Auteur Topic: PNGbestanden met tóch een wit randje  (gelezen 6673 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
PNGbestanden met tóch een wit randje
« Gepost op: 30 december 2008, 19:46:45 »
 ???
Beste diavrienden

Ben bezig om een (gescande) diaserie te reconstrueren. Ik maakte daarvoor in Wings een show met 2:3 verhouding, 24 x 36 immers, maar kreeg vervolgens de grootste problemen  (overigens, een Exe lukte wél) om een PAL dvd maken : dit formaat komt kennelijk niet voor (ook niet in mijn TV trouwens)...
Dus ik denk: ik maak een breedbeeldshow (16 : 9), met zwarte randen, kan ik een Exe van maken én een MPEG bestand. Ik vind een zwarte band op de breedbeeldTV geen bezwaar, de dia is dan tenminste niet vertekend.
Vervolgens bedenk ik, om dia's een beetje leuk te kunnen inzoomen: ik maak een soort masker, twee zwarte zijkanten, en dat zet ik in het bovenste beeldspoor, zodat ik evt inzoomende dia's afdek. Maar helaas, of ik dat nu met PSD of met PNG doe, ik krijg altijd een witte rand, erg zichtbaar, vooral als de randen van mijn dia donker zijn.
Dus wat nu? Is er ook een fotoformat dat zwarte randen maakt, daar heb ik tenminste geen last van??? Heb al vaak de Photoshop versus PNG-discussie in Houten gehoord maar heb altijd gevonden dat er hoe dan ook een lichte rand zichtbaar blijft. Wie, oh wie weet raad?
Intussen allemaal een voorspoedig en creatief nieuwjaar gewenst
Groetjes
Gemma van Voorst

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: PNGbestanden met tóch een wit randje
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 22:29:01 »
Hallo Gemma,

Voor zover ik weet zou het verschijnsel bij PNG-bestanden niet (meer) voorkomen. Maar blijkbaar nog wel. Ik heb begrepen dat TIFF-bestanden zwarte randen opleveren in plaats van witte.
Ik heb er zelf nog nagenoeg geen gebruik van gemaakt, maar ik sluit niet uit dat de randwerking niet goed gaat bij de "echte" rand van afbeeldingen waarbij de afbeeling zelf het masker is. In dat geval moet je mogelijk een grote afbeelding maken met een gat erin als venster op de dia's. Dan wordt er gebruik gemaakt van de transparantie binnen de afbeeldingen (alpha-kanaal). Dat zou dan wel tot het gewenste (randloze) randverschijnsel moeten leiden.

Ik heb even een kleine test gemaakt: het is prima mogelijk om van een 2:3-serie een 3:4 dvd te maken. Dan verschijnen vanzelf de zwarte randen boven en onder in beeld (tenzij je opgeeft dat de mpeg beeldvullend gemaakt moet worden). En ook inzoomen in afbeeldingen heeft geen gevolgen voor de buitenrand van het beeld. Het 2:3-beeld wordt ingepast in het 3:4-kader. Vergelijkbaar met het plaatsen van een dia/afbeelding in een serie als afbeelding en serie niet dezelfde beeldverhouding hebben.

Wellicht ten overvloede: elke PAL-dvd heeft dezelfde fysieke resolutie van 720x576. Bij een 16:9-dvd wordt daarbij alleen maar vastgelegd dat deze maat in de breedte vergroot moet worden tot de opgegeven beeldverhouding (anamorphe projectie). Binnen de video-dvd-norm is maar een beperkt aantal beeldverhoudingen gedefinieerd. Daaronder (helaas) geen 3:2.

Als dvd-weergave een belangrijk doel is, is het misschien raadzaam om van de hele serie een her-uitsnede te maken op 4:3 (of 16:9). Al vind ik dvd-kwaliteit persoonlijk een te zware teruggang, zeker als je, zoals genoemd, gebruik maakt van een breedbeeld-tv die vermoedelijk tot beter beeld in staat is dan standaard dvd-kwaliteit.





AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: PNGbestanden met tóch een wit randje
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2008, 13:39:16 »
Gemma,

Een kleine aanvulling mijnerzijds.
Cuno heeft volkomen gelijk waar het gaat om de dvd resolutie. Maar om je show op TV te vertonen hoef je niet persé een dvd van je mpeg of wmv te maken. Je beperkt dan wel de mogelijkheid om een standaard apparaat (de dvd speler) als wergave medium te gebruiken. Maar als je de beschikking hebt over een moderne TV dan kun je je PC daar ook meestal op aansluiten.
Er was een periode waarin de LCD of plasma TV's uitgevoerd werden met een VGA connector. Het betrof dan meestal niet een 'Full HD' TV, maar een beperkt 1080i apparaat met een resolutie van ongeveer 1440x 1080 pixels (varianten hierop zijn mogelijk). Dit type TV's
vertoont qua resolutie veel overeenkomst met de veel in gebruik zijnde JVC en Canon beamers.
De nieuwere TV's, uitgekomen sinds het najaar van 2007 zijn veelal 'Full HD' types met een resolutie in de breedte van 1920 pixels, althans voor de grotere modellen. Bij de wat kleinere komt ook die SXGA resolutie nog voor. Deze types hebben meestal een HDMI aansluiting voor video en audio tegelijk. Er zijn kabels te koop met aan een zijde een HDMI connector en aan de andere kant een DVI connector.
Heeft je computer Graka geen DVI dan is de bekende VGA-DVI connector met wat verlies aan signaalkwaliteit nog altijd mogelijk.
Het geluid van de computer moet je dan zelf aansluiten. Kan soms aan de TV (rode en witte aansluiting) of andere geluidsweergave.
Bijkomend voordeel is dat deze moderne TV's vaak beschikken over een uitstekende grafische processor, waarbij up- en downscaling nauwelijks verlies aan beeldkwaliteit oplevert.

Het is duidelijk dat beeld- en geluidweergave dan niet zomaar bij vrienden en kennissen weer te geven is. Gesjouw met een geschikte computer zit er ook aan vast, tenzij je beschikt over een super laptop.

Deze aanvulling heb ik bij mij thuis, maar ook bij anderen al diverse malen gedemonstreerd (gezien) met verbluffende kwaliteit.
Het is maar een tip.

Henk






Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: PNGbestanden met tóch een wit randje
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2008, 16:56:33 »
Beste Cuno en Henk

Allebei bedankt voor je snelle reactie, dat op de eerste plaats. Het witte randje ben ik dankzij Cuno tóch de baas geworden. Niet door een transparant masker met zwarte randen, dat werkt niet omdat Tiff geen transparantie ondersteunt....Maar gewoon twee zwarte balken gemaakt, in Tiff, in twee sporen boven alle dia's op hun plaats gezet et voilà, weg zijn mijn randjes. Misschien een wat omslachtige oplossing maar het werkt tenminste....
Dat met die 3:4 MPEG had ik ook al uitgevonden, maar dan blijft er op mijn breedbeeld TV helemáál niks meer over, dus ik denk toch maar op deze weg (16:9 met voorgebakken zwarte randen) door te gaan. Overigens, Henk, ik heb (nog) geen HD TV, dus ja, het is nu altijd minder dan een Exe op de beamer, het is meer een snelle voorstelling op een handzaam formaat!
Want uiteraard wil ik vooral een keurige gedigitaliseerde 2:3 voorstelling op de beamer. Dat moet zo toch kunnen, hoop ik, ik laat de zwarte randen dan uiteraard buiten het doek vallen... Of zou ik dan weer resolutie-problemen krijgen, van mijn 1400 pixels bovenrand gaat natuurlijk wel een stukje af.. Ik hoop er maar het beste van..
Prettige jaarwisseling, en mijn dank
Groetjes Gemma

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: PNGbestanden met tóch een wit randje
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2008, 21:11:54 »
Gemma,

Jouw zwarte balken kunnen ook nog een aardig extra effect bewerkstelligen.
Bij een van mijn eerste digitale shows heb ik de ruimte van de balk boven het 3:2 beeld gebruikt voor eenvoudige tekstjes. Dat was in die show belangrijk om gesproken tekst te vermijden.
Het voordeel is dat die tekst door iedereen gelezen kan worden, vrijwel onafhankelijk van de plaats in de zaal.
In het algemeen moet je gewoon kiezen voor tekst in of boven het beeld om dramaturgische redenen.

Henk