Auteur Topic: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV  (gelezen 7942 keer)

Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Gepost op: 29 juli 2011, 11:26:12 »
Beste forumleden,

Ik heb het boekje "beeldverhoudingen & Beeldformaten" van chief John aandachtig gelezen. En ook de instructievideo's tot mij genomen. Toch blijf ik na al deze informatie nog met wat vragen zitten. Ik wil namelijk een aantal diaseries geschikt maken om ze vertonen op mijn HDTV. Daarvoor maak ik MPEG of H.264 (heeft volgens chief John de toekomst) bestanden aan, die ik met mijn Dune mediaspeler wil weergeven op de TV. Waar ik mee zit is de vraag wat moet ik waar ingeven aan getallen.
Bij scherm heb ik als beeldveld eigenschap ingegeven de beeldverhouding 16:9 en bij uitvoergrootte 1920 x 1080. Hier is mijn eerste vraag: is dit zinvol of volstaat een lagere instelling?
Als ik bij uitvoer (H.264) kies voor de preset HDTV wordt daar standaard 1280 x 720 ingevuld. Waarom komt hier niet 1920 x 1080 te staan? En wat moet ik nu precies bij "antiflikker" (of is dat tegen mij persoonlijk gericht??) en bitrates (gemiddeld en maximaal) invullen?
En als je kiest voor uitvoer MPEG moet je ook nog kiezen voor een profiel en een level, alsmede een veld-codering. Kortom: het duizelt een beetje. Misschien dat dit alles al eens ergens op dit forum aan de orde is geweest, maar ik kan het zo gauw niet vinden. Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!
Henk Dijkstra

Chief John

  • Gast
Re: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2011, 11:50:12 »
Broeder Henk,

Vooralsnog vind ik een wmv file mooier van kwaliteit dan een MPEG of H.264. Dat heb ik ook in het boekje beschreven in de rechterkolom op pagina 22. Op pagina 23 stip ik het H.264 formaat aan, maar maak nadrukkelijk de opmerking dat toekomstige versies daarvan vooral gericht zullen moeten zijn op kwaliteitswinst. Dat mag je rustig lezen als "op dit moment, juni 2011, blijft de H.264 file nog iets achter bij de kwaliteit van een .wmv-file".
Ik citeer nog even uit de tekst op pagina 22: "Ook de meeste mediaplayers zijn geschikt om WMV bestanden af te spelen en omdat een WMV bestand een gradatie beter is in kwaliteit dan een MPEG-2 bestand en een EXE bestand op zo’n mediaplayer niet afspeelbaar is, ligt de keus voor de combinatie mediaplayer + WMV bestanden in Full HD kwaliteit voor de hand als u de maximale kwaliteit uit uw Full HD TV wilt halen."
Heb je een dwingende reden om juist niet mijn voorkeur te volgen en juist daarom voor MPEG-2 of H.264 te kiezen..?
Wat ik zelf instel voor de uitvoer van de wmv-files die ik hier op onze 54" Panasonic Plasma vertoon zie je op pagina 27 staan. Bij beelden per seconde vul ik 50 in als de wmv-file op de HDTV wordt vertoond en 60 als hij met de Full HD-beamer wordt vertoond. Daarnaast maak ik ook nog een 25 en 30 beelden versie omdat ik ook wel eens mijn series meeneem op een USB-stick naar vrienden of kennissen en ik van hun PC-capaciteiten niet zo'n hoge pet op heb. De doorsnee huis-tuin-keuken PC of laptop kan die 50 of 60 beelden per seconde niet aan.
Los van dit alles nog even terugkomend op een persoonlijke 'tussen de regels door' opmerking van jou: Bij het maken van een wmv-file ontbreekt de vraag naar de geaardheid van de file... ;D

