Auteur Topic: opslaan basis wings4.2  (gelezen 6206 keer)

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
opslaan basis wings4.2
« Gepost op: 8 oktober 2010, 13:00:36 »
ik heb bij een van onze leden de basis wings geïnstalleerd
nu bij het opslaan van het werk bestand slaat hij wel het bak bestand op maar niet het werkelijke bastand
wat kan hiervan de oorzaak zijn ?

Arnold

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: opslaan basis wings4.2
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:54:57 »
Hallo Arnold,

Ik heb het vermoeden dat het "werkelijke" bestand wel degelijk opgeslagen wordt, maar dat dat door Windows niet direct getoond wordt. De oorzaak daarvoor is het feit dat de standaard instellingen van Windows er voor zorgen dat het soort bestand (de extensie, het deel van de bestandsnaam achter de punt) niet getoond wordt.

De eenvoudigste manier om te testen of het bestand van een show wel is opgeslagen: open Wings Platinum,  kies links in de dialoog de regel "Vorig project". Dan moet in de rechter lijst de naam van de show getoond worden. Klik daarop en daarna op OK. Als het goed is, wordt de show weer gewoon ingelezen (en daarvoor gebruikt Wings Platinum zeker niet het .bak-bestand).
AVé,
Cuno

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
Re: opslaan basis wings4.2
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2010, 16:23:30 »
Dag Cuno,
ik heb dit inmiddels uitgeprobeerd en dat werkt.
houd dit nu in dat deze dame altijd op deze wijze het bestand moet openen ?
niet dat dat nou direct een bezwaar is ,maar het zou mooi zijn wanneer zij de projecten waaraan zij werkt, ook in een aparte map kon opslaan .

groet Arnold

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: opslaan basis wings4.2
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2010, 16:50:22 »
Hallo Arnold,

1. Adviseer je ''collega'' om in het configuratiescherm -> Mapopties -> tabblad weergave het vinkje te verwijderen dat staat voor: Extensies voor bekende bestandstypen. Dan verschijnt voortaan mede in de projectmap achter de naam van het projectbestand .pt4. En dat bestand kun je openen in de map waar het opgeslagen is.
2. Als de computer van je ''collega''  meerdere schijven of partities op de harde schijf, die aangeduid worden met de letters C enz., dan kan ze bij het maken van een project toch de gewenste keuze maken, eventueel met het klikken op de knop 'Nieuwe map'.
Ik ontraad mijn ''collegae'' altijd het consistente gebruik van de standaardmap Wings Platinum 4, die bij de installatie wordt aangemaakt.
Die map gebruik ik zelf alleen voor kleine test- of demoprojectjes, omdat ie onderdeel is van Mijn Documenten en dus (vrijwel) standaard op de C schijf staat. Daarmee wordt die schijf snel overvol en dus de computer langzaam of eventueel erger.
Als er maar één schijf (de C dus) dan gaat het verhaal niet op en kun je evengoed de standaard map van Platinum gebruiken. Het snel vollopen kan dan natuurlijk wel opgaan.

Henk