Auteur Topic: Hakkelend door de timeline  (gelezen 15512 keer)

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Hakkelend door de timeline
« Gepost op: 24 oktober 2009, 19:07:34 »
Sinds ruim een maand werk ik op een splinternieuwe pc met 6 gb intern geheugen, een stevige grafische kaart van 1 gb, en aanverwante toeters en bellen om met zowel Wings als Edius 5 veeleisend werk te kunnen verrichten.
Tijdens het monteren in de tijdlijn bij Wings hakkelt het regelmatig als ik een stukje afspeel. Zowel met klein scherm als met "full screen". In mijn optiek kan het 3 dingen liggen: De nieuwe hardware; Windows Vista, of Wings.
Weet iemand in welke richting ik moet gaan zoeken?? Of heeft Chief John hier nog een oud indiaans spreekwoord of gezegde voor?? ;D

Hans Rensen
Hans Rensen

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2009, 13:18:57 »
Ik zie dat het item wel bekeken word, maar voorlopig weet niemand in welke richting ik moet zoeken??
Als aanvulling geef ik de specificatie van mijn nieuwe pc:
Coolermaster midi tower; Intel 17 920 CPU; 6 GB DDR3 1333 geheugen tri kit; 3 x 1000 GB HD, 1024 MB VGA kaart, LG Blu Ray brander, Win Vista Ultimate 64 bit.
Verder voor de video montage HD Storm met Edius 5 en breakout box. Extern heb ik nog een opslagcapaciteit van 6 Terrabyte G-Tech G-Speed.
Afijn, bij mij gaat bij een dergelijke opsomming al lang het licht uit, maar wellicht dat er bij een enkeling nu een lampje gaat branden.
Het probleem waar ik mee zit is dat ik door de overstap naar deze nieuwe pc zoveel nieuwe variabelen zijn ontstaan dat ik niet weet waar ik de oplossing moet zoeken. Ligt het aan Vista? Is het de combinatie Wings met Vista? Is het de combinatie Wings met de nieuwe Hardware?? Of een kwestie van een vinkje ergens aanzetten of uit??
Met de leverancier ben ik ook in onderhandeling maar dat schiet nog niet op. Ik merk n.l. dat de pc ook hakkelt als ik bijv op Vimeo HD filmpjes op "full screen" probeer te bekijken.
Dit ging met de oude CUNO pc probleemloos onder XP. Als a-techneut denk ik dan dat dit wellicht aan de grafische kaart kan liggen. Maar ja een 1 Gb grafische kaart is toch geen kleintje!
Hans Rensen
Hans Rensen

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:17:34 »
Beste Hans,

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de combinatie van een bepaalde moederbord chipset in combinatie met de chipset van een grafische kaart tot minder goede of slechte prestaties kan leiden.
Heb je een GForce, probeer dan een Ati Radeon of omgekeerd....

Het omwisselen van een grafische kaart door een ander type met een heel andere chipset zou ik eens proberen, afgezien van de driver (de)installatie een niet te grote klus. En natuurlijk de laatste driver van de website van de fabrikant halen, dat kan evt. ook gelden voor de chipset van je moederbord, want dat is nog heel recent met de I7 processor en daar zullen mogelijk ook foutjes in zitten.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2009, 09:57:26 door Jaap Postma »
Jaap

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:55:34 »
Hallo Hans,

Treedt het "hakkelen" vooral op tijdens het afspelen van vidoe? of van foto's? tijdens overvloeien? ongeveer een minuut voor het begin van (grotere) videofragmenten?

Eén van de meest voorkomende oorzaken is: de datum/tijd van gebruikte bronbestanden (foto's, video, geluid) is recenter dan de huidige computertijd (dus liggen in de toekomst). Dan blijft WP bezig met het maken van grafische bestanden.
Dat zou eenvoudig op te lossen zijn: Extra - Opties - Globale opties- Opslaan: zet "Datumfouten bij bestanden automatisch corrigeren" aan.

