Auteur Topic: Rotatie van beelden  (gelezen 5907 keer)

Frank Vermeulen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Rotatie van beelden
« Gepost op: 3 december 2011, 17:39:33 »
Beste medehobbisten,

Het lukt mij niet om een beeld 360 graden te laten draaien om de Z-as. Ik heb de help-funktie hiervoor geraadpleegd doch deze verteld mij alleen waar je het beeld "vast moet pakken" om het om een van de drie assen te laten draaien. Het lukt mij wel om het beeld 180 graden te laten draaien, met de klok mee, maar als ik verder probeer te gaan dan draait het beeld weer terug, dus tegen de klok in, naar zijn uitgangspositie.
Wie heeft de oplossing?

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Rotatie van beelden
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2011, 20:03:47 »
Hallo Frank,

In de helptekst staat ook de beperking van het programmeren van rotaties (om de Z-as) middels In-screen-editing genoemd: maximaal 360 graden linksom of rechtsom (derde puntje onder Infos).
Ik vermoed dat daar sprake is van een klein een foutje van de helptekstschrijver: een testje leert dat het totale bereik 360 graden is (van 180 linksom tot 180 graden rechtsom). Ik zal dit melden aan de schrijver.

Maar daar staan ook twee manieren beschreven om over deze limieten heen te komen. En deze worden nader beschreven onder het hoofdje Keyframes numerisch bearbeiten:
  • Het tweede item beschrijft "In der Tabelle editieren". Daarmee kun je de waarden van een Keyframe rechtstreeks intikken in de waarden-tabel die links van de Tijdlijn staat (dus links van de Beeld- en geluidssporen). Daarvoor moet je wel eerst het Keyframe selecteren.
  • Het derde item "Im Dialog editieren" beschrijft het gebruik van de Keyframe-dialoog om waarden in te voeren (klik met de rechter muisknop op het Keyframe in de Tijdlijn en kies Eigenschappen).
In beide gevallen kun je waarden invoeren van -3600 tot +3600 graden. Totaal een bereik van 20 omwentelingen. Als je nog meer omwentelingen nodig hebt, kun je meerdere objecten achter elkaar zetten.
« Laatst bewerkt op: 3 december 2011, 20:07:52 door Cuno Wegman »
AVĂ©,
Cuno

Frank Vermeulen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re: Rotatie van beelden
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2012, 22:46:35 »
Hoi Cuno,

Beetje late reactie maar ik heb wegens drukke werkzaamheden even geen tijd gehad maar het werkt voortreffelijk. Bedankt voor je toelichting.

Groetjes,
Frank