Mocht je nu tóch persé een MPEG-2 file willen maken, kies dan voor "beeldvullende uitvoer" in het eerste (tijdlijn) menu, kies in het menu "video" één van de presets HDAV en verander de resolutie in 1920 x 1080. Stel 50 bps in, MPEG-2 modus PAL, High Profile/High Level, beeldverhouding 16:9 en veldcodering progressief. Het 'antiflikkerfilter' is alleen nodig als je veel rechtlijnige details in je beelden hebt (raampjes, steentjes, etc) en daarop regelmatig (zoom)bewegingen loslaat. Het 'blurt' het beeld enigszins waardoor dat 'flikkeren' minder wordt. Maar het kost wèl kwaliteit... en ik gebruik het derhalve niet, want je kunt beter in Wings Platinum die paar foto's waarbij het zou kunnen spelen individueel via "beeldbewerking" (via een rechtsklik op de foto in de mediapool) 2% kunnen vervagen.
Verder kies ik voor een constante bitrate van 20.000 kb/seconde omdat ik codecs op gepaste wijze wantrouw die automatisch de bitrate verlagen bij grote kleurvlakken en weer opvoeren bij gedetailleerde beelden. Ik wil een constante kwaliteit op het hoogste niveau, dus constant de hoogste bitrate.
Vervolgens klik ik zo vaak op "verder" tot ik bij de laatste instelmogelijkheid kom in het menu "volgende acties". Daar overschrijf ik de tekst in de witte regel onder het kopje "preset" door er "HDAV voor Panasonic Plasma 50fps" te typen. Klik daarna op het "opslaan" symbool ernaast, zodat alle bovenstaande instellingen in een nieuwe preset zijn vastgelegd. Bij de volgende serie klik je dan bij "presets" alleen nog op die preset en staat alles zoals het moet staan. Op diezelfde manier kun je een preset aanmaken die er gelijk aan is, maar waar je de framerate op 30 of 60 beelden zet voor je beamerpresentaties. Die preset noem je dan uiteraard: HDAV voor beamer 30fps.

Ugh...! (Succes!)

Chief John   

Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Re: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2011, 14:48:02 »
Chief John!

Hartelijk dank voor je reactie. Ik merk dat ik tot nu toe wat te weinig op dit forum heb gedaan; ik zie namelijk dat er heel veel goede tips voorbij komen. Ik zal mijn leven beteren en hopelijk zal ik mijn status van "nieuweling" kunnen verlaten om ook mijn steentje bij te dragen. Maar nu nog even over jouw reactie:
Je schrijft in je boekje dat WMV een fractie beter zou zijn dan MPEG-2 en verderop zeg je dat het ongeveer gelijkwaardig is aan het MPEG-2 en WMV formaat. En als ik dan zie dat het maken van een WMV bestand zo'n 10x zo lang duurt als het maken van een H.264 bestand leek het mij een goede keuze om voor dit formaat te gaan.
Verder vraag ik me nog steeds af of de gekozen resolutie in het beeldveld (onder "screen") van invloed is op het aan te maken bestand. Ik heb hier ook gekozen voor een resolutie van 1920x1080 en de beeldgrootte geoptimaliseerd, maar ik ben er nog niet achter of dit van betekenis is voor de aan te maken MPEG of WMV-bestanden.
In het eerste scherm voor de parameters voor het aan te meken bestand staat het vakje "Intermediate-videodaten toestaan" aangevinkt. Wat dit precies betekent weet ik niet. Het wordt ook genoemd in de instructievideos, maar voor mij mij wordt daarin nog niet duidelijk wat het inhoudt.
In een volgend scherm wordt gevraagd naar de veldcodering: je kunt kiezen voor interlaced (halve beelden) of progressief (hele beelden). Wat de keuze voor het een dan wel het ander inhoudt snap ik nog niet helemaal. En bij bitrate kun je (bij H.264) niet voor een constante bitrate, maar alleen voor gemiddeld en maximaal. Vul ik hier dan gewoon in beide vakjes 20000 in?
En tenslotte: jij zegt dat je in scherm "volgende acties" de preset een naam kunt geven en opslaan. Ik zie hier alleen maar vier keuze-opties en de mogelijkheid om aansluitiend uit te schakelen en zo. Een regel met de naam van de gekozen preset zie ik niet staan. Ik heb de pro-versie.