Als dat niet de oorzaak is, dan is meer info (zoals antwoorden op de bovengenoemde vragen) noodzakelijk.
AVé,
Cuno

Chief John

  • Gast
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:44:50 »
Hans,

Wat je ook zou kunnen proberen is het volgende:

Ga naar Extra-Opties-Projectopties-Grafische weergave en zet hier het vinkje bij de automaat uit.
Zet het maximumpercentage voor beelden op 30% i.p.v. 70 zodat de ruimte voor video toeneemt van 30 naar 70% en die voor beelden dus evenredig afneemt tot 30%. Zet ook de 'volbeeldmodus' uit.
We zijn benieuwd. Gaat dat een stuk beter, dan kan het zijn dat je foto's, door de teruggenomen hoeveelheid heheugen, gaan schokken. Dat wordt dan dus een percentage uitvogelen waarbij beiden 'in evenwicht' zijn.

Ugh!

Chief John

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2009, 10:44:19 »
Dank voor de reacties en ik ga er mee aan de slag. Maarrrrrrrrrrrr, tot nu toe gebruik ik geen video in deze presentatie; louter en alleen foto's waar ik natuurlijk wel bewegingen over maak.
Moet nu eerst opnamen maken voor een volgende opdracht maar hoop vanavond tijd te hebben voor de tips.

Hans Rensen
Hans Rensen

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:40:08 »
Beste Hans

Niet zo heel lang geleden heb ik hetzelfde probleem aangekaart, maar dan bij vertoning met de beamer: haperingen, haperingen: de bewegingen van de dia's lopen gewoon niet mooi. Net als jij: nieuwe computer, Vista, alle toeters en bellen, maar nog steeds dat gehakkel. Het probleem had ik altijd al, maar het werd altijd geweten aan onvoldoende capaciteit van de computer. Helaas, nieuwe computer, zelfde probleem.... Toen ik dit (een paar maanden geleden?) op Diaforum zette kreeg ik als antwoord (van Joris meen ik) dat het probleem veelvuldig op de duitse Stumpfl-groep-site geconstateerd wordt maar dat niemand de oplossing weet, vooralsnog. Een schrale troost, vond ik toen en nu nog.
Wilde je dit even laten weten

Groeten  Gemma

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2009, 21:29:57 »
Hallo Gemma en Hans,

Ik wil toch nog even een poging wagen om oplossingen aan te dragen.

Citaat van: Hans
Tijdens het monteren in de tijdlijn bij Wings hakkelt het regelmatig...
Als je daarmee bedoelt "tijdens het scrollen/bladeren door de tijdlijn heen beweegt deze schoksgewijs mee en duurt het steeds even voordaat het screen het bijbehorende beeld toont", dan is het steeds hergenereren van de grafische bestanden door foutieve datums van de foto's de meest waarschijnlijke oorzaak.
En dit wordt versterkt als de screen-eigenschap "Preview - Max. beeldgrootte" op 100% staat. Deze waarde geeft aan hoe groot de afbeeldingen voor het snel bekijken van de tijdlijn in het screen gemaakt worden. Deze beelden worden in het screen getoond, ook bij volledig scherm, zolang geen gebruik wordt gemaakt van F5.
Via F5 worden altijd de beelden gebruikt in de maat die bij de screen-eigenschappen zijn opgegeven onder "Presentatie".

Maar Hans schrijft ook:
Citaat van: Hans
Zowel met klein scherm als met "full screen"
Dan heb je het niet over de tijdlijn maar het screen. Daar speelt mogelijk een andere instelling van Wings Platinum een rol:
Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer - Instellingen voor grafische weergave - Sync-modus
Hier kan gekozen worden tussen twee verwerkingsmethoden, en bij de "normale" modus ook nog een parameter ingesteld worden.
Bij mij lopen de normale modus met waarde 0 en de alterntieve modus vloeiend. Bij andere instellingen worden bewegingen mij mij soms licht schokkerig weergegeven. Het resultaat is ook afhankelijk van het type grafische kaart, en van het feit of 1 of 2 monitoren aangesloten zijn.

