Auteur Topic: plaatjes niet oproepbaar (deel 2)  (gelezen 6589 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
plaatjes niet oproepbaar (deel 2)
« Gepost op: 26 mei 2007, 20:02:10 »
Hoi allen

In augustus vorig jaar is er een korte verhandeling geweest bij de vraag 'plaatjes niet oproepbaar'. Uiteindelijk bleek dat Platium 2 niet overweg kan met de camera instelling: adobe RGB. Adobe RGB geeft naar mijn inzicht het beste resultaat. (Ik fotografeer met een Minolta 7D)

Volgens Cuno zou Platium 3 wel met Adobe RGB om kunnen gaan: echter dit is (nog) niet het geval. Als ik de plaatjes omzet naar PSD, JPG, BMP, TIF krijg van die enorme bestanden. Omzetten naar PNG neemt ongeveer 2 keer zoveel ruimte in als JPEG. Ik zou voor PNG wilen kiezen.

Heeft iemand een advies om dit wel of niet te doen ?

« Laatst bewerkt op: 5 juni 2007, 11:21:23 door Adri Snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: plaatjes niet oproepbaar (deel 2)
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2007, 21:40:36 »
Hallo Adri,

Mijn reactie bestaat uit een mix van antwoord op jouw huidige vraag, en een completering van mijn antwoord op de vragen van augustus.

Zowel WP2 als WP3 kunnen overweg met Adobe RGB. Alleen werden bij WP2 de kleuren dan niet goed getoond (de numerieke kleurwaarden werden geïnterpreteerd als sRGB, waardoor de afbeeldingen wat fletser getoond werden dan ze in werkelijkheid waren).
Dus dat is niet de oorzaak geweest van het niet-herkennen van de betreffende foto's.

WP3 kan zonder meer werken met Adobe RGB. Omdat het resultaat (vooralsnog) altijd in sRGB naar de monitor gestuurd wordt, worden de kleuren omgerekend naar sRGB-equivalenten.
Voor het eindresultaat heeft normaliter dat geen nadelige effecten, want er zijn (nog) geen beamers (en maar weinig monitoren) die meer kunnen weergeven dan sRGB.

De enige situatie die wel tot problemen kan leiden is het gebruik van 16 bi kleurdiepte (per kleur, dus totaal 48 bit kleurdiepte), eventueel in combinatie Adobe RGB. Dan zijn er bestandsformaten waarbij de beeld-engine van WP niet met de totaalcombinatie overweg kan.

WP3 kan prima met PNG-bestanden overweg (ik heb dit niet meer getest met WP2, maar die kon het volgens mij ook al), ook in Adobe-RGB.

Gezien jouw probleemomschrijvingen nu en in augustus vermoed ik dat de camera er een eigen bestandsformaat op na houdt, dat in naam JPG is, maar inhoudelijk niet helemaal. Dit lijkt dan alleen op te treden bij gebruik van de Adobe-RGB-instelling.
De melding dat het wel werkt met de 5D geeft hierover geen zekerheid, want het is algemeen bekend dat camerafabrikanten bij iedere nieuwe camera ook sleutelen aan de bestandsformaten.

Om hierover een betere uitspraak te kunnen doen, zou je mij zo'n probleemplaatje moete mailen.

AVé,
Cuno

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: plaatjes niet oproepbaar (deel 2)
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2007, 11:21:23 »
Hallo Adri

Het niet kunnen oproepen van jpeg files van een Minolta 7d welke ik ook gebruik is omdat de file wordt weggeschreven als jpe en WP3 herkent deze file niet,alle andere programma's bijna wel.
Verander de bestandsnaam van al je fotobestanden(dit kan met Adobe Bridge maar ook met het minolta programma) in jpeg en je kan de bestanden in WP3 gebruiken.
Bij mij is het gebruik van Adobe RGB geen enkel probleem.

Ik fotografeer zelf meestal in RAW en zet deze om naar jpeg hoogst mogelijke compressie en heb daarmee een resultaat in WP3 wat me tevreden stelt.
PSD en PNG gebruik ik alleen als ik met lagen wil werken of iets vrij wil zetten

Groetjes

Piet