Chief John

  • Gast
Re: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2011, 16:56:34 »
Broeder Henk,

Citaat
Verder vraag ik me nog steeds af of de gekozen resolutie in het beeldveld (onder "screen") van invloed is op het aan te maken bestand. Ik heb hier ook gekozen voor een resolutie van 1920x1080 en de beeldgrootte geoptimaliseerd, maar ik ben er nog niet achter of dit van betekenis is voor de aan te maken MPEG of WMV-bestanden.

De bij 'schermeigenschappen' ingevulde resolutie is van belang bij weergave vanuit de tijdlijn (o.a. bij speaker support). Rechtsonder in dat schermeigenschappenmenu kun je ook aangeven wat de standaardgrootte moet zijn als je video's gaat maken. Als je daar 1920 x 1080 invult wordt dat tevens automatisch overgenomen als je in het menu 'video' van mpeg of wmv uitvoer op het balkje náást de invulvensters van de resolutie klikt. De standaardwaarde die je bij schermeigenschappen hebt ingevuld wordt dan automatisch overgenomen.

Citaat
In het eerste scherm voor de parameters voor het aan te meken bestand staat het vakje "Intermediate-videodaten toestaan" aangevinkt. Wat dit precies betekent weet ik niet. Het wordt ook genoemd in de instructievideos, maar voor mij mij wordt daarin nog niet duidelijk wat het inhoudt.

Als je een show uitvoert als exe, mpeg-2, wmv of H.264 moet je het vakje voor de intemediate videobestanden aanvinken als je gebruik maakt van videofragmenten. Heb je die niet dan doet dat vinkje niks. Gewoon laten staan dus. Intermediate videobestanden zijn door Wings aangemaakte grafische bestanden van videofragmenten die Wings zonder tussenkomst van een encoder/decoder kan verwerken, waardoor een aanzienlijke performancewinst wordt geboekt.

Citaat
In een volgend scherm wordt gevraagd naar de veldcodering: je kunt kiezen voor interlaced (halve beelden) of progressief (hele beelden). Wat de keuze voor het een dan wel het ander inhoudt snap ik nog niet helemaal.

Wikipedia zegt: Interlaced scanning is een techniek om de kwaliteit van het beeld van een beeldbuis te verbeteren zonder meer bandbreedte te hoeven gebruiken. De techniek is niet goed bruikbaar voor lcd schermen. Bij interlaced scanning wordt het videobeeld opgedeeld in twee stukken. De ene helft bestaat uit alle even lijnen, de andere helft bestaat uit alle oneven lijnen. In een PAL (Phase Alternate Line, videostandaard in onder andere Nederland en België) of NTSC (National Television Standards Committee, standaard in onder andere Amerika) signaal wisselen de oneven scanlijnen en even scanlijnen elkaar af en worden sequentieel door de televisie weergegeven. Bij PAL gebeurt dit 50 keer per seconde (Hz). Je hebt dus 25 keer per seconde een volledig beeld, ook wel frame genoemd. Deze relatief lage verversingsnelheid resulteert in een onrustig, soms knipperend beeld. De reden voor deze constructie is dat in de begintijden van de televisie de elektronica simpelweg niet snel genoeg was om 50 maal per seconde een volledig beeld te verwerken. Met interlacing (of interliniering) wordt de hoeveelheid beeldinformatie gehalveerd.
Wanneer het gehele beeld in één keer getekend wordt dan spreken we van progressive scanning. Computers genereren beelden die progressive zijn en veelal ook een veel hogere verversingssnelheid hebben (100 Hz of meer). Het beeld is dan rustiger en minder vermoeiend om naar te kijken. Moderne televisies zoals lcd, plasmascherm of RPTV (Rear Projection TV) zijn per definitie progressive en hebben elektronica aan boord om de frames samen te voegen. Een gevolg van het samenvoegen van twee interlaced frames kan zijn dat er een zogenoemd 'kameffect' ontstaat. Dit komt doordat er bij een bewegend beeld verschillen zijn tussen de twee frames. Er worden dan twee frames samengevoegd die in tijd 1/25e van een seconde verschillen. Dit resulteert in twee verschillende momentopnames in één beeld. Hiervoor moet de televisie compenseren. Deinterlacing noemt men dit. Einde citaat Wikipedia.