Citaat van: Gemma
maar dan bij vertoning met de beamer
Ik weet niet welk merk of type beamer je gebruikt, maar vooral bij beamers is het heel belangrijk dat de instellingen van WP en de computer passen bij de beamer. Zowel het screen binnen WP en de schermresolutie van Windows (voor de aansluiting waar de beamer aan hangt) moeten gelijk zijn aan de resolutie van de beamer. Anders moeten er in het beeldvormend traject omrekeningen plaatsvinden, en die kunnen tijd kosten en daardoor tot haperende bewegingen leiden.

Algemeen
Hoewel Vista voor gebruik met Wngs Platinum een paar voordelen biedt (met name de betere werking van DirectX 9), is het wel heel belangrijk om de aanpassingen door te voeren die in de helptekst beschreven staan. Dit om te voorkomen dat Vista in de achtergrond te veel capaciteit van de pc in gebruik houdt.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 22:23:39 door Cuno Wegman »
AVé,
Cuno

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2009, 22:07:28 »
Citaat
Ik merk n.l. dat de pc ook hakkelt als ik bijv op Vimeo HD filmpjes op "full screen" probeer te bekijken.

Klinkt dus als niet zozeer een Wings-, maar als een systeem-probleem.

Ik ben benieuwd of je zonder problemen WMV-HD kunt afspelen. Kan je eens een 1080p filmpje naar keuze downloaden uit de WMV-HD Content Showcase van Micro$oft en laten weten hoe dat afspeelt?
Ik zoek eigenlijk een zo simpel mogelijk voorbeeld om jouw probleem zichtbaar te maken. Dus even buiten Wings, Edius e.d.; een standaard pittig filmpje vertonen op de systeem player. Als dat al mis gaat, heb je een fraaie reproduceerbare testcase.

Citaat
Coolermaster midi tower; Intel 17 920 CPU; 6 GB DDR3 1333 geheugen tri kit; 3 x 1000 GB HD, 1024 MB VGA kaart, LG Blu Ray brander, Win Vista Ultimate 64 bit. Verder voor de video montage HD Storm met Edius 5 en breakout box. Extern heb ik nog een opslagcapaciteit van 6 Terrabyte G-Tech G-Speed. Afijn, bij mij gaat bij een dergelijke opsomming al lang het licht uit, maar wellicht dat er bij een enkeling nu een lampje gaat branden.

De enige weg naar een oplossing geef je eigenlijk zelf al aan: maak het systeem eerst kaal (overzichtelijk); dus maar 1 schijfje, even geen brander, Canopus spullen eruit, als je het lef hebt ook wat geheugen weg; geen randapparatuur. En dan liefst een verse systeem-installatie (Windows op kale schijf). Zo min mogelijk installeren en dan het probleemfilmpje (de testcase) afspelen. Als dat goed gaat, voorzichtig weer wat componenten en bijbehorende software plaatsen, en telkens kijken of het nog niet mis gaat.

Je kan ook achteraan beginnen, steeds meer dingen uitzetten of loskoppelen en hopen dat de testfilm het ineens gaat doen, maar mijn ervaring is dat die weg langer duurt; back to basics en dan weer opbouwen tot je het probleem in de peiling krijgt, lijkt mij de meest praktische weg.

Als de problemen zich op een kaal systeem al voordoen, ben je snel klaar: dan kan de nieuwe kast terug naar de PC-boer, compleet met jouw testvoorbeeld. Dan wordt het zijn/haar probleem.

Maar voor je daar aan begint, ben ik toch erg benieuwd naar eerst jouw WMV-HD ervaring.

Wat dingen die ik zo bedenk:

Wings Vista op 64 bit vertoont vaak problemen, maar ja, met een 32 bit herinstallatie verlies je de helft van al dat RAM-geheugen; lijkt me dus hooguit een een extra test.

De manier waarop de harddisks aan jouw moederbord gekoppeld zijn, is essentieel; als die het niet bij kunnen benen, is het hakkelen verklaard. De goede bus/interface, de juiste drivers daarvoor ook, en de juiste bios-instellingen. Je zou ook met een testprogramma eens kunnen kijken hoe de schijven presteren qua doorvoersnelheid.

