NVIDIA GeForce 8600 GS
Totaal beschikbaar grafische geheugen 1275 MB    (grafisch weergave voor spellen)
Toegewezen grafische geheugen           512 MB

Resolutie hoofd beeldscherm                1440x900
Ik hoop dat je met een positief antwoord komt.
Nog een vraag als ik de serie afmaakt (exe.) en deze wel op een geschikte computer afspeelt, heb dan wel een vloeiende beweging?

met groet,
@win

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2009, 14:00:56 »
Hallo @win,

De specs van deze notebook stemmen me in eerste instantie niet echt hoopvol.
De processor is niet de snelste, maar dat is voor series die uit foto's bestaan niet het belangrijkste onderdeel.
Schokkerige beelden ontstaan vooral in de grafische kaart. En die blinkt helaas niet uit door snelheid.
De 8600 GS is het "kleine broertje" (eigenlijk: de gestripte versie ) van de 8600 GT en GTS. De GS is ook niet los te koop, die wordt alleen in notebooks gebruikt.
De vermelding van "beschikbaar grafsich geheugen" en "toegewezen grafisch geheugen" geeft aan dat de grafische kaart niet over echt eigen geheugen beschikt, maar gebruik maakt van het algemene geheugen van de notebook. Dat is ook een vertragende factor.

In het onderstaande overzicht staan de prestaties van enkele grafische kaarten weergegeven, uit de tijd van de 8600. De blauwe balken zijn de 8600 GT en GTS (de GS is niet getest, maar die is duidelijk langzamer dan de GS). De groene balken zijn andere kaarten van nVidia, de rode balken zijn ATI-kaarten. De genoemde snelste ATI-kaart (de X1950 XTX) van dat moment heb ik recentelijk al in meerdere computers vervangen door nieuwere kaarten, omdat de 1950 toch al te langzaam bleek voor verschillende gebruikers...
De volledige test van de grafische kaarten is hier te lezen: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGppZGia/nVidia_GeForce_8600_GT__GTS_test/1.
Persoonlijk vermoed ik dat de prestaties van de 8600GS nog onder die van de X1650Pro liggen.



Dus helaas, mijn "oordeel" over de 9600 GS: niet echt geschikt voor lekker werken met WP4.
AVé,
Cuno

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: Kan een betere videokaart schokken voorkomen?
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2009, 22:23:11 »
Voor een laptop zou je de volgende site kunnen raadplegen.
 
http://www.notebookcheck.nl/Vergelijking-van-Video-Kaarten.112.0.html

of de grafische kaart voldoende is voor WP4 en welke eigenschappen deze heeft.

Een class 1 videokaart en zeker het topsegment zal geen probleem zijn,de kaarten tot pak weg
halverwege Class2 zal voor de meeste WP4 gebruikers geen enkel probleem geven,daaronder wordt het wat moeilijker deze zijn vaak niet snel genoeg of missen voldoende eigen geheugen wat toch wel minimaal 512 mb moet zijn.

Daarnaast speelt het type geheugen ook een belangrijke rol en bij het hoger segment is dit veelal minimaal GDDR3

Ook de oudere video kaarten staan in dit overzicht wat telkens wordt geactualiseerd want de toppers van vandaag zakken in de ranglijst na gelang ouderdom en worden door de nieuwste kaarten voorbij gestreefd.
De toppers van 3 jaar geleden vormen nu de top van class2 aan maar zijn nog steeds goed bruikbaar.

Ook staan op deze site veel andere testen van laptops waarmee je je voordeel kunt doen als je een nieuwe wilt gaan aanschaffen.

Groet  Piet Huijgens