Duidelijk..? Jij moet dus "progressief" (hele beelden) invullen zoals ik al schreef.

Citaat
En bij bitrate kun je (bij H.264) niet voor een constante bitrate, maar alleen voor gemiddeld en maximaal. Vul ik hier dan gewoon in beide vakjes 20000 in?


Ja, of 18.000 en 20.000; gewoon uitproberen.

Citaat
En tenslotte: jij zegt dat je in scherm "volgende acties" de preset een naam kunt geven en opslaan. Ik zie hier alleen maar vier keuze-opties en de mogelijkheid om aansluitend uit te schakelen en zo. Een regel met de naam van de gekozen preset zie ik niet staan. Ik heb de pro-versie.

Je hebt gelijk Henk... Ik praatte vanuit mijn geheugen want ik kan 80% van de WP-menu's wel dromen... Echter, mijn geheugen ging te ver terug! In WP3 was die mogelijkheid er zoals ik omschreef. Waarom die in WP4 verdwenen is, is me een raadsel... Daar ga ik Christoph eens naar vragen, want dat was een handig feature. Vergeet het voor nu maar even.

Citaat
En als ik dan zie dat het maken van een WMV bestand zo'n 10x zo lang duurt als het maken van een H.264 bestand leek het mij een goede keuze om voor dit formaat te gaan.

Deze opmerking hoor ik vaker, zij het dat die alleen gemaakt wordt door pensionado's die, sinds hun stoppen met werken, nauwelijks nog over 'tijd' beschikken... Als je niet elke dag 3 series maakt is er wel doorheen te komen hoor. Gewoon voor het slapen gaan aanzetten en bij "volgende acties" instellen dat de PC wordt uitgeschakeld.

Succes!

Chief John





Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Re: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2011, 19:28:57 »
Chief John!

Hertelijk dank voor de reactie! Zo kom ik iedere keer een stukje verder. Zie overigens ook mijn reactie bij het item over het aantal beelden per seconden; het blijft best wel ingewikkeld. In het verleden, toen ik nog met een (anti-magnetisch) schaartje mijn recorder banden te lijf ging, waren de problemen van een heel ander orde....

Chief John

  • Gast
Re: Instellingen MPEG voor vertoning op HDTV
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2011, 11:58:04 »
Henk en alle meelezers,

Citaat
En tenslotte: jij zegt dat je in scherm "volgende acties" de preset een naam kunt geven en opslaan. Ik zie hier alleen maar vier keuze-opties en de mogelijkheid om aansluitend uit te schakelen en zo. Een regel met de naam van de gekozen preset zie ik niet staan. Ik heb de pro-versie.


Citaat
Je hebt gelijk Henk... Ik praatte vanuit mijn geheugen want ik kan 80% van de WP-menu's wel dromen... Echter, mijn geheugen ging te ver terug! In WP3 was die mogelijkheid er zoals ik omschreef. Waarom die in WP4 verdwenen is, is me een raadsel... Daar ga ik Christoph eens naar vragen, want dat was een handig feature.

Heb inmiddels antwoord van Christoph Hilger (AV Stumpfl GmbH). Het klopt dat die regel verdwenen is. Dat heeft te maken met een interne softwarewijziging door de firma Main Concept die de encoder/decoder module van Wings Platinum maakt. Helaas kan Christoph daar niets aan veranderen. Ik heb het wel als "wens" neergelegd om dit weer mogelijk te maken.

Chief John