Voor DirectX heb je naast versie 10 ook de laatste 9 geïnstalleerd, hoop ik.

De laatste drivers voor de grafische kaart geïnstalleerd en instellingen langs gelopen?

Vreselijk gedoe al met al. Maar vaak alleen op te lossen door probleem in te perken, door zoveel mogelijk lastige variabelen uit te schakelen; anders heb je geen idee waar je het zoeken moet.

Succes.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Hans Rensen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 45
Re: Hakkelend door de timeline
« Reactie #9 Gepost op: 2 november 2009, 13:42:23 »
Dank voor alle tips. Ik heb een aantal tips uitgeprobeerd maar tot op heden nog geen positief resultaat. Je krijgt af en toe toch het gevoel een nieuw bouwpakket te hebben gekocht in plaats van een probleemloze pc. Wat dat betreft blijft het voor mij een "Wintendo" apparaat.
Even dacht ik dat de tip van Chief John invloed had. Jan gaf de volgende hint: Ga naar Extra-Opties-Projectopties-Grafische weergave en zet hier het vinkje bij de automaat uit.
Zet het maximumpercentage voor beelden op 30% i.p.v. 70 zodat de ruimte voor video toeneemt van 30 naar 70% en die voor beelden dus evenredig afneemt tot 30%. Zet ook de 'volbeeldmodus' uit.
Nu heb ik dit anders geïnterpreteerd; er van uitgaande dat ik deze presentatie louter en alleen foto's gebruik, heb ik de ruimte voor beelden opgevoerd van 50% naar 80%. Dit leek resultaat op te leveren maar de vreugde was van korte duur.

Hakkelend beeld bij het scrollen (Cuno) vind ik niet erg, maar tijdens de montage kijk ik regelmatig een stukje terug en als het dan hakkelt dan vind ik dit wel hoogst irritant.
De volgende tip van Cuno kan ik voorlopig niet uitvoeren.
Voor alle helderheid het is een serie gemaakt in WP 3.7.
Cuno zegt: Extra - Opties - Project-opties - Uitvoer - Instellingen voor grafische weergave - Sync-modus Hier kan gekozen worden tussen twee verwerkingsmethoden, en bij de "normale" modus ook nog een parameter ingesteld worden. Als ik onder projectopties kijk kom ik een heel rijtje tegen maar geen Uitvoer - instellingen etc. wel "grafische weergave".
Ben ik toe aan een nieuw brilletje???
Verder heb ik de Vista uitsluitingsclausule nog niet te pakken. Op een of ander manier werkt mijn helpfunktie niet goed op mijn nieuwe pc en op de stumpfl site kan ik geen "former manuals" meer downloaden. Kan iemand mij hier aan helpen (liefst niet in het duits)??. Ik hoe weet in nu of al deze acties geen invloed hebben op een soepel lopende Edius 5 software??

Van de tips van Joris heb ik een 1080p fragment gedownload en afgespeeld. Ik kende de site want ik heb wel eens eerder gebruik gemaakt van een fragment, maar dit terzijde. Het fragment speelt probleemloos af. Ik meteen weer naar Vimeo waar ik constateerde dat hier het probleem van hakkelend videobeeld zich nog steeds voor doet. Ik heb telkens het idee dat bij 'full screen" presentatie de pc het ontzettende zwaar heeft omdat hij nauwelijks reageert op aanklikkbare knoppen zoals de pauzeknop en het weer terugkeren naar kleiner formaat.
De andere tips van Joris ben ik nog geen voorstander van. Ik ben geen pc knutselaar en durf eerlijk gezegd mijn vingers hier niet aan te branden. Voor je het weet zegt de leverancier dat hiermee de garantie verspeeld is. Maar eerlijk gezegd is het hakkelende videobeeld bij Vimeo mij een raadsel. Speel ik het af vanaf de harde schijf dan gaat het probleemloos. Rechtstreeks een Vimeo fragment van het internet levert probleemen op met deze pc. Maar de oudere pc met dezelfde internetverbinding loopt soepel???

Afijn, veel tips maar ik ben er nog niet uit.

Hans